Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria
This paper is the result of the research project “Memories and apologies by the Magdalena River,” which addresses some dynamics and tensions that occurred in the municipality of Morales, southern Bolivar, in connection with the phenomenon of armed conflict. The analysis focuses on recognizing the se...
- Autores:
-
González Guzmán, Yazmín Andrea
Pallares Padilla, Sandra Patricia
Carvajal Hernández, Erika Juliet
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/8498
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026
http://hdl.handle.net/20.500.12209/8498
- Palabra clave:
- Decolonialidad
Memoria
Víctima
Conflicto armado
Formación política
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_6da2e719321bd6db4df6b43e6d58e036 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/8498 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
González Guzmán, Yazmín AndreaPallares Padilla, Sandra PatriciaCarvajal Hernández, Erika Juliet2017-01-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/802610.17227/nyn.vol5.num42-80262619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/8498This paper is the result of the research project “Memories and apologies by the Magdalena River,” which addresses some dynamics and tensions that occurred in the municipality of Morales, southern Bolivar, in connection with the phenomenon of armed conflict. The analysis focuses on recognizing the senses of enunciation, experiences and memory as a way to exercise political practices denoting structures of thought and action through which the subject can be understood in a specific reality. The reflections raised were made possible through analysis in decolonial perspective, specifically from the category of coloniality of power, which made it possible to question some of the political practices of the subject from their position as victim and their relationship with the State.El presente artículo es resultado del proyecto de investigación “Memorias y apologías a orillas del Magdalena. De la fortuna cultural y la trascendencia política para pensar la educación”[1], que aborda algunas dinámicas y tensiones acontecidas en el municipio de Morales, sur de Bolívar, a propósito delfenómeno del conflicto armado. El análisis se centra en el reconocimiento de los sentidos de enunciación, experiencias y memoria como forma de ejercer prácticas políticas que denotan estructuras de pensamiento y actuación a través de las cuales el sujeto puede comprenderse en una realidad específica. Las reflexiones suscitadas fueron posibles a travésdel análisis en perspectiva decolonial, puntualmente desde la categoría olonialidad del poder, que permitió interrogar algunas de las prácticas políticas del sujeto desde su lugar de víctima y su relación con el Estado.O presente artigo é o resultado do projeto de pesquisa “Memórias e apologias à beira do Magdalena. Da fortuna cultural e a transcendência política para pensar a educação”, que abrange algumas dinâmicas e tensões acontecidas no município de Morales, no sul de Bolívar, a propósito do fenómeno do conflito armado. A análise centra-se no reconhecimento dos sentidos de enunciação, experiências e memória como forma de executar práticas políticas que evidenciam estruturas de pensamento e atuação através das que o sujeito pode se compreender em uma realidade específica. As reflexões suscitadas foram possíveis através da análise em perspectiva decolonial, especificamente desde a categoría colonialidade do poder, que permitiu questionar algumas das práticas políticas do sujeito desde seu lugar de vítima e sua relação com o Estado.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:34Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/8026application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026/6301https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 42 (2017); 13-23DecolonialidadMemoriaVíctimaConflicto armadoFormación políticaPrácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoriaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/8498oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/84982024-01-19 13:02:54.475Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria |
title |
Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria |
spellingShingle |
Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria Decolonialidad Memoria Víctima Conflicto armado Formación política |
title_short |
Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria |
title_full |
Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria |
title_fullStr |
Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria |
title_full_unstemmed |
Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria |
title_sort |
Prácticas políticas “otras”: una apuesta para decolonizar la memoria |
dc.creator.fl_str_mv |
González Guzmán, Yazmín Andrea Pallares Padilla, Sandra Patricia Carvajal Hernández, Erika Juliet |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
González Guzmán, Yazmín Andrea Pallares Padilla, Sandra Patricia Carvajal Hernández, Erika Juliet |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Decolonialidad Memoria Víctima Conflicto armado Formación política |
topic |
Decolonialidad Memoria Víctima Conflicto armado Formación política |
description |
This paper is the result of the research project “Memories and apologies by the Magdalena River,” which addresses some dynamics and tensions that occurred in the municipality of Morales, southern Bolivar, in connection with the phenomenon of armed conflict. The analysis focuses on recognizing the senses of enunciation, experiences and memory as a way to exercise political practices denoting structures of thought and action through which the subject can be understood in a specific reality. The reflections raised were made possible through analysis in decolonial perspective, specifically from the category of coloniality of power, which made it possible to question some of the political practices of the subject from their position as victim and their relationship with the State. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2017-01-01 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026 10.17227/nyn.vol5.num42-8026 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/8498 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026 http://hdl.handle.net/20.500.12209/8498 |
identifier_str_mv |
10.17227/nyn.vol5.num42-8026 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8026/6301 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 42 (2017); 13-23 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1818060717129990144 |