Fragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.

In these pages a composition consisting of literary, philosophical and pedagogical fragments is invited, which converses (in)directly with each other. In turn, the pieces presented here are part and art of a broader philosophical-literary investigation that essay a "critique of evaluati...

Full description

Autores:
Giuliano, Facundo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/14030
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/11726
http://hdl.handle.net/20.500.12209/14030
Palabra clave:
Literatura
Crítica
Filosofía de la educación
Pedagogía
Razón evaluadora
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_ccb277b5f37e4d2ffec3eb44003a9f51
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/14030
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Fragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.
title Fragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.
spellingShingle Fragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.
Literatura
Crítica
Filosofía de la educación
Pedagogía
Razón evaluadora
title_short Fragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.
title_full Fragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.
title_fullStr Fragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.
title_full_unstemmed Fragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.
title_sort Fragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.
dc.creator.fl_str_mv Giuliano, Facundo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Giuliano, Facundo
dc.subject.spa.fl_str_mv Literatura
Crítica
Filosofía de la educación
Pedagogía
Razón evaluadora
topic Literatura
Crítica
Filosofía de la educación
Pedagogía
Razón evaluadora
description In these pages a composition consisting of literary, philosophical and pedagogical fragments is invited, which converses (in)directly with each other. In turn, the pieces presented here are part and art of a broader philosophical-literary investigation that essay a "critique of evaluative reason" and explores its ethical-political implications in education. In this context, the proposed journey contains different critical movements that begin in their first two moments with one foot in childhood (understood in a non-chronological way) and with another foot in philosophical discussion. Subsequently, the anecdotal and the philosophical are interwoven in a reflection on a criticism of the fetishism of the notes and a celebration of the transgressive (and artistic) action of copying. In this way, we continue pointing out some problems with the word ‘request’, which is also related to extractivism about intelligence and sometimes ends up making the subject want the evaluation. In addition, go to the cinema for rethinking some consequences of formation that privileges the evaluative over the educational and an antecedent that contributes to its decolonization is contrasted. Finally, the exit takes the form of excursion through insubordination, the pedagogical strike and laziness as forms of resistance and re-existence.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:35:38Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:35:38Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/11726
10.17227/ppo.num24-11726
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2462-8441
2011-804X
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/14030
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/11726
http://hdl.handle.net/20.500.12209/14030
identifier_str_mv 10.17227/ppo.num24-11726
2462-8441
2011-804X
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/11726/8477
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/11726/9500
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv (pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 24 (2020): jul-dic
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1814445162224418816
spelling Giuliano, Facundo2021-08-02T16:35:38Z2021-08-02T16:35:38Z2020-07-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/1172610.17227/ppo.num24-117262462-84412011-804Xhttp://hdl.handle.net/20.500.12209/14030In these pages a composition consisting of literary, philosophical and pedagogical fragments is invited, which converses (in)directly with each other. In turn, the pieces presented here are part and art of a broader philosophical-literary investigation that essay a "critique of evaluative reason" and explores its ethical-political implications in education. In this context, the proposed journey contains different critical movements that begin in their first two moments with one foot in childhood (understood in a non-chronological way) and with another foot in philosophical discussion. Subsequently, the anecdotal and the philosophical are interwoven in a reflection on a criticism of the fetishism of the notes and a celebration of the transgressive (and artistic) action of copying. In this way, we continue pointing out some problems with the word ‘request’, which is also related to extractivism about intelligence and sometimes ends up making the subject want the evaluation. In addition, go to the cinema for rethinking some consequences of formation that privileges the evaluative over the educational and an antecedent that contributes to its decolonization is contrasted. Finally, the exit takes the form of excursion through insubordination, the pedagogical strike and laziness as forms of resistance and re-existence.En estas páginas se convida una composición constituida por fragmentos literarios, filosóficos y pedagógicos que conversan (in)directamente entre sí. A su vez, las piezas que aquí se presentan forman parte y arte de una investigación filosófico-literaria más amplia que ensaya una “crítica de la razón evaluadora” y explora sus implicancias ético-políticas en educación. En este con-texto, la travesía propuesta contiene diferentes movimientos críticos que comienzan con un pie en la infancia (entendida de manera no cronológica) y con otro pie en la discusión filosófica. Posteriormente, se entreteje lo anecdótico con lo filosófico en una reflexión a propósito de una crítica al fetichismo de las notas y de una celebración la acción transgresora (y artística) del copiarse. Luego se prosigue señalando algunos problemas con la palabra ‘exigencia’, que también está relacionada con el extractivismo sobre la inteligencia y a veces termina haciendo que el sujeto desee la evaluación. Además, se acude al cine por repensar algunas consecuencias de la formación que privilegia lo evaluativo por sobre lo educativo y se le contrapone un antecedente que aportar a su descolonización. Finalmente, la salida toma la forma de excursión por la insumisión, la huelga pedagógica y la pereza como formas de resistencia y re-existencia.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:35:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/oai on 2021-08-02T16:35:38Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/11726application/pdftext/xmlspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/11726/8477https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/11726/9500https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 International(pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 24 (2020): jul-dicLiteraturaCríticaFilosofía de la educaciónPedagogíaRazón evaluadoraFragmentos (literarios, pedagógicos, filosóficos) de una crítica de la razón evaluadora.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/14030oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/140302024-01-19 13:01:42.866Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co