Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional

This article of reflection addresses the experience of practice in the preschool of the Instituto Pedagógico Nacional and how it is configured as an opportunity for cooperation, learning and resignification of practices between the room teacher and the pre-service teacher. From the reflections const...

Full description

Autores:
Urrea Nieto, Daniela
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13872
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13872
Palabra clave:
Aprendizaje basado en problemas
Maestros de primera infancia
Maestros en formación
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_c46696ef70e5cca0212db9c56af28494
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13872
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Urrea Nieto, Daniela2021-08-02T16:32:49Z2021-08-02T16:32:49Z2020-12-21https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1138610.17227/nyn.vol6.num48-113862619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13872This article of reflection addresses the experience of practice in the preschool of the Instituto Pedagógico Nacional and how it is configured as an opportunity for cooperation, learning and resignification of practices between the room teacher and the pre-service teacher. From the reflections constructed through the field diaries, which will be relevantfor this article, it is evident what has been achieved throughout the year in the classroom project with the Garden children. From this, the subject in question is also conceptually addressed, which is practice, in addition to aspects such as orality, exploration of the environment and project work. Then, it is decisive to recognize pedagogical practice as anopportunity for collective construction between the room teacher and the pre-service teacher and how this contributes to the recognition of children from their interests, particularities, and voices.Este artículo de reflexión aborda la experiencia de práctica en el preescolar del Instituto Pedagógico Nacional y cómo se configura como una oportunidad de cooperación, aprendizaje y de resignificación de prácticas entre la maestra titular y la docente en formación. Desde las reflexiones construidas a través de los diarios de campo, que serán insumo de este artículo, se evidencia lo logrado a lo largo del año en el proyecto de aula con los niños de Jardín. A partir de ello, se aborda conceptualmente el tema en cuestión,que es la práctica, además de aspectos como la oralidad, la exploración del medio y el trabajo por proyectos. Es determinante, entonces, reconocer la práctica pedagógica como una oportunidad de construcción colectiva entre la maestra y la docente en formación y cómo esta contribuye al reconocimiento de los niños y niñas desde sus intereses, particularidades y voces.Este artigo de reflexão aborda a experiência da prática na pré-escola do Instituto Pedagógico Nacional e como ela se configura como oportunidade de cooperação, aprendizagem e ressignificação das práticas entre o professor titular e o professor em formação. A partir das reflexões construídas por meio dos diários de campo, que serão relevantes neste artigo, fica evidente o que foi conquistado ao longo do ano no projeto de sala de aula com as crianças do Jardim. A partir disso, também é abordado conceitualmenteo assunto em questão, que é a prática, a exploração do ambiente e o trabalho do projeto. É decisivo, então, reconhecer a prática pedagógica como oportunidade de construção coletivaentre o professor e o professor em formação e como isso contribui para o reconhecimento das crianças a partir de seus interesses, particularidades e vozes.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/11386application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386/9121https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun)Aprendizaje basado en problemasMaestros de primera infanciaMaestros en formaciónResignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico NacionalArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13872oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138722024-01-19 13:02:45.534Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional
title Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional
spellingShingle Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional
Aprendizaje basado en problemas
Maestros de primera infancia
Maestros en formación
title_short Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional
title_full Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional
title_fullStr Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional
title_full_unstemmed Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional
title_sort Resignificación de la práctica pedagógica: un relato de la experiencia en el Instituto Pedagógico Nacional
dc.creator.fl_str_mv Urrea Nieto, Daniela
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Urrea Nieto, Daniela
dc.subject.spa.fl_str_mv Aprendizaje basado en problemas
Maestros de primera infancia
Maestros en formación
topic Aprendizaje basado en problemas
Maestros de primera infancia
Maestros en formación
description This article of reflection addresses the experience of practice in the preschool of the Instituto Pedagógico Nacional and how it is configured as an opportunity for cooperation, learning and resignification of practices between the room teacher and the pre-service teacher. From the reflections constructed through the field diaries, which will be relevantfor this article, it is evident what has been achieved throughout the year in the classroom project with the Garden children. From this, the subject in question is also conceptually addressed, which is practice, in addition to aspects such as orality, exploration of the environment and project work. Then, it is decisive to recognize pedagogical practice as anopportunity for collective construction between the room teacher and the pre-service teacher and how this contributes to the recognition of children from their interests, particularities, and voices.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-12-21
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:32:49Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:32:49Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386
10.17227/nyn.vol6.num48-11386
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/13872
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13872
identifier_str_mv 10.17227/nyn.vol6.num48-11386
2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11386/9121
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun)
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1814445158199984128