Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.

It is necessary to seek new ways to motivate teachers and students to make the ear training hearing into audition and improvisation games, developing in this way the listening competition. It establishes the difference between hearing and listening and presents a few steps necessary for this purpose...

Full description

Autores:
Martínez Navas, Fabio Ernesto
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3603
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3603
Palabra clave:
Audición
Audiación
Pensamiento musical
Inteligencia musical
Competencia auditiva
Memoria ecóica
Entrenamiento auditivo
Monograma
Bigrama
Trigrama
Pentagrama
Clave
Dictado
Hearing
Audiation
Musical thinking
Musical intelligence
Auditory competition
Echoic memory
Ear training
Monogram
Bigram
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_84891ea8f3e2f4185072d4d89c9fa2b7
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3603
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Development of hearing competence.
title Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.
spellingShingle Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.
Audición
Audiación
Pensamiento musical
Inteligencia musical
Competencia auditiva
Memoria ecóica
Entrenamiento auditivo
Monograma
Bigrama
Trigrama
Pentagrama
Clave
Dictado
Hearing
Audiation
Musical thinking
Musical intelligence
Auditory competition
Echoic memory
Ear training
Monogram
Bigram
title_short Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.
title_full Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.
title_fullStr Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.
title_full_unstemmed Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.
title_sort Desarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.
dc.creator.fl_str_mv Martínez Navas, Fabio Ernesto
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Martínez Navas, Fabio Ernesto
dc.subject.spa.fl_str_mv Audición
Audiación
Pensamiento musical
Inteligencia musical
Competencia auditiva
Memoria ecóica
Entrenamiento auditivo
Monograma
Bigrama
Trigrama
Pentagrama
Clave
Dictado
topic Audición
Audiación
Pensamiento musical
Inteligencia musical
Competencia auditiva
Memoria ecóica
Entrenamiento auditivo
Monograma
Bigrama
Trigrama
Pentagrama
Clave
Dictado
Hearing
Audiation
Musical thinking
Musical intelligence
Auditory competition
Echoic memory
Ear training
Monogram
Bigram
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv Hearing
Audiation
Musical thinking
Musical intelligence
Auditory competition
Echoic memory
Ear training
Monogram
Bigram
description It is necessary to seek new ways to motivate teachers and students to make the ear training hearing into audition and improvisation games, developing in this way the listening competition. It establishes the difference between hearing and listening and presents a few steps necessary for this purpose.  First we make a warm-up, then a workout and finally we arrive at the listening competition  Thinking, intelligence and musical memory, are essential for the formation of the musical ear. You must pass from improvisation to oral dictation, then audiovisual recognition to finally proceed to take written dictation.  Writing develops the audiation when physical sound is not present, this way the conscious listening is refined represented by musical thought, meaning sound images, ¿how a major chord sounds?, ¿what is a perfect fifth-sounding melody or harmony?; audition converts hearing into listening. FABERMANA[2] methodology is the new proposal, thanks to the classroom in academic spaces for ";theoretical-auditive training and ear training";. There are currently some music education schools that are testing the methodology with significant success.[2] FABERMANA: methodological proposal from FABIO E. MARTINEZ NAVAS . 
publishDate 2011
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2011-01-27
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541
10.17227/ppo.num5-541
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2462-8441
2011-804X
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/3603
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3603
identifier_str_mv 10.17227/ppo.num5-541
2462-8441
2011-804X
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541/527
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv (pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 5 (2011): ene-jun
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1814444876786302976
spelling Martínez Navas, Fabio Ernesto2011-01-27https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/54110.17227/ppo.num5-5412462-84412011-804Xhttp://hdl.handle.net/20.500.12209/3603It is necessary to seek new ways to motivate teachers and students to make the ear training hearing into audition and improvisation games, developing in this way the listening competition. It establishes the difference between hearing and listening and presents a few steps necessary for this purpose.  First we make a warm-up, then a workout and finally we arrive at the listening competition  Thinking, intelligence and musical memory, are essential for the formation of the musical ear. You must pass from improvisation to oral dictation, then audiovisual recognition to finally proceed to take written dictation.  Writing develops the audiation when physical sound is not present, this way the conscious listening is refined represented by musical thought, meaning sound images, ¿how a major chord sounds?, ¿what is a perfect fifth-sounding melody or harmony?; audition converts hearing into listening. FABERMANA[2] methodology is the new proposal, thanks to the classroom in academic spaces for ";theoretical-auditive training and ear training";. There are currently some music education schools that are testing the methodology with significant success.[2] FABERMANA: methodological proposal from FABIO E. MARTINEZ NAVAS . Es necesario buscar nuevos caminos para motivar a los profesores y a los estudiantes para que el entrenamiento auditivo se convierta en juegos de audición e improvisación, de este modo se desarrolla la competencia auditiva. Se establece la diferencia entre el oír y el escuchar y se presentan unos pasos indispensables para este propósito. Primero se hace un calentamiento, luego un entrenamiento y por último, se llega a la competencia auditiva.El pensamiento, la inteligencia y la memoria musical son indispensables para la formación del oído musical. Se debe pasar de la improvisación al dictado oral, luego al reconocimiento audiovisual para finalmente proceder a tomar dictados escritos. La escritura desarrolla la audiación cuando el sonido físico no está presente, de este modo se afina la escucha consciente representado por el pensamiento musical, es decir las imágenes sonoras, ¿cómo suena un acorde mayor?, ¿cuál es la sonoridad de una quinta justa melódica o armónica?; la audición convierte el oír en escuchar. La metodología FABERMANA[1] es la nueva propuesta, gracias al trabajo de aula en los espacios académicos de Formación Teórico Auditiva y Entrenamiento Auditivo. Actualmente hay algunos centros educativos de Educación Musical que están probando la metodología con un significativo éxito.  [1] FABERMANA: Desarrollo de la competencia auditiva, propuesta metodológica de Fabio E. Martínez N.   É preciso procurar novos caminhos para motivar aos professores e aos alunos para que o treinamento auditivo se torne em jogos de audição e improvisação, deste modo se desenvolve a competência auditiva. A diferença entre ouvir e escutar é estabelecida e são apresentados uns passos indispensáveis para este propósito. Primeiro se faz um esquecimento, depois um treinamento e finalmente, se chega à competência auditiva. O pensamento, a inteligência e a memória musical são essenciais para a formação do ouvido musical. Deve-se passar da improvisação ao ditado oral, em seguida, ao reconhecimento audiovisual para finalmente proceder a ter ditado escritos. A escritura desenvolve a audiação quando o som físico não está presente, deste modo a escuta consciente é afinada, representado pelo pensamento musical, ou seja, as imagens sonoras, como é o som de um acorde maior? qual é a sonoridade de uma quinta perfeita melódica? A audição converte o ouvir em escutar. A metodologia FABERMANA é a nova proposta, graças ao trabalho de aula nos espaços acadêmicos de Formação Teórica Auditiva e Treinamento Auditivo. Atualmente existem alguns centros educativos de Educação Musical que estão provando a metodologia tendo um sucesso significativo.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/oai on 2021-08-02T16:35:20Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/541application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/view/541/527https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 International(pensamiento), (palabra)... Y obra; Núm. 5 (2011): ene-junAudiciónAudiaciónPensamiento musicalInteligencia musicalCompetencia auditivaMemoria ecóicaEntrenamiento auditivoMonogramaBigramaTrigramaPentagramaClaveDictadoHearingAudiationMusical thinkingMusical intelligenceAuditory competitionEchoic memoryEar trainingMonogramBigramDesarrollo de la competencia auditiva. Propuesta metodológica.Development of hearing competence.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/3603oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/36032024-01-19 13:01:44.63Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co