En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.

This article resumes the research project Exploring Old Ideas in the Quest for New Ones: Pedagogic Experience as Mediation means for the Development of Creativity, undertaken by the authors in the Master Course on Education at the Pontificia Universidad Javeriana. It proposes that, from the perspect...

Full description

Autores:
Barco Rodríguez, Julia Margarita
Acosta Gutiérrez, Joselín
Castañeda Rodríguez, Rosa Tulia
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3597
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3597
Palabra clave:
Creatividad
Cognición creativa
Conocimiento previo
Mediación
Creativity
Creative cognition
Previous knowledge
Mediation
Criatividade
Cognição criativa
Conhecimento prévio
Mediação
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_9c14c88f83eae365d0c644e6513802e6
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3597
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Searching for new ideas : a mediation of creativity from a cognitive perspective.
title En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.
spellingShingle En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.
Creatividad
Cognición creativa
Conocimiento previo
Mediación
Creativity
Creative cognition
Previous knowledge
Mediation
Criatividade
Cognição criativa
Conhecimento prévio
Mediação
title_short En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.
title_full En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.
title_fullStr En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.
title_full_unstemmed En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.
title_sort En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.
dc.creator.fl_str_mv Barco Rodríguez, Julia Margarita
Acosta Gutiérrez, Joselín
Castañeda Rodríguez, Rosa Tulia
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Barco Rodríguez, Julia Margarita
Acosta Gutiérrez, Joselín
Castañeda Rodríguez, Rosa Tulia
dc.subject.spa.fl_str_mv Creatividad
Cognición creativa
Conocimiento previo
Mediación
topic Creatividad
Cognición creativa
Conocimiento previo
Mediación
Creativity
Creative cognition
Previous knowledge
Mediation
Criatividade
Cognição criativa
Conhecimento prévio
Mediação
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv Creativity
Creative cognition
Previous knowledge
Mediation
Criatividade
Cognição criativa
Conhecimento prévio
Mediação
description This article resumes the research project Exploring Old Ideas in the Quest for New Ones: Pedagogic Experience as Mediation means for the Development of Creativity, undertaken by the authors in the Master Course on Education at the Pontificia Universidad Javeriana. It proposes that, from the perspective of Creative Cognition, creativity represents an inner capacity of human being, which may be developed within favorable learning environments, demystifying thus the common idea of creativity as an issue of genius or inspiration, and placing instead it in the very core of the debate on education.Mediation of educational experience aiming the development of creativity is herein assumed from the particular viewpoint of the Geneplore Model, which conceives it not as a unique and independent process, but rather as a result of various mental, generative and exploratory processes, which may lay the basis for “insight” and discovery. An invitation is made, encouraging the possibility of thinking about alternative mediations, which may overtake the enormous gap between creativity as the inspiration and final goal of educational projects and politics, and the less appealing reality of its actual development within the school context.   
publishDate 2014
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2014-12-03
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814
10.17227/2011804X.12PPO62.73
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2462-8441
2011-804X
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/3597
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3597
identifier_str_mv 10.17227/2011804X.12PPO62.73
2462-8441
2011-804X
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814/2544
dc.relation.references.none.fl_str_mv Boden, M. (1994). La mente creativa: mitos y mecanismos. Barcelona: Gedisa.
Dewey, J. (1967). Experiencia y educación. Buenos Aires: Editorial Losada
Gardner, H. (1987). Arte, mente y cerebro. Buenos Aires: Paidós.
-------------. (1995). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica.Barcelona: Paidós.
Mateos, M. (2004). Metacognición y Educación. Buenos Aires: Aique.
Matussek, P. (1977). La creatividad. Barcelona: Herder.
Puente, A. (1999). El cerebro creador. Madrid: Alianza.
Ward, T.; Finke, R. y Smith, S. (1992). Creative Cognition: Theory, research, and applications. Cambridge: MIT Press.
-------------------------. (1995). Creativity and the mind. Cambridge: MIT Press.
Ward, T. (1994). Structured Imagination: The role of category structure in exemplar generation
Vygostki, L. (2000). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal.
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv (pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 12 (2014): jul-dic
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1814444876769525760
spelling Barco Rodríguez, Julia MargaritaAcosta Gutiérrez, JoselínCastañeda Rodríguez, Rosa Tulia2014-12-03https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/281410.17227/2011804X.12PPO62.732462-84412011-804Xhttp://hdl.handle.net/20.500.12209/3597This article resumes the research project Exploring Old Ideas in the Quest for New Ones: Pedagogic Experience as Mediation means for the Development of Creativity, undertaken by the authors in the Master Course on Education at the Pontificia Universidad Javeriana. It proposes that, from the perspective of Creative Cognition, creativity represents an inner capacity of human being, which may be developed within favorable learning environments, demystifying thus the common idea of creativity as an issue of genius or inspiration, and placing instead it in the very core of the debate on education.Mediation of educational experience aiming the development of creativity is herein assumed from the particular viewpoint of the Geneplore Model, which conceives it not as a unique and independent process, but rather as a result of various mental, generative and exploratory processes, which may lay the basis for “insight” and discovery. An invitation is made, encouraging the possibility of thinking about alternative mediations, which may overtake the enormous gap between creativity as the inspiration and final goal of educational projects and politics, and the less appealing reality of its actual development within the school context.   Este artículo deriva del proyecto de investigación “Explorando viejas ideas en busca de las nuevas: la experiencia educativa como mediación para el desarrollo de la creatividad”, adelantado por sus autores en la Maestría en Educación de la Pontificia Universidad Javeriana, Línea de Cognición y Creatividad. Reflexiona sobre la creatividad como una capacidad propia del ser humano, susceptible de ser desarrollada en ambientes de aprendizaje que la propicien, desde el enfoque de la cognición creativa, que desmitifica las creencias que explican la creatividad como un asunto de genialidad o inspiración, con lo cual la sitúa en el centro de la reflexión educativa.La mediación de la experiencia educativa para el desarrollo de la creatividad se asume desde la perspectiva del modelo Geneplore que la concibe, no como un proceso único e independiente sino como el resultado de diversos procesos mentales, generativos y exploratorios, los cuales ayudan a sentar las bases del insight creativo y el descubrimiento. Desde estas comprensiones se hace una invitación a pensar alternativas mediadoras que permitan salvar la enorme distancia entre la creatividad como aspiración y propósito de las políticas y proyectos educativos, y la realidad de su desarrollo en el contexto escolar.Este artigo deriva do projeto de pesquisa Explorando velhas ideias em busca das novas: a experiência educativa como mediação para o desenvolvimento da criatividade, desenvolvido pelos seus autores no Mestrado em Educação da Pontifícia Universidade Javeriana, Linha de Cognição e Criatividade. Reflexiona como a criatividade como uma capacidade própria do ser humano, susceptível de ser desenvolvida em ambientes de aprendizagem que a propiciam, desde a focagem da Cognição criativa, que desmitifica as crenças que explicam a criatividade como um assunto de genialidade ou inspiração, com isso se situa no centro da reflexão educativa.A mediação da experiência educativa para o desenvolvimento da criatividade se assume desde a perspectiva do Modelo Geneplore que a concebe, não como um processo único e independiente, mas como o resultado de diversos processos mentais, generativos e exploratórios, os quais ajudam a sentar as bases do “insight” criativo e o descobrimento. Desde estas compreensões se faz um convite a pensar alternativas mediadoras que permitam salvar a enorme distância entre a criatividade como aspiração e propósito das políticas e projetos educativos e, a realidade do seu desenvolvimento no contexto escolar.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/oai on 2021-08-02T16:35:27Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/2814This article resumes the research project Exploring Old Ideas in the Quest for New Ones: Pedagogic Experience as Mediation means for the Development of Creativity, undertaken by the authors in the Master Course on Education at the Pontificia Universidad Javeriana. It proposes that, from the perspective of Creative Cognition, creativity represents an inner capacity of human being, which may be developed within favorable learning environments, demystifying thus the common idea of creativityas an issue of genius or inspiration, and placing instead it in the very core of the debate on educationapplication/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814/2544Boden, M. (1994). La mente creativa: mitos y mecanismos. Barcelona: Gedisa.Dewey, J. (1967). Experiencia y educación. Buenos Aires: Editorial LosadaGardner, H. (1987). Arte, mente y cerebro. Buenos Aires: Paidós.-------------. (1995). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica.Barcelona: Paidós.Mateos, M. (2004). Metacognición y Educación. Buenos Aires: Aique.Matussek, P. (1977). La creatividad. Barcelona: Herder.Puente, A. (1999). El cerebro creador. Madrid: Alianza.Ward, T.; Finke, R. y Smith, S. (1992). Creative Cognition: Theory, research, and applications. Cambridge: MIT Press.-------------------------. (1995). Creativity and the mind. Cambridge: MIT Press.Ward, T. (1994). Structured Imagination: The role of category structure in exemplar generationVygostki, L. (2000). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal.https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 International(pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 12 (2014): jul-dicCreatividadCognición creativaConocimiento previoMediaciónCreativityCreative cognitionPrevious knowledgeMediationCriatividadeCognição criativaConhecimento prévioMediaçãoEn busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.Searching for new ideas : a mediation of creativity from a cognitive perspective.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/3597oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/35972024-01-19 13:01:45.384Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co