Aventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa Ricaurte

In the present, education is in plain transformation as a result of a hypermodern era, which is tied to globalization processes and new technologies. Hence, we should think about digital literacy, digital natives and digital immigrants, and the concordance between these processes and the formation o...

Full description

Autores:
Gallo Lozano, Andrea Milena
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4857
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4361
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4857
Palabra clave:
Hipermodernidad
Nuevas tecnologías
Alfabetización digital
Nativos e inmigrantes digitales
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_cddf8bf594b61ba0d084e9288de28dde
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4857
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Gallo Lozano, Andrea Milena2015-11-04https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/436110.17227/01224328.43612619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4857In the present, education is in plain transformation as a result of a hypermodern era, which is tied to globalization processes and new technologies. Hence, we should think about digital literacy, digital natives and digital immigrants, and the concordance between these processes and the formation of human beings with different ways of thinking and feeling. This situation is lived daily at the Institución Educativa Ricaurte, in the municipality of Soacha, where administrators, teachers, and students have been dedicated to leaving behind traditionalist methodologies in order to explore new ways of teaching and learning, seeking to meet the challenges of the Colombian society.La educación de la actualidad se encuentra en plena transformación, producto de una época hipermoderna, inseparable de los procesos de globalización, y estos a su vez, ligados a las nuevas tecnologías. De ahí que, debamos pensar en la alfabetización digital, en nativos e inmigrantes digitales y en la concordancia que llevan dichos procesos con la formación de seres humanos, con formas de pensar y sentir diferente. Dicha situación es vivida a diario en las instalaciones de la Institución Educativa Ricaurte del municipio de Soacha donde directivos, maestros y estudiantes se han dado a la tarea de dejar atrás las metodologías tradicionalistas para explorar nuevas formas de enseñar y aprender, en el intento de cumplir el reto de la sociedad colombiana.A educação da atualidade está em plena transformação, produto de uma época hipermoderna, inseparável dos processos de globalização, e esses, vinculados às novas tecnologias. Por isso devemos pensar na alfabetização digital, em nativos e imigrantes digitais e na concordância que requerem esses processos com a formação de seres humanos, com maneiras de pensar e sentir diferentes. Essa situação é vivida a diário nas instalações da Instituição Educativa Ricaute do município de Soacha, onde diretivos, professores e estudantes decidiram deixar as metodologias tradicionalistas para explorar novas formas de ensinar e aprender, tentando responder ao desafio da sociedade colombiana.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:30Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/4361application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4361/3629https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 95-102HipermodernidadNuevas tecnologíasAlfabetización digitalNativos e inmigrantes digitalesAventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa RicaurteArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4857oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/48572024-01-19 13:02:50.256Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Aventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa Ricaurte
title Aventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa Ricaurte
spellingShingle Aventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa Ricaurte
Hipermodernidad
Nuevas tecnologías
Alfabetización digital
Nativos e inmigrantes digitales
title_short Aventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa Ricaurte
title_full Aventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa Ricaurte
title_fullStr Aventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa Ricaurte
title_full_unstemmed Aventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa Ricaurte
title_sort Aventura Tecnológica. Experiencia de la Institución Educativa Ricaurte
dc.creator.fl_str_mv Gallo Lozano, Andrea Milena
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Gallo Lozano, Andrea Milena
dc.subject.spa.fl_str_mv Hipermodernidad
Nuevas tecnologías
Alfabetización digital
Nativos e inmigrantes digitales
topic Hipermodernidad
Nuevas tecnologías
Alfabetización digital
Nativos e inmigrantes digitales
description In the present, education is in plain transformation as a result of a hypermodern era, which is tied to globalization processes and new technologies. Hence, we should think about digital literacy, digital natives and digital immigrants, and the concordance between these processes and the formation of human beings with different ways of thinking and feeling. This situation is lived daily at the Institución Educativa Ricaurte, in the municipality of Soacha, where administrators, teachers, and students have been dedicated to leaving behind traditionalist methodologies in order to explore new ways of teaching and learning, seeking to meet the challenges of the Colombian society.
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-11-04
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4361
10.17227/01224328.4361
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/4857
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4361
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4857
identifier_str_mv 10.17227/01224328.4361
2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4361/3629
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 95-102
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1808399825473896448