Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation Strategy

This paper provides introductory information for those wishing to start in the development of educational projects using the birds as a tool to educate, directed, especially, for those who care about biodiversity, birds and conservation. Birds are a diverse group of vertebrates, and an important res...

Full description

Autores:
Rodríguez Villamil, David Ricardo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3750
Acceso en línea:
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/6383
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3750
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_67cecb825bb6c47f8e5fb8abf2d055e3
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/3750
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Rodríguez Villamil, David Ricardo2017-01-01http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/638310.17227/20271034.vol.10num.18bio-grafia63.732619-35312027-1034http://hdl.handle.net/20.500.12209/3750This paper provides introductory information for those wishing to start in the development of educational projects using the birds as a tool to educate, directed, especially, for those who care about biodiversity, birds and conservation. Birds are a diverse group of vertebrates, and an important resource in biology teaching. This paper shows the work of teaching practice developed within the curriculum of Bachelor’s Degree of Biology at Universidad Pedagógica Nacional, held during the periods 2013-II and 2014-I, which was aimed to ninth grade students from Emilio Valenzuela school. The aim of this work was to create a learning, reflection and motivation space towards the protection and consolidation of values around biodiversity; also, using binoculars, ICT (including videos, audios and recordings), notebook and field diary an approaching of students toward the birds for their study and conservation was promoted through the Teaching Ecology from the School Yard (EEPE, for its acronym in Spanish).Este trabajo brinda información introductoria para quienes quieran desarrollar proyectos empleando las aves como un instrumento educativo, dirigido, en especial, a quienes se preocupan por la biodiversidad, las aves y la conservación. Las aves son un diverso grupo de vertebrados y constituyen un recurso importante para la enseñanza de la biología. El presente escrito muestra el trabajo de práctica pedagógica desarrollado dentro del marco del proyecto curricular de Licenciatura en Biología de la Universidad Pedagógica Nacional, realizado durante los periodos 2013 II y 2014 I, el cual fue dirigido a estudiantes de noveno grado del Colegio Emilio Valenzuela. El objetivo de este trabajo fue construir un espacio de aprendizaje, reflexión y motivación hacia la protección y consolidación de valores en torno a la biodiversidad; así mismo, mediante el uso de binoculares, TIC (incluyendo videos, audios y grabaciones), cuaderno y diario de campo se promovió a través de la enseñanza de la ecología desde el patio de la escuela (EEPE) un acercamiento de los estudiantes hacia las aves en busca de su estudio y su conservación. El trabajo tuvo en cuenta una serie de etapas secuenciales dispuestas en cuatro fases. Primera: identificación de aves; segunda: caracterización de ideas previas; tercera: diseño de actividades en torno a la conservación y el estudio de las aves; cuarta: aplicación de talleres teórico-prácticos (entre ellos salidas de campo), construcción de comederos y nidos artificiales.Item created via OAI harvest from source: http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/oai on 2018-08-29T13:49:01Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/6383application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/6383/5316https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalBio-grafía Escritos sobre la biología y su enseñanza; Vol. 10 Núm. 18 (2017): Ene-Jun; 63.732027-1034Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation StrategySobrevolando el mundo de las aves: una estrategia en la enseñanza y la conservación de las avesArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/3750oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/37502024-01-19 14:49:07.97Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation Strategy
Sobrevolando el mundo de las aves: una estrategia en la enseñanza y la conservación de las aves
title Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation Strategy
spellingShingle Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation Strategy
title_short Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation Strategy
title_full Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation Strategy
title_fullStr Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation Strategy
title_full_unstemmed Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation Strategy
title_sort Flying Over the World of Birds: A Teaching and Bird Conservation Strategy
dc.creator.fl_str_mv Rodríguez Villamil, David Ricardo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Rodríguez Villamil, David Ricardo
description This paper provides introductory information for those wishing to start in the development of educational projects using the birds as a tool to educate, directed, especially, for those who care about biodiversity, birds and conservation. Birds are a diverse group of vertebrates, and an important resource in biology teaching. This paper shows the work of teaching practice developed within the curriculum of Bachelor’s Degree of Biology at Universidad Pedagógica Nacional, held during the periods 2013-II and 2014-I, which was aimed to ninth grade students from Emilio Valenzuela school. The aim of this work was to create a learning, reflection and motivation space towards the protection and consolidation of values around biodiversity; also, using binoculars, ICT (including videos, audios and recordings), notebook and field diary an approaching of students toward the birds for their study and conservation was promoted through the Teaching Ecology from the School Yard (EEPE, for its acronym in Spanish).
publishDate 2017
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017-01-01
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/6383
10.17227/20271034.vol.10num.18bio-grafia63.73
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-3531
2027-1034
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/3750
url http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/6383
http://hdl.handle.net/20.500.12209/3750
identifier_str_mv 10.17227/20271034.vol.10num.18bio-grafia63.73
2619-3531
2027-1034
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/6383/5316
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Bio-grafía Escritos sobre la biología y su enseñanza; Vol. 10 Núm. 18 (2017): Ene-Jun; 63.73
2027-1034
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1818060519371702272