En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.
This article resumes the research project Exploring Old Ideas in the Quest for New Ones: Pedagogic Experience as Mediation means for the Development of Creativity, undertaken by the authors in the Master Course on Education at the Pontificia Universidad Javeriana. It proposes that, from the perspect...
- Autores:
-
Barco Rodríguez, Julia Margarita
Acosta Gutiérrez, Joselín
Castañeda Rodríguez, Rosa Tulia
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3597
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3597
- Palabra clave:
- Creatividad
Cognición creativa
Conocimiento previo
Mediación
Creativity
Creative cognition
Previous knowledge
Mediation
Criatividade
Cognição criativa
Conhecimento prévio
Mediação
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_9c14c88f83eae365d0c644e6513802e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3597 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva. |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
Searching for new ideas : a mediation of creativity from a cognitive perspective. |
title |
En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva. |
spellingShingle |
En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva. Creatividad Cognición creativa Conocimiento previo Mediación Creativity Creative cognition Previous knowledge Mediation Criatividade Cognição criativa Conhecimento prévio Mediação |
title_short |
En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva. |
title_full |
En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva. |
title_fullStr |
En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva. |
title_full_unstemmed |
En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva. |
title_sort |
En busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva. |
dc.creator.fl_str_mv |
Barco Rodríguez, Julia Margarita Acosta Gutiérrez, Joselín Castañeda Rodríguez, Rosa Tulia |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Barco Rodríguez, Julia Margarita Acosta Gutiérrez, Joselín Castañeda Rodríguez, Rosa Tulia |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Creatividad Cognición creativa Conocimiento previo Mediación |
topic |
Creatividad Cognición creativa Conocimiento previo Mediación Creativity Creative cognition Previous knowledge Mediation Criatividade Cognição criativa Conhecimento prévio Mediação |
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv |
Creativity Creative cognition Previous knowledge Mediation Criatividade Cognição criativa Conhecimento prévio Mediação |
description |
This article resumes the research project Exploring Old Ideas in the Quest for New Ones: Pedagogic Experience as Mediation means for the Development of Creativity, undertaken by the authors in the Master Course on Education at the Pontificia Universidad Javeriana. It proposes that, from the perspective of Creative Cognition, creativity represents an inner capacity of human being, which may be developed within favorable learning environments, demystifying thus the common idea of creativity as an issue of genius or inspiration, and placing instead it in the very core of the debate on education.Mediation of educational experience aiming the development of creativity is herein assumed from the particular viewpoint of the Geneplore Model, which conceives it not as a unique and independent process, but rather as a result of various mental, generative and exploratory processes, which may lay the basis for “insight” and discovery. An invitation is made, encouraging the possibility of thinking about alternative mediations, which may overtake the enormous gap between creativity as the inspiration and final goal of educational projects and politics, and the less appealing reality of its actual development within the school context. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2014-12-03 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814 10.17227/2011804X.12PPO62.73 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2462-8441 2011-804X |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3597 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814 http://hdl.handle.net/20.500.12209/3597 |
identifier_str_mv |
10.17227/2011804X.12PPO62.73 2462-8441 2011-804X |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814/2544 |
dc.relation.references.none.fl_str_mv |
Boden, M. (1994). La mente creativa: mitos y mecanismos. Barcelona: Gedisa. Dewey, J. (1967). Experiencia y educación. Buenos Aires: Editorial Losada Gardner, H. (1987). Arte, mente y cerebro. Buenos Aires: Paidós. -------------. (1995). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica.Barcelona: Paidós. Mateos, M. (2004). Metacognición y Educación. Buenos Aires: Aique. Matussek, P. (1977). La creatividad. Barcelona: Herder. Puente, A. (1999). El cerebro creador. Madrid: Alianza. Ward, T.; Finke, R. y Smith, S. (1992). Creative Cognition: Theory, research, and applications. Cambridge: MIT Press. -------------------------. (1995). Creativity and the mind. Cambridge: MIT Press. Ward, T. (1994). Structured Imagination: The role of category structure in exemplar generation Vygostki, L. (2000). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal. |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
(pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 12 (2014): jul-dic |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444876769525760 |
spelling |
Barco Rodríguez, Julia MargaritaAcosta Gutiérrez, JoselínCastañeda Rodríguez, Rosa Tulia2014-12-03https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/281410.17227/2011804X.12PPO62.732462-84412011-804Xhttp://hdl.handle.net/20.500.12209/3597This article resumes the research project Exploring Old Ideas in the Quest for New Ones: Pedagogic Experience as Mediation means for the Development of Creativity, undertaken by the authors in the Master Course on Education at the Pontificia Universidad Javeriana. It proposes that, from the perspective of Creative Cognition, creativity represents an inner capacity of human being, which may be developed within favorable learning environments, demystifying thus the common idea of creativity as an issue of genius or inspiration, and placing instead it in the very core of the debate on education.Mediation of educational experience aiming the development of creativity is herein assumed from the particular viewpoint of the Geneplore Model, which conceives it not as a unique and independent process, but rather as a result of various mental, generative and exploratory processes, which may lay the basis for “insight” and discovery. An invitation is made, encouraging the possibility of thinking about alternative mediations, which may overtake the enormous gap between creativity as the inspiration and final goal of educational projects and politics, and the less appealing reality of its actual development within the school context. Este artículo deriva del proyecto de investigación “Explorando viejas ideas en busca de las nuevas: la experiencia educativa como mediación para el desarrollo de la creatividad”, adelantado por sus autores en la Maestría en Educación de la Pontificia Universidad Javeriana, Línea de Cognición y Creatividad. Reflexiona sobre la creatividad como una capacidad propia del ser humano, susceptible de ser desarrollada en ambientes de aprendizaje que la propicien, desde el enfoque de la cognición creativa, que desmitifica las creencias que explican la creatividad como un asunto de genialidad o inspiración, con lo cual la sitúa en el centro de la reflexión educativa.La mediación de la experiencia educativa para el desarrollo de la creatividad se asume desde la perspectiva del modelo Geneplore que la concibe, no como un proceso único e independiente sino como el resultado de diversos procesos mentales, generativos y exploratorios, los cuales ayudan a sentar las bases del insight creativo y el descubrimiento. Desde estas comprensiones se hace una invitación a pensar alternativas mediadoras que permitan salvar la enorme distancia entre la creatividad como aspiración y propósito de las políticas y proyectos educativos, y la realidad de su desarrollo en el contexto escolar.Este artigo deriva do projeto de pesquisa Explorando velhas ideias em busca das novas: a experiência educativa como mediação para o desenvolvimento da criatividade, desenvolvido pelos seus autores no Mestrado em Educação da Pontifícia Universidade Javeriana, Linha de Cognição e Criatividade. Reflexiona como a criatividade como uma capacidade própria do ser humano, susceptível de ser desenvolvida em ambientes de aprendizagem que a propiciam, desde a focagem da Cognição criativa, que desmitifica as crenças que explicam a criatividade como um assunto de genialidade ou inspiração, com isso se situa no centro da reflexão educativa.A mediação da experiência educativa para o desenvolvimento da criatividade se assume desde a perspectiva do Modelo Geneplore que a concebe, não como um processo único e independiente, mas como o resultado de diversos processos mentais, generativos e exploratórios, os quais ajudam a sentar as bases do “insight” criativo e o descobrimento. Desde estas compreensões se faz um convite a pensar alternativas mediadoras que permitam salvar a enorme distância entre a criatividade como aspiração e propósito das políticas e projetos educativos e, a realidade do seu desenvolvimento no contexto escolar.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/oai on 2021-08-02T16:35:27Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/2814This article resumes the research project Exploring Old Ideas in the Quest for New Ones: Pedagogic Experience as Mediation means for the Development of Creativity, undertaken by the authors in the Master Course on Education at the Pontificia Universidad Javeriana. It proposes that, from the perspective of Creative Cognition, creativity represents an inner capacity of human being, which may be developed within favorable learning environments, demystifying thus the common idea of creativityas an issue of genius or inspiration, and placing instead it in the very core of the debate on educationapplication/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/2814/2544Boden, M. (1994). La mente creativa: mitos y mecanismos. Barcelona: Gedisa.Dewey, J. (1967). Experiencia y educación. Buenos Aires: Editorial LosadaGardner, H. (1987). Arte, mente y cerebro. Buenos Aires: Paidós.-------------. (1995). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica.Barcelona: Paidós.Mateos, M. (2004). Metacognición y Educación. Buenos Aires: Aique.Matussek, P. (1977). La creatividad. Barcelona: Herder.Puente, A. (1999). El cerebro creador. Madrid: Alianza.Ward, T.; Finke, R. y Smith, S. (1992). Creative Cognition: Theory, research, and applications. Cambridge: MIT Press.-------------------------. (1995). Creativity and the mind. Cambridge: MIT Press.Ward, T. (1994). Structured Imagination: The role of category structure in exemplar generationVygostki, L. (2000). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal.https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 International(pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 12 (2014): jul-dicCreatividadCognición creativaConocimiento previoMediaciónCreativityCreative cognitionPrevious knowledgeMediationCriatividadeCognição criativaConhecimento prévioMediaçãoEn busca de las nuevas ideas : mediación de la creatividad desde la perspectiva cognitiva.Searching for new ideas : a mediation of creativity from a cognitive perspective.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/3597oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/35972024-01-19 13:01:45.384Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |