Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional
This article of reflection addresses the experience of practice in the preschool of the Instituto Pedagógico Nacional and how it is configured as an opportunity for cooperation, learning and resignification of practices between the room teacher and the pre-service teacher. From the reflections const...
- Autores:
-
Urrea Nieto, Daniela
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13872
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13872
- Palabra clave:
- Aprendizaje basado en problemas
Maestros de primera infancia
Maestros en formación
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_c46696ef70e5cca0212db9c56af28494 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13872 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Urrea Nieto, Daniela2021-08-02T16:32:49Z2021-08-02T16:32:49Z2020-12-21https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1138610.17227/nyn.vol6.num48-113862619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13872This article of reflection addresses the experience of practice in the preschool of the Instituto Pedagógico Nacional and how it is configured as an opportunity for cooperation, learning and resignification of practices between the room teacher and the pre-service teacher. From the reflections constructed through the field diaries, which will be relevantfor this article, it is evident what has been achieved throughout the year in the classroom project with the Garden children. From this, the subject in question is also conceptually addressed, which is practice, in addition to aspects such as orality, exploration of the environment and project work. Then, it is decisive to recognize pedagogical practice as anopportunity for collective construction between the room teacher and the pre-service teacher and how this contributes to the recognition of children from their interests, particularities, and voices.Este artículo de reflexión aborda la experiencia de práctica en el preescolar del Instituto Pedagógico Nacional y cómo se configura como una oportunidad de cooperación, aprendizaje y de resignificación de prácticas entre la maestra titular y la docente en formación. Desde las reflexiones construidas a través de los diarios de campo, que serán insumo de este artículo, se evidencia lo logrado a lo largo del año en el proyecto de aula con los niños de Jardín. A partir de ello, se aborda conceptualmente el tema en cuestión,que es la práctica, además de aspectos como la oralidad, la exploración del medio y el trabajo por proyectos. Es determinante, entonces, reconocer la práctica pedagógica como una oportunidad de construcción colectiva entre la maestra y la docente en formación y cómo esta contribuye al reconocimiento de los niños y niñas desde sus intereses, particularidades y voces.Este artigo de reflexão aborda a experiência da prática na pré-escola do Instituto Pedagógico Nacional e como ela se configura como oportunidade de cooperação, aprendizagem e ressignificação das práticas entre o professor titular e o professor em formação. A partir das reflexões construídas por meio dos diários de campo, que serão relevantes neste artigo, fica evidente o que foi conquistado ao longo do ano no projeto de sala de aula com as crianças do Jardim. A partir disso, também é abordado conceitualmenteo assunto em questão, que é a prática, a exploração do ambiente e o trabalho do projeto. É decisivo, então, reconhecer a prática pedagógica como oportunidade de construção coletivaentre o professor e o professor em formação e como isso contribui para o reconhecimento das crianças a partir de seus interesses, particularidades e vozes.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/11386application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386/9121https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun)Aprendizaje basado en problemasMaestros de primera infanciaMaestros en formaciónResignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico NacionalArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13872oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138722024-01-19 13:02:45.534Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional |
title |
Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional |
spellingShingle |
Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional Aprendizaje basado en problemas Maestros de primera infancia Maestros en formación |
title_short |
Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional |
title_full |
Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional |
title_fullStr |
Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional |
title_full_unstemmed |
Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional |
title_sort |
Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional |
dc.creator.fl_str_mv |
Urrea Nieto, Daniela |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Urrea Nieto, Daniela |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Aprendizaje basado en problemas Maestros de primera infancia Maestros en formación |
topic |
Aprendizaje basado en problemas Maestros de primera infancia Maestros en formación |
description |
This article of reflection addresses the experience of practice in the preschool of the Instituto Pedagógico Nacional and how it is configured as an opportunity for cooperation, learning and resignification of practices between the room teacher and the pre-service teacher. From the reflections constructed through the field diaries, which will be relevantfor this article, it is evident what has been achieved throughout the year in the classroom project with the Garden children. From this, the subject in question is also conceptually addressed, which is practice, in addition to aspects such as orality, exploration of the environment and project work. Then, it is decisive to recognize pedagogical practice as anopportunity for collective construction between the room teacher and the pre-service teacher and how this contributes to the recognition of children from their interests, particularities, and voices. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-12-21 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:49Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:49Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386 10.17227/nyn.vol6.num48-11386 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13872 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13872 |
identifier_str_mv |
10.17227/nyn.vol6.num48-11386 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386/9121 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun) |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445158199984128 |