Colonialismo y ser : construcción de los sujetos coloniales e identidades racializadas.

En el presente trabajo pretendo describir el modo en que el colonialismo construye la identidad de las personas a partir de categorías de jerarquización. Mi propuesta se enmarca en una relectura de la obra del pensador Frantz Fanon, abordando los conceptos e ideas que mantienen vigencia entre las pr...

Full description

Autores:
Corredor Espinosa, Daniel Arturo
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/12897
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/20.500.12209/12897
Palabra clave:
Fanon
Colonialismo
Descolonización
Cultura
Racismo
Colonialism
Descolonization
Culture
Racism
Rights
License
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In the line of mutation, the world is divided into two fields, the zone of being and the zone of non-being, which configure ontological modes of experience from colonial violence. According to Fanon, consciousness formation is influenced by bodily experience. Thus, colonialism replaces the body schema with a historical-racial schema internalizing inferiority and superiority complexes. In the colonial context, personal relationships become disputes over recognition based on race. Secondly, I explored how the dimensions of language and culture alienate people, constituting the boundaries of a universal morality based on the discourse of skin color. I described how division was expressed in the design of cities through violence on the body as an analogy of the domination on the territory. The objective is to validate, through individual and social experience, a historical account of the world based on the idea of European development. Finally, in the third chapter, I introduced the concept of decolonization as a counter-history to colonialism. This project proposes to overcome inequality and exploitation in all its forms by the means available to a people. In the last two sections, I describe two paths to decolonization that I find in my rereading of Fanon. In the first place, I explore the therapeutic use of violence within the decolonization process. By allowing muscular and psychological distension, the colonized rediscover that they are active subjects of history. As a means of liberation, violence must be justified in the public debate, highlighting its rational and communitarian sense. However, it can run the risk of generating a cycle of unbridled violence that ends up reintroducing oppression and domination among people. That is why I propose the decolonial love as a second way, a technology capable of creating a new humanism in the historical process of decolonization through relationships that repair and rehabilitate people's consciousness. This allows the Other and his/her experience to be included in the shaping of the world's values.PDFapplication/pdfspaUniversidad Pedagógica NacionalLicenciatura en FilosofíaFacultad de Humanidadeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acceso abiertoAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2reponame:Repositorio Institucional de la Universidad Pedagógica Nacionalinstname:Universidad Pedagógica NacionalFanonColonialismoDescolonizaciónCulturaRacismoColonialismDescolonizationCultureRacismColonialismo y ser : construcción de los sujetos coloniales e identidades racializadas.Colonialism and being : the construction of colonial and racialized identies.info:eu-repo/semantics/bachelorThesisTesis/Trabajo de grado - Monografía – Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionGutiérrez Escudero, A. (1991). Colonización inglesa y francesa en el Caribe durante el siglo XVII. En Navarro García, L (coord.). Historia de las Américas (Vol. 2, pp. 795-812). Sevilla; Editorial AlhambraBriones Quiroz, F. (2010). El imperialismo del siglo XIX. En Tiempo y Espacio, n° 25, tomado de http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/222/Tiempo/2007/EL%20IMPERIALISMO% 20DEL%20SIGLO%20XIX.pdfCésaire, A. (2006). El discurso sobre el colonialismo. (M., Viveros Vigoya). Madrid: AKAL. (Original publicado en 1950)Fanon, F. (1983). Los condenados de la tierra. (J., Campos trad.). México D. F.: Fondo de Cultura Económica. (Original publicado en 1961)Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas. (A., Useros Martín trad.). Madrid: Akal. (Original publicado en 1952)Fanon, F. (1971). Sociología de una revolución. (V., Flores Olea trad.). México D. F.: Ediciones Era. (Original publicado en 1966)Fanon, F. (2017). Racismo y cultura. En Valdés García, F. (coord.). Leer a Fanon, medio siglo después (pp. 87-98). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/2017/19560609020412/Leer_a_Fanon_Medio_Sigl o_Despues.pdf (Original publicado en 1956)Fanon, F. (1975). Por la revolución africana: escritos políticos. (D., Aguilera Malta trad.). México D. F.: Fondo de Cultura Económica. (Original publicado en 1964)Gutiérrez Escudero, A. (1991). La colonización francesa en Norteamérica en el siglo XVII. En Navarro García, L (coord.). Historia de las Américas (Vol. 2, pp. 761-781) Sevilla; Editorial AlhambraGutiérrez Escudero, A. (1991). Colonización inglesa y francesa en el Caribe durante el siglo XVII. En Navarro García, L (coord.). Historia de las Américas (Vol. 2, pp. 795-812). Sevilla; Editorial AlhambraSanz Tapia, A. (1991). Las Antillas en el siglo XVII. En Navarro García, L. (coord.). Historia de las Américas (Vol. 2, pp. 89-100). 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