Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.
It is necessary to seek new ways to motivate teachers and students to make the ear training hearing into audition and improvisation games, developing in this way the listening competition. It establishes the difference between hearing and listening and presents a few steps necessary for this purpose...
- Autores:
-
Martínez Navas, Fabio Ernesto
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2011
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3603
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3603
- Palabra clave:
- Audición
Audiación
Pensamiento musical
Inteligencia musical
Competencia auditiva
Memoria ecóica
Entrenamiento auditivo
Monograma
Bigrama
Trigrama
Pentagrama
Clave
Dictado
Hearing
Audiation
Musical thinking
Musical intelligence
Auditory competition
Echoic memory
Ear training
Monogram
Bigram
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_84891ea8f3e2f4185072d4d89c9fa2b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3603 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica. |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
Development of hearing competence. |
title |
Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica. |
spellingShingle |
Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica. Audición Audiación Pensamiento musical Inteligencia musical Competencia auditiva Memoria ecóica Entrenamiento auditivo Monograma Bigrama Trigrama Pentagrama Clave Dictado Hearing Audiation Musical thinking Musical intelligence Auditory competition Echoic memory Ear training Monogram Bigram |
title_short |
Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica. |
title_full |
Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica. |
title_fullStr |
Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica. |
title_full_unstemmed |
Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica. |
title_sort |
Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica. |
dc.creator.fl_str_mv |
Martínez Navas, Fabio Ernesto |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Martínez Navas, Fabio Ernesto |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Audición Audiación Pensamiento musical Inteligencia musical Competencia auditiva Memoria ecóica Entrenamiento auditivo Monograma Bigrama Trigrama Pentagrama Clave Dictado |
topic |
Audición Audiación Pensamiento musical Inteligencia musical Competencia auditiva Memoria ecóica Entrenamiento auditivo Monograma Bigrama Trigrama Pentagrama Clave Dictado Hearing Audiation Musical thinking Musical intelligence Auditory competition Echoic memory Ear training Monogram Bigram |
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv |
Hearing Audiation Musical thinking Musical intelligence Auditory competition Echoic memory Ear training Monogram Bigram |
description |
It is necessary to seek new ways to motivate teachers and students to make the ear training hearing into audition and improvisation games, developing in this way the listening competition. It establishes the difference between hearing and listening and presents a few steps necessary for this purpose. First we make a warm-up, then a workout and finally we arrive at the listening competition Thinking, intelligence and musical memory, are essential for the formation of the musical ear. You must pass from improvisation to oral dictation, then audiovisual recognition to finally proceed to take written dictation. Writing develops the audiation when physical sound is not present, this way the conscious listening is refined represented by musical thought, meaning sound images, ¿how a major chord sounds?, ¿what is a perfect fifth-sounding melody or harmony?; audition converts hearing into listening. FABERMANA[2] methodology is the new proposal, thanks to the classroom in academic spaces for ";theoretical-auditive training and ear training";. There are currently some music education schools that are testing the methodology with significant success.[2] FABERMANA: methodological proposal from FABIO E. MARTINEZ NAVAS . |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2011-01-27 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541 10.17227/ppo.num5-541 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2462-8441 2011-804X |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3603 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541 http://hdl.handle.net/20.500.12209/3603 |
identifier_str_mv |
10.17227/ppo.num5-541 2462-8441 2011-804X |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541/527 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
(pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 5 (2011): ene-jun |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444876786302976 |
spelling |
Martínez Navas, Fabio Ernesto2011-01-27https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/54110.17227/ppo.num5-5412462-84412011-804Xhttp://hdl.handle.net/20.500.12209/3603It is necessary to seek new ways to motivate teachers and students to make the ear training hearing into audition and improvisation games, developing in this way the listening competition. It establishes the difference between hearing and listening and presents a few steps necessary for this purpose. First we make a warm-up, then a workout and finally we arrive at the listening competition Thinking, intelligence and musical memory, are essential for the formation of the musical ear. You must pass from improvisation to oral dictation, then audiovisual recognition to finally proceed to take written dictation. Writing develops the audiation when physical sound is not present, this way the conscious listening is refined represented by musical thought, meaning sound images, ¿how a major chord sounds?, ¿what is a perfect fifth-sounding melody or harmony?; audition converts hearing into listening. FABERMANA[2] methodology is the new proposal, thanks to the classroom in academic spaces for ";theoretical-auditive training and ear training";. There are currently some music education schools that are testing the methodology with significant success.[2] FABERMANA: methodological proposal from FABIO E. MARTINEZ NAVAS . Es necesario buscar nuevos caminos para motivar a los profesores y a los estudiantes para que el entrenamiento auditivo se convierta en juegos de audición e improvisación, de este modo se desarrolla la competencia auditiva. Se establece la diferencia entre el oír y el escuchar y se presentan unos pasos indispensables para este propósito. Primero se hace un calentamiento, luego un entrenamiento y por último, se llega a la competencia auditiva.El pensamiento, la inteligencia y la memoria musical son indispensables para la formación del oído musical. Se debe pasar de la improvisación al dictado oral, luego al reconocimiento audiovisual para finalmente proceder a tomar dictados escritos. La escritura desarrolla la audiación cuando el sonido físico no está presente, de este modo se afina la escucha consciente representado por el pensamiento musical, es decir las imágenes sonoras, ¿cómo suena un acorde mayor?, ¿cuál es la sonoridad de una quinta justa melódica o armónica?; la audición convierte el oír en escuchar. La metodología FABERMANA[1] es la nueva propuesta, gracias al trabajo de aula en los espacios académicos de Formación Teórico Auditiva y Entrenamiento Auditivo. Actualmente hay algunos centros educativos de Educación Musical que están probando la metodología con un significativo éxito. [1] FABERMANA: Desarrollo de la competencia auditiva, propuesta metodológica de Fabio E. Martínez N. É preciso procurar novos caminhos para motivar aos professores e aos alunos para que o treinamento auditivo se torne em jogos de audição e improvisação, deste modo se desenvolve a competência auditiva. A diferença entre ouvir e escutar é estabelecida e são apresentados uns passos indispensáveis para este propósito. Primeiro se faz um esquecimento, depois um treinamento e finalmente, se chega à competência auditiva. O pensamento, a inteligência e a memória musical são essenciais para a formação do ouvido musical. Deve-se passar da improvisação ao ditado oral, em seguida, ao reconhecimento audiovisual para finalmente proceder a ter ditado escritos. A escritura desenvolve a audiação quando o som físico não está presente, deste modo a escuta consciente é afinada, representado pelo pensamento musical, ou seja, as imagens sonoras, como é o som de um acorde maior? qual é a sonoridade de uma quinta perfeita melódica? A audição converte o ouvir em escutar. A metodologia FABERMANA é a nova proposta, graças ao trabalho de aula nos espaços acadêmicos de Formação Teórica Auditiva e Treinamento Auditivo. Atualmente existem alguns centros educativos de Educação Musical que estão provando a metodologia tendo um sucesso significativo.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/oai on 2021-08-02T16:35:20Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/541application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541/527https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 International(pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 5 (2011): ene-junAudiciónAudiaciónPensamiento musicalInteligencia musicalCompetencia auditivaMemoria ecóicaEntrenamiento auditivoMonogramaBigramaTrigramaPentagramaClaveDictadoHearingAudiationMusical thinkingMusical intelligenceAuditory competitionEchoic memoryEar trainingMonogramBigramDesarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.Development of hearing competence.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/3603oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/36032024-01-19 13:01:44.63Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |