Propuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria.
The research report that is presented answers to the problem: how to contribute to the formation of the of action mode "responsibility" in the Physical Education lessons of university education. The objective of the research was to develop a Methodological Proposal able to contribute to th...
- Autores:
-
Granado Mejías, Anairis
Stuart Rivero, Alexis Juan
Vázquez Cedeño, Silvia Isabel
López Gutiérrez, Carlos Javier
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13731
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/12336
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13731
- Palabra clave:
- Educación física
Modos de actuación
Valor responsabilidad
Physical education
Ways of acting
Value of responsability
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_d47201a7a4f2e55a29d4f44e2de77958 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13731 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Propuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria. |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
Methodological proposal for the formation of action modes related to the Value "Responsibility" in Physical Education Universities. |
title |
Propuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria. |
spellingShingle |
Propuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria. Educación física Modos de actuación Valor responsabilidad Physical education Ways of acting Value of responsability |
title_short |
Propuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria. |
title_full |
Propuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria. |
title_fullStr |
Propuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria. |
title_full_unstemmed |
Propuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria. |
title_sort |
Propuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria. |
dc.creator.fl_str_mv |
Granado Mejías, Anairis Stuart Rivero, Alexis Juan Vázquez Cedeño, Silvia Isabel López Gutiérrez, Carlos Javier |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Granado Mejías, Anairis Stuart Rivero, Alexis Juan Vázquez Cedeño, Silvia Isabel López Gutiérrez, Carlos Javier |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Educación física Modos de actuación Valor responsabilidad |
topic |
Educación física Modos de actuación Valor responsabilidad Physical education Ways of acting Value of responsability |
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv |
Physical education Ways of acting Value of responsability |
description |
The research report that is presented answers to the problem: how to contribute to the formation of the of action mode "responsibility" in the Physical Education lessons of university education. The objective of the research was to develop a Methodological Proposal able to contribute to the formation of the "responsibility" value in the Physical Education lessons. The study has a descriptive approach with mixed methodology supported by a diagnosis that analyzed and corroborated, during the practice, the way students show the modes of action related to responsibility value that can be identified in class. It was, in addition, confirmed through surveys applied to students and teachers that allowed determining whether or not this value was used for their training in the classes. Statistics like Combrach's Alpha was applied to determine the reliability of instruments. The results of the diagnosis confirmed the need to prepare the Methodological Proposal, which was designed, and then assessed, through experts assessment showing satisfactory results. The Kendall's W statistic was used to assess the agreement in the experts' consensus regarding its relevance. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:27:23Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:27:23Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/12336 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2462-845X 0121-4128 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13731 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/12336 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13731 |
identifier_str_mv |
2462-845X 0121-4128 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/12336/8529 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Lúdica Pedagógica; Vol. 1 Núm. 32 (2020): jul-dic. Experiencias pedagógicas significativas en Lúdica y Recreación ; 1-17 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445156409016320 |
spelling |
Granado Mejías, AnairisStuart Rivero, Alexis JuanVázquez Cedeño, Silvia IsabelLópez Gutiérrez, Carlos Javier2021-08-02T16:27:23Z2021-08-02T16:27:23Z2020-07-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/123362462-845X0121-4128http://hdl.handle.net/20.500.12209/13731The research report that is presented answers to the problem: how to contribute to the formation of the of action mode "responsibility" in the Physical Education lessons of university education. The objective of the research was to develop a Methodological Proposal able to contribute to the formation of the "responsibility" value in the Physical Education lessons. The study has a descriptive approach with mixed methodology supported by a diagnosis that analyzed and corroborated, during the practice, the way students show the modes of action related to responsibility value that can be identified in class. It was, in addition, confirmed through surveys applied to students and teachers that allowed determining whether or not this value was used for their training in the classes. Statistics like Combrach's Alpha was applied to determine the reliability of instruments. The results of the diagnosis confirmed the need to prepare the Methodological Proposal, which was designed, and then assessed, through experts assessment showing satisfactory results. The Kendall's W statistic was used to assess the agreement in the experts' consensus regarding its relevance.El informe de investigación que se presenta responde al problema: ¿cómo contribuir con la formación de modos de actuación del valor responsabilidad en las clases de Educación Física de la enseñanza universitaria? Fue objetivo de la investigación elaborar una propuesta metodológica que contribuyera a la formación de modos de actuación del valor responsabilidad en las clases de Educación Física de esta enseñanza. El estudio tiene un enfoque descriptivo con metodología mixta apoyado en un diagnóstico que analizó y corroboró en la práctica, los modos de actuación del valor responsabilidad identificados en la clase de Educación Física, además de confirmarlos a través de encuestas a estudiantes y profesores que permitieron determinar si eran aprovechados o no para su formación en las clases. Empleando estadísticos como el Alfa de Combrach para determinar la fiabilidad de los instrumentos. Los resultados del diagnóstico confirmaron la necesidad de elaboración de la Propuesta Metodológica la cual fue diseñada, y luego valorada, a través del criterio de los expertos con resultados satisfactorios. Fue utilizada la estadística W de Kendall para evaluar la concordancia en el consenso de los expertos en cuanto a su pertinencia.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:27:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/oai on 2021-08-02T16:27:23Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/12336application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/12336/8529https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalLúdica Pedagógica; Vol. 1 Núm. 32 (2020): jul-dic. Experiencias pedagógicas significativas en Lúdica y Recreación ; 1-17Educación físicaModos de actuaciónValor responsabilidadPhysical educationWays of actingValue of responsabilityPropuesta metodológica para la formación de modos de actuación del Valor “Responsabilidad” en la Educación Física Universitaria.Methodological proposal for the formation of action modes related to the Value "Responsibility" in Physical Education Universities.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13731oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/137312024-01-19 13:02:34.934Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |