Formación inicial de docentes de lenguas extranjeras

This article aims to reflect on the professional development of pre-service English teachers, based on current issues of bilingualism in Latin America, as stated in the two Inter-American Conferences in Bilingual Higher Education; in the National Bilingualism Plan in Colombia and the results obtaine...

Full description

Autores:
Granados, Carlo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4808
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4356
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4808
Palabra clave:
Formación inicial docente
Docentes de lenguas extranjeras
Docentes de inglés
Pedagogía intercultural crítica
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_aa7ca7bcd07fbf6ff7dcbd5bdc6fc2de
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4808
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Granados, Carlo2015-11-04https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/435610.17227/01224328.43562619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4808This article aims to reflect on the professional development of pre-service English teachers, based on current issues of bilingualism in Latin America, as stated in the two Inter-American Conferences in Bilingual Higher Education; in the National Bilingualism Plan in Colombia and the results obtained by it so far; and finally, the professional development of bilingual teachers based on reflective practices. The paper highlights the risk of limiting English teaching to its instrumental nature due to its origin as a profession, as well as to national institutional policies. Finally, the article proposes to re-think the professional development of pre-service English teachers by incorporating a critical intercultural pedagogy that involves the social, political, and cultural dimensions of English language teaching, as well as a careful analysis of contextual needs.El presente artículo tiene por objeto elaborar una reflexión acerca de la formación inicial de docentes de inglés como lengua extranjera, con base en las problemáticas relacionadas con el bilingu?ismo en América Latina, como fueron señaladas en las dos conferencias interamericanas de educación superior bilingu?e, en el Plan Nacional de Bilingu?ismo en Colombia y los resultados que ha alcanzado hasta el momento, y, por último, en el desarrollo profesional de docentes bilingu?es a partir de la práctica reflexiva. Se señala el riesgo de instrumentalización que corre la enseñanza de inglés, no solo por su historia como profesión, sino también a partir de las políticas institucionales. Por último, se sugiere un replanteamiento de la formación inicial de docentes a partir de una pedagogía intercultural crítica que involucre las dimensiones sociales, políticas y culturales de la enseñanza de inglés, así como un análisis cuidadoso de las necesidades de los contextos.O presente artigo visa fazer uma reflexão sobre a formação inicial de docentes de inglês como línguaestrangeira, com base nas questões relacionadas com o bilinguismo na América Latina, como foramassinaladas nas duas conferências interamericanas de ensino superior bilíngue, no Plano Nacional deBilinguismo na Colômbia e os resultados obtidos até o momento, e, por último, no desenvolvimentoprofissional de professores bilíngues desde a prática reflexiva. Assinala-se o risco de instrumentalizaçãodo ensino de inglês, não só por sua história como profissão, mas também a partir das políticasinstitucionais. Por último, sugere-se um replanejamento da formação inicial de professores desdeuma pedagogia intercultural crítica que envolve as dimensões sociais, políticas e culturais do ensinode inglês, assim como uma análise pormenorizada das necessidades dos contextos.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:29Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/4356application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4356/3625https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 59-69Formación inicial docenteDocentes de lenguas extranjerasDocentes de inglésPedagogía intercultural críticaFormación inicial de docentes de lenguas extranjerasArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4808oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/48082024-01-19 13:02:48.371Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Formación inicial de docentes de lenguas extranjeras
title Formación inicial de docentes de lenguas extranjeras
spellingShingle Formación inicial de docentes de lenguas extranjeras
Formación inicial docente
Docentes de lenguas extranjeras
Docentes de inglés
Pedagogía intercultural crítica
title_short Formación inicial de docentes de lenguas extranjeras
title_full Formación inicial de docentes de lenguas extranjeras
title_fullStr Formación inicial de docentes de lenguas extranjeras
title_full_unstemmed Formación inicial de docentes de lenguas extranjeras
title_sort Formación inicial de docentes de lenguas extranjeras
dc.creator.fl_str_mv Granados, Carlo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Granados, Carlo
dc.subject.spa.fl_str_mv Formación inicial docente
Docentes de lenguas extranjeras
Docentes de inglés
Pedagogía intercultural crítica
topic Formación inicial docente
Docentes de lenguas extranjeras
Docentes de inglés
Pedagogía intercultural crítica
description This article aims to reflect on the professional development of pre-service English teachers, based on current issues of bilingualism in Latin America, as stated in the two Inter-American Conferences in Bilingual Higher Education; in the National Bilingualism Plan in Colombia and the results obtained by it so far; and finally, the professional development of bilingual teachers based on reflective practices. The paper highlights the risk of limiting English teaching to its instrumental nature due to its origin as a profession, as well as to national institutional policies. Finally, the article proposes to re-think the professional development of pre-service English teachers by incorporating a critical intercultural pedagogy that involves the social, political, and cultural dimensions of English language teaching, as well as a careful analysis of contextual needs.
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-11-04
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4356
10.17227/01224328.4356
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/4808
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4356
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4808
identifier_str_mv 10.17227/01224328.4356
2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4356/3625
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 59-69
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1808399825403641856