Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria

This paper is the result of the research project “Memories and apologies by the Magdalena River,” which addresses some dynamics and tensions that occurred in the municipality of Morales, southern Bolivar, in connection with the phenomenon of armed conflict. The analysis focuses on recognizing the se...

Full description

Autores:
González Guzmán, Yazmín Andrea
Pallares Padilla, Sandra Patricia
Carvajal Hernández, Erika Juliet
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/8498
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026
http://hdl.handle.net/20.500.12209/8498
Palabra clave:
Decolonialidad
Memoria
Víctima
Conflicto armado
Formación política
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_6da2e719321bd6db4df6b43e6d58e036
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/8498
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling González Guzmán, Yazmín AndreaPallares Padilla, Sandra PatriciaCarvajal Hernández, Erika Juliet2017-01-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/802610.17227/nyn.vol5.num42-80262619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/8498This paper is the result of the research project “Memories and apologies by the Magdalena River,” which addresses some dynamics and tensions that occurred in the municipality of Morales, southern Bolivar, in connection with the phenomenon of armed conflict. The analysis focuses on recognizing the senses of enunciation, experiences and memory as a way to exercise political practices denoting structures of thought and action through which the subject can be understood in a specific reality. The reflections raised were made possible through analysis in decolonial perspective, specifically from the category of coloniality of power, which made it possible to question some of the political practices of the subject from their position as victim and their relationship with the State.El presente artículo es resultado del proyecto de investigación “Memorias y apologías a orillas del Magdalena. De la fortuna cultural y la trascendencia política para pensar la educación”[1], que aborda algunas dinámicas y tensiones acontecidas en el municipio de Morales, sur de Bolívar, a propósito delfenómeno del conflicto armado. El análisis se centra en el reconocimiento de los sentidos de enunciación, experiencias y memoria como forma de ejercer prácticas políticas que denotan estructuras de pensamiento y actuación a través de las cuales el sujeto puede comprenderse en una realidad específica. Las reflexiones suscitadas fueron posibles a travésdel análisis en perspectiva decolonial, puntualmente desde la categoría olonialidad del poder, que permitió interrogar algunas de las prácticas políticas del sujeto desde su lugar de víctima y su relación con el Estado.O presente artigo é o resultado do projeto de pesquisa “Memórias e apologias à beira do Magdalena. Da fortuna cultural e a transcendência política para pensar a educação”, que abrange algumas dinâmicas e tensões acontecidas no município de Morales, no sul de Bolívar, a propósito do fenómeno do conflito armado. A análise centra-se no reconhecimento dos sentidos de enunciação, experiências e memória como forma de executar práticas políticas que evidenciam estruturas de pensamento e atuação através das que o sujeito pode se compreender em uma realidade específica. As reflexões suscitadas foram possíveis através da análise em perspectiva decolonial, especificamente desde a categoría colonialidade do poder, que permitiu questionar algumas das práticas políticas do sujeito desde seu lugar de vítima e sua relação com o Estado.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:34Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/8026application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026/6301https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 42 (2017); 13-23DecolonialidadMemoriaVíctimaConflicto armadoFormación políticaPrácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoriaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/8498oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/84982024-01-19 13:02:54.475Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria
title Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria
spellingShingle Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria
Decolonialidad
Memoria
Víctima
Conflicto armado
Formación política
title_short Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria
title_full Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria
title_fullStr Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria
title_full_unstemmed Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria
title_sort Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria
dc.creator.fl_str_mv González Guzmán, Yazmín Andrea
Pallares Padilla, Sandra Patricia
Carvajal Hernández, Erika Juliet
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv González Guzmán, Yazmín Andrea
Pallares Padilla, Sandra Patricia
Carvajal Hernández, Erika Juliet
dc.subject.spa.fl_str_mv Decolonialidad
Memoria
Víctima
Conflicto armado
Formación política
topic Decolonialidad
Memoria
Víctima
Conflicto armado
Formación política
description This paper is the result of the research project “Memories and apologies by the Magdalena River,” which addresses some dynamics and tensions that occurred in the municipality of Morales, southern Bolivar, in connection with the phenomenon of armed conflict. The analysis focuses on recognizing the senses of enunciation, experiences and memory as a way to exercise political practices denoting structures of thought and action through which the subject can be understood in a specific reality. The reflections raised were made possible through analysis in decolonial perspective, specifically from the category of coloniality of power, which made it possible to question some of the political practices of the subject from their position as victim and their relationship with the State.
publishDate 2017
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017-01-01
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026
10.17227/nyn.vol5.num42-8026
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/8498
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026
http://hdl.handle.net/20.500.12209/8498
identifier_str_mv 10.17227/nyn.vol5.num42-8026
2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026/6301
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 42 (2017); 13-23
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1818060717129990144