Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aesthe...
- Autores:
-
Serra, María Silvia
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2012
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5624
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5624
- Palabra clave:
- Sistema educativo argentino
Estética
Régimen visual
Educación de los sentidos
Argentine educational system
Aesthetics
Visual regime
Sense education
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_925cfbd32cea381373857410963b4764 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5624 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Serra, María Silvia2012-12-05https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/168410.17227/01203916.16842323-01340120-3916http://hdl.handle.net/20.500.12209/5624In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/oai on 2021-08-02T16:41:13Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/1684In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation.application/pdftext/htmlspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/1628https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/8801Antelo, M. (2005). El apetito del ojo. Bogotá: CID, Cuadernos del CidBerger, J. (2006) Modos de ver. Barcelona: Gus-tavo Gili.Brea, J. (2005). Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. En Brea, J. L. (Ed.). Estudios visuales. La episte-mología de la visualidad en la era de la glo-balización (pp. 5-15). Barcelona: Akal.Didi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.Eagleton, T. (2006). La estética como ideología.Madrid: Trotta.Ferrer, C. (1996). Mal de ojo. El drama de la mira-da. Buenos Aires: Colihue.Frigerio, G. & Diker, G. (Comp.). (2007). Educar: (sobre) impresiones estéticas. Buenos Aires: Del Estante.Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la his-toria intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós.Mandoki, K. (2006a). Estética cotidiana y juegos de la cultura. Prosaica I. México: Siglo XXIMandoki, K. (2006b). Prácticas estéticas e iden-tidades sociales. Prosaica II. México: Siglo XXINarodowski, M. (1999). Infancia y poder. Buenos Aires: Aique.Richard, Nelly (2006). Estudios Visuales y políti-cas de la mirada. En Dussel, Inés y Gutiérrez, Daniela (comps.): Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Flacso/ Manantial/Fundación OSDE.Serra, M. (2011). Cine, escuela y discurso peda-gógico. Articulaciones, inclusiones y obje-ciones en el siglo XX en Argentina. Buenos Aires: Teseo.https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalRevista Colombiana de Educación; Núm. 63 (2012): Educación, Subjetividad y Estética (jul-dic); 19.31Sistema educativo argentinoEstéticaRégimen visualEducación de los sentidosArgentine educational systemAestheticsVisual regimeSense educationEducación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/5624oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/56242024-01-19 12:59:20.559Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. |
title |
Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. |
spellingShingle |
Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. Sistema educativo argentino Estética Régimen visual Educación de los sentidos Argentine educational system Aesthetics Visual regime Sense education |
title_short |
Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. |
title_full |
Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. |
title_fullStr |
Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. |
title_full_unstemmed |
Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. |
title_sort |
Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. |
dc.creator.fl_str_mv |
Serra, María Silvia |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Serra, María Silvia |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Sistema educativo argentino Estética Régimen visual Educación de los sentidos |
topic |
Sistema educativo argentino Estética Régimen visual Educación de los sentidos Argentine educational system Aesthetics Visual regime Sense education |
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv |
Argentine educational system Aesthetics Visual regime Sense education |
description |
In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2012-12-05 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684 10.17227/01203916.1684 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2323-0134 0120-3916 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5624 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684 http://hdl.handle.net/20.500.12209/5624 |
identifier_str_mv |
10.17227/01203916.1684 2323-0134 0120-3916 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/1628 https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/8801 |
dc.relation.references.none.fl_str_mv |
Antelo, M. (2005). El apetito del ojo. Bogotá: CID, Cuadernos del Cid Berger, J. (2006) Modos de ver. Barcelona: Gus-tavo Gili. Brea, J. (2005). Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. En Brea, J. L. (Ed.). Estudios visuales. La episte-mología de la visualidad en la era de la glo-balización (pp. 5-15). Barcelona: Akal. Didi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial. Eagleton, T. (2006). La estética como ideología.Madrid: Trotta. Ferrer, C. (1996). Mal de ojo. El drama de la mira-da. Buenos Aires: Colihue. Frigerio, G. & Diker, G. (Comp.). (2007). Educar: (sobre) impresiones estéticas. Buenos Aires: Del Estante. Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la his-toria intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós. Mandoki, K. (2006a). Estética cotidiana y juegos de la cultura. Prosaica I. México: Siglo XXI Mandoki, K. (2006b). Prácticas estéticas e iden-tidades sociales. Prosaica II. México: Siglo XXI Narodowski, M. (1999). Infancia y poder. Buenos Aires: Aique. Richard, Nelly (2006). Estudios Visuales y políti-cas de la mirada. En Dussel, Inés y Gutiérrez, Daniela (comps.): Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Flacso/ Manantial/Fundación OSDE. Serra, M. (2011). Cine, escuela y discurso peda-gógico. Articulaciones, inclusiones y obje-ciones en el siglo XX en Argentina. Buenos Aires: Teseo. |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Revista Colombiana de Educación; Núm. 63 (2012): Educación, Subjetividad y Estética (jul-dic); 19.31 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444898374385664 |