El bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado.
The Bilingualism experience for teaching physics was carried out in the second course of electromagnetism at the physics department of the Universidad Pedagogica Nacional. It was developed with second year students of the Bachelor of Science in physics. Ten sessions of the entire course were develop...
- Autores:
-
Barragán Parra, John Eduard
Moreno Sanguino, Luis Alejandro
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4900
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/3112
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4900
- Palabra clave:
- CLIL/EMILE
Bilingualism
CLIL/EMILE
Bilingüismo
Electromagnetismo
Enseñanza de las ciencias
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_abf19e13b3c3bf722dea4f111419e75a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4900 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
El bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado. |
title |
El bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado. |
spellingShingle |
El bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado. CLIL/EMILE Bilingualism CLIL/EMILE Bilingüismo Electromagnetismo Enseñanza de las ciencias |
title_short |
El bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado. |
title_full |
El bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado. |
title_fullStr |
El bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado. |
title_full_unstemmed |
El bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado. |
title_sort |
El bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado. |
dc.creator.fl_str_mv |
Barragán Parra, John Eduard Moreno Sanguino, Luis Alejandro |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Barragán Parra, John Eduard Moreno Sanguino, Luis Alejandro |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
CLIL/EMILE Bilingualism CLIL/EMILE Bilingüismo Electromagnetismo Enseñanza de las ciencias |
topic |
CLIL/EMILE Bilingualism CLIL/EMILE Bilingüismo Electromagnetismo Enseñanza de las ciencias |
description |
The Bilingualism experience for teaching physics was carried out in the second course of electromagnetism at the physics department of the Universidad Pedagogica Nacional. It was developed with second year students of the Bachelor of Science in physics. Ten sessions of the entire course were developed in English; devoted to analyze Faradays law based in electromagnetic field point of view. One physics teacher and an English teacher were in charge of the course. The students were immersed into the bilingual context. Furthermore, they were able to understand faradays law and concepts. Understanding level was moderate-medium. The majorant disequilibrium was presented and let students take part in to the bilingual activity improving confidence between them. Originals Maxwell text has been understood in first steps. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2014-03-29 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/3112 10.17227/01224328.3112 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4900 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/3112 http://hdl.handle.net/20.500.12209/4900 |
identifier_str_mv |
10.17227/01224328.3112 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/3112/2760 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 36 (2014): ene-jun |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444891265040384 |
spelling |
Barragán Parra, John EduardMoreno Sanguino, Luis Alejandro2014-03-29https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/311210.17227/01224328.31122619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4900The Bilingualism experience for teaching physics was carried out in the second course of electromagnetism at the physics department of the Universidad Pedagogica Nacional. It was developed with second year students of the Bachelor of Science in physics. Ten sessions of the entire course were developed in English; devoted to analyze Faradays law based in electromagnetic field point of view. One physics teacher and an English teacher were in charge of the course. The students were immersed into the bilingual context. Furthermore, they were able to understand faradays law and concepts. Understanding level was moderate-medium. The majorant disequilibrium was presented and let students take part in to the bilingual activity improving confidence between them. Originals Maxwell text has been understood in first steps.Este artículo presenta la experiencia de usar una segunda lengua para la enseñanza de la física; el ejercicio tuvo lugar en el curso de Electromagnetismo II, del Departamento de Física de la Universidad Pedagógica Nacional, y se realizó con estudiantes de IV semestre de la Licenciatura en Física. Se desarrollaron diez sesiones del curso en inglés, dedicadas al análisis del principio de inducción de Faraday desde la teoría electromagnética de campos. Dos profesores fueron los encargados de llevar a cabo las sesiones: del área de ciencias y del área de inglés. Los estudiantes estuvieron inmersos en el contexto bilingüe y se prestaron, de manera progresiva y positiva, para la comprensión del concepto de principio de inducción de Faraday, con un manejo del inglés de moderado a medio. El desequilibrio mayorante (Piaget, 1977) se presentó y permitió mayor participación y confianza a la hora de intervenir en inglés por parte de los estudiantes. La comprensión de textos originales de Maxwell (1954) se logró en una primera etapa.A experiência de usar uma segunda língua para o ensino de curso de física ocorreu em eletromagnetismo IIdo Departamento de Física da Universidad Pedagógica Nacional, foi realizado com alunos do quarto semestre do Curso de Licenciatura em Física. Dez sessões foram desenvolvidas em curso Inglês dedicado à análise do princípio de indução de Faraday a partir da teoria do campo eletromagnético. Dois professores estavam encarregados de realizar as sessões, a área da ciência e da área de Inglês. Os estudantes foram imersos no contexto da compreensão bilíngue, além de permitir o conceito de princípio da indução de Faraday de maneira progressiva e positiva com a gestão Inglês de moderado a médio. O desequilíbrio majorant (Piaget, 1977) está presente e permitiu uma maior participação e confiança de intervir em Inglês por estudantes. O texto original compreensão Maxwell (1954) foi obtida na primeira etapa.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:25Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/3112application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/3112/2760https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 36 (2014): ene-junCLIL/EMILEBilingualismCLIL/EMILEBilingüismoElectromagnetismoEnseñanza de las cienciasEl bilingüismo en la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia : experiencias pioneras en la clase de ciencias con estudiantes de pregrado.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4900oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/49002024-01-19 13:02:48.589Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |