Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.

In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aesthe...

Full description

Autores:
Serra, María Silvia
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5624
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5624
Palabra clave:
Sistema educativo argentino
Estética
Régimen visual
Educación de los sentidos
Argentine educational system
Aesthetics
Visual regime
Sense education
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_925cfbd32cea381373857410963b4764
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5624
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Serra, María Silvia2012-12-05https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/168410.17227/01203916.16842323-01340120-3916http://hdl.handle.net/20.500.12209/5624In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/oai on 2021-08-02T16:41:13Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/1684In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation.application/pdftext/htmlspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/1628https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/8801Antelo, M. (2005). El apetito del ojo. Bogotá: CID, Cuadernos del CidBerger, J. (2006) Modos de ver. Barcelona: Gus-tavo Gili.Brea, J. (2005). Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. En Brea, J. L. (Ed.). Estudios visuales. La episte-mología de la visualidad en la era de la glo-balización (pp. 5-15). Barcelona: Akal.Didi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.Eagleton, T. (2006). La estética como ideología.Madrid: Trotta.Ferrer, C. (1996). Mal de ojo. El drama de la mira-da. Buenos Aires: Colihue.Frigerio, G. & Diker, G. (Comp.). (2007). Educar: (sobre) impresiones estéticas. Buenos Aires: Del Estante.Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la his-toria intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós.Mandoki, K. (2006a). Estética cotidiana y juegos de la cultura. Prosaica I. México: Siglo XXIMandoki, K. (2006b). Prácticas estéticas e iden-tidades sociales. Prosaica II. México: Siglo XXINarodowski, M. (1999). Infancia y poder. Buenos Aires: Aique.Richard, Nelly (2006). Estudios Visuales y políti-cas de la mirada. En Dussel, Inés y Gutiérrez, Daniela (comps.): Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Flacso/ Manantial/Fundación OSDE.Serra, M. (2011). Cine, escuela y discurso peda-gógico. Articulaciones, inclusiones y obje-ciones en el siglo XX en Argentina. Buenos Aires: Teseo.https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalRevista Colombiana de Educación; Núm. 63 (2012): Educación, Subjetividad y Estética (jul-dic); 19.31Sistema educativo argentinoEstéticaRégimen visualEducación de los sentidosArgentine educational systemAestheticsVisual regimeSense educationEducación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/5624oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/56242024-01-19 12:59:20.559Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
title Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
spellingShingle Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
Sistema educativo argentino
Estética
Régimen visual
Educación de los sentidos
Argentine educational system
Aesthetics
Visual regime
Sense education
title_short Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
title_full Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
title_fullStr Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
title_full_unstemmed Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
title_sort Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
dc.creator.fl_str_mv Serra, María Silvia
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Serra, María Silvia
dc.subject.spa.fl_str_mv Sistema educativo argentino
Estética
Régimen visual
Educación de los sentidos
topic Sistema educativo argentino
Estética
Régimen visual
Educación de los sentidos
Argentine educational system
Aesthetics
Visual regime
Sense education
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv Argentine educational system
Aesthetics
Visual regime
Sense education
description In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation.
publishDate 2012
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2012-12-05
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684
10.17227/01203916.1684
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2323-0134
0120-3916
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/5624
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5624
identifier_str_mv 10.17227/01203916.1684
2323-0134
0120-3916
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/1628
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/8801
dc.relation.references.none.fl_str_mv Antelo, M. (2005). El apetito del ojo. Bogotá: CID, Cuadernos del Cid
Berger, J. (2006) Modos de ver. Barcelona: Gus-tavo Gili.
Brea, J. (2005). Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. En Brea, J. L. (Ed.). Estudios visuales. La episte-mología de la visualidad en la era de la glo-balización (pp. 5-15). Barcelona: Akal.
Didi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.
Eagleton, T. (2006). La estética como ideología.Madrid: Trotta.
Ferrer, C. (1996). Mal de ojo. El drama de la mira-da. Buenos Aires: Colihue.
Frigerio, G. & Diker, G. (Comp.). (2007). Educar: (sobre) impresiones estéticas. Buenos Aires: Del Estante.
Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la his-toria intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós.
Mandoki, K. (2006a). Estética cotidiana y juegos de la cultura. Prosaica I. México: Siglo XXI
Mandoki, K. (2006b). Prácticas estéticas e iden-tidades sociales. Prosaica II. México: Siglo XXI
Narodowski, M. (1999). Infancia y poder. Buenos Aires: Aique.
Richard, Nelly (2006). Estudios Visuales y políti-cas de la mirada. En Dussel, Inés y Gutiérrez, Daniela (comps.): Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Flacso/ Manantial/Fundación OSDE.
Serra, M. (2011). Cine, escuela y discurso peda-gógico. Articulaciones, inclusiones y obje-ciones en el siglo XX en Argentina. Buenos Aires: Teseo.
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Colombiana de Educación; Núm. 63 (2012): Educación, Subjetividad y Estética (jul-dic); 19.31
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1808399829417590784