¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?

This reflection article seeks to show that proposing curricula for the education of children from 0 to 6 years old does not imply schooling, as some believe, and that, in order to debate the what and how of our initial education, it is necessary to formulate curricula with approaches that start from...

Full description

Autores:
Fandiño Cubillos, Graciela
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13871
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13871
Palabra clave:
Educación inicial
Educación preescolar
Currículo en educación inicial
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_72fce51e4a14465373ca65a4aef4904a
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13871
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Fandiño Cubillos, Graciela2021-08-02T16:32:49Z2021-08-02T16:32:49Z2020-01-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1136410.17227/nyn.vol6.num48-113642619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13871This reflection article seeks to show that proposing curricula for the education of children from 0 to 6 years old does not imply schooling, as some believe, and that, in order to debate the what and how of our initial education, it is necessary to formulate curricula with approaches that start from the characteristics of children of these ages. Thus, a brief history of initial education institutions is presented, showing that this has been a central debate. Then it will delve into the concepts of curriculum and, finally, some elements of the state of question in our country and in the city of Bogotá will be shown. The above without ignoring that the ideas about this educational stage are determined by the conceptions of child or children, by the social, political, and cultural conditions of society and, especially, by the situation of women in it.Este artículo de reflexión busca mostrar que plantear currículos para la educación de los niños y niñas de 0 a 6 años no implica escolarizar, como algunos creen, y que, para debatir sobre los qué y cómo de nuestra educación inicial, es necesario la formulación de currículos con enfoques que partan de las características de los niños de estas edades. Se presenta, entonces, una breve historia de las instituciones de educación inicial que muestran que este ha sido un debate central, luego se ahondará en los conceptos de currículo y, por último, se mostrarán algunos elementos del estado de cuestión en nuestro país y en la ciudad de Bogotá. Lo anterior sin desconocer que las ideas sobre esta etapa educativa están determinadas por las concepciones de niño o niños, por las condiciones sociales, políticas y culturales de la sociedad y, en especial, por la situación de las mujeres en ella.Este artigo de reflexão busca mostrar que propor currículos para a educação de crianças de 0 a 6 anos não implica ir à escola (escolaridade), como acreditam alguns, e que, para debater o que e como da nossa formação inicial, é preciso formular currículos com abordagens que partem das características das crianças dessas idades. Apresenta-se um breve histórico das instituições de educação inicial, mostrando que este tem sido um debate central, a seguir se aprofundará nos conceitos do currículo e, por fim, serão apresentados alguns elementos da situação em nosso país e na cidade de Bogotá. O exposto sem ignorar que as ideias sobre essa fase educacional são determinadas pelas concepções de criança ou crianças, pelas condições sociais, políticas e culturais da sociedade e, principalmente, pela situação das mulheres nela.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/11364application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364/9122https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun)Educación inicialEducación preescolarCurrículo en educación inicial¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13871oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138712024-01-19 13:02:45.492Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv ¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?
title ¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?
spellingShingle ¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?
Educación inicial
Educación preescolar
Currículo en educación inicial
title_short ¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?
title_full ¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?
title_fullStr ¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?
title_full_unstemmed ¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?
title_sort ¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?
dc.creator.fl_str_mv Fandiño Cubillos, Graciela
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Fandiño Cubillos, Graciela
dc.subject.spa.fl_str_mv Educación inicial
Educación preescolar
Currículo en educación inicial
topic Educación inicial
Educación preescolar
Currículo en educación inicial
description This reflection article seeks to show that proposing curricula for the education of children from 0 to 6 years old does not imply schooling, as some believe, and that, in order to debate the what and how of our initial education, it is necessary to formulate curricula with approaches that start from the characteristics of children of these ages. Thus, a brief history of initial education institutions is presented, showing that this has been a central debate. Then it will delve into the concepts of curriculum and, finally, some elements of the state of question in our country and in the city of Bogotá will be shown. The above without ignoring that the ideas about this educational stage are determined by the conceptions of child or children, by the social, political, and cultural conditions of society and, especially, by the situation of women in it.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:32:49Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:32:49Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364
10.17227/nyn.vol6.num48-11364
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/13871
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13871
identifier_str_mv 10.17227/nyn.vol6.num48-11364
2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364/9122
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun)
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1814445158197886976