¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?
This reflection article seeks to show that proposing curricula for the education of children from 0 to 6 years old does not imply schooling, as some believe, and that, in order to debate the what and how of our initial education, it is necessary to formulate curricula with approaches that start from...
- Autores:
-
Fandiño Cubillos, Graciela
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13871
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13871
- Palabra clave:
- Educación inicial
Educación preescolar
Currículo en educación inicial
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_72fce51e4a14465373ca65a4aef4904a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13871 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Fandiño Cubillos, Graciela2021-08-02T16:32:49Z2021-08-02T16:32:49Z2020-01-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1136410.17227/nyn.vol6.num48-113642619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13871This reflection article seeks to show that proposing curricula for the education of children from 0 to 6 years old does not imply schooling, as some believe, and that, in order to debate the what and how of our initial education, it is necessary to formulate curricula with approaches that start from the characteristics of children of these ages. Thus, a brief history of initial education institutions is presented, showing that this has been a central debate. Then it will delve into the concepts of curriculum and, finally, some elements of the state of question in our country and in the city of Bogotá will be shown. The above without ignoring that the ideas about this educational stage are determined by the conceptions of child or children, by the social, political, and cultural conditions of society and, especially, by the situation of women in it.Este artículo de reflexión busca mostrar que plantear currículos para la educación de los niños y niñas de 0 a 6 años no implica escolarizar, como algunos creen, y que, para debatir sobre los qué y cómo de nuestra educación inicial, es necesario la formulación de currículos con enfoques que partan de las características de los niños de estas edades. Se presenta, entonces, una breve historia de las instituciones de educación inicial que muestran que este ha sido un debate central, luego se ahondará en los conceptos de currículo y, por último, se mostrarán algunos elementos del estado de cuestión en nuestro país y en la ciudad de Bogotá. Lo anterior sin desconocer que las ideas sobre esta etapa educativa están determinadas por las concepciones de niño o niños, por las condiciones sociales, políticas y culturales de la sociedad y, en especial, por la situación de las mujeres en ella.Este artigo de reflexão busca mostrar que propor currículos para a educação de crianças de 0 a 6 anos não implica ir à escola (escolaridade), como acreditam alguns, e que, para debater o que e como da nossa formação inicial, é preciso formular currículos com abordagens que partem das características das crianças dessas idades. Apresenta-se um breve histórico das instituições de educação inicial, mostrando que este tem sido um debate central, a seguir se aprofundará nos conceitos do currículo e, por fim, serão apresentados alguns elementos da situação em nosso país e na cidade de Bogotá. O exposto sem ignorar que as ideias sobre essa fase educacional são determinadas pelas concepções de criança ou crianças, pelas condições sociais, políticas e culturais da sociedade e, principalmente, pela situação das mulheres nela.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/11364application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364/9122https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun)Educación inicialEducación preescolarCurrículo en educación inicial¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial?Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13871oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138712024-01-19 13:02:45.492Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial? |
title |
¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial? |
spellingShingle |
¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial? Educación inicial Educación preescolar Currículo en educación inicial |
title_short |
¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial? |
title_full |
¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial? |
title_fullStr |
¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial? |
title_full_unstemmed |
¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial? |
title_sort |
¿Por qué hablar de currículo en la educación inicial? |
dc.creator.fl_str_mv |
Fandiño Cubillos, Graciela |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Fandiño Cubillos, Graciela |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Educación inicial Educación preescolar Currículo en educación inicial |
topic |
Educación inicial Educación preescolar Currículo en educación inicial |
description |
This reflection article seeks to show that proposing curricula for the education of children from 0 to 6 years old does not imply schooling, as some believe, and that, in order to debate the what and how of our initial education, it is necessary to formulate curricula with approaches that start from the characteristics of children of these ages. Thus, a brief history of initial education institutions is presented, showing that this has been a central debate. Then it will delve into the concepts of curriculum and, finally, some elements of the state of question in our country and in the city of Bogotá will be shown. The above without ignoring that the ideas about this educational stage are determined by the conceptions of child or children, by the social, political, and cultural conditions of society and, especially, by the situation of women in it. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:49Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:49Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364 10.17227/nyn.vol6.num48-11364 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13871 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13871 |
identifier_str_mv |
10.17227/nyn.vol6.num48-11364 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11364/9122 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun) |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445158197886976 |