Las niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudad
According to an official report by the United Nations (UN), Colombia is the country with the second-biggest forced displacement situation in the world. This is an old, complex phenomenon that reflect dramatically on the situation of indigenous and afro-descendant children in the contemporary urban e...
- Autores:
-
Castillo Guzmán, Elizabeth
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4915
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/6710
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4915
- Palabra clave:
- Infancia
Niñez en situación de desplazamiento
Conflicto armado
Derechos
Grupos étnicos
Derechos humanos
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_383ddf625a6b0cfab29622c32b21adae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4915 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Las niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudad |
title |
Las niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudad |
spellingShingle |
Las niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudad Infancia Niñez en situación de desplazamiento Conflicto armado Derechos Grupos étnicos Derechos humanos |
title_short |
Las niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudad |
title_full |
Las niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudad |
title_fullStr |
Las niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudad |
title_full_unstemmed |
Las niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudad |
title_sort |
Las niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudad |
dc.creator.fl_str_mv |
Castillo Guzmán, Elizabeth |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Castillo Guzmán, Elizabeth |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Infancia Niñez en situación de desplazamiento Conflicto armado Derechos Grupos étnicos Derechos humanos |
topic |
Infancia Niñez en situación de desplazamiento Conflicto armado Derechos Grupos étnicos Derechos humanos |
description |
According to an official report by the United Nations (UN), Colombia is the country with the second-biggest forced displacement situation in the world. This is an old, complex phenomenon that reflect dramatically on the situation of indigenous and afro-descendant children in the contemporary urban environments to which families and communities from different regions of the country have been banished. This paper aims to raise awareness among the community of teachers, teacher educators and researchers in education about the rights of these children in the school system of cities like Bogotá. We use some testimonies that reflect the difficult and unequal circumstances that many of these boys and girls face in urban schools and their pedagogical cultures in order to highlight the school’s role in the rightful treatment of their cultural, linguistic and ethnic differences. It is a reflection on the underlying racism and discrimination in a Colombian school system and how it affects the lives of boys and girls. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016-10-04 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/6710 10.17227/01224328.6710 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4915 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/6710 http://hdl.handle.net/20.500.12209/4915 |
identifier_str_mv |
10.17227/01224328.6710 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/6710/5482 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 41 (2016): Otras educaciones (jul-dic); 57-66 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444891287060480 |
spelling |
Castillo Guzmán, Elizabeth2016-10-04https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/671010.17227/01224328.67102619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4915According to an official report by the United Nations (UN), Colombia is the country with the second-biggest forced displacement situation in the world. This is an old, complex phenomenon that reflect dramatically on the situation of indigenous and afro-descendant children in the contemporary urban environments to which families and communities from different regions of the country have been banished. This paper aims to raise awareness among the community of teachers, teacher educators and researchers in education about the rights of these children in the school system of cities like Bogotá. We use some testimonies that reflect the difficult and unequal circumstances that many of these boys and girls face in urban schools and their pedagogical cultures in order to highlight the school’s role in the rightful treatment of their cultural, linguistic and ethnic differences. It is a reflection on the underlying racism and discrimination in a Colombian school system and how it affects the lives of boys and girls.Según las cifras oficiales de la Organización de las Naciones Unidas (onu), Colombia es la segunda nación del planeta con población en situación de desplazamiento forzado. Este fenómeno complejo y de larga data tiene una expresión muy dramática en lo que se refiere a la situación de la niñez indígena y afrodescendiente en los entornos urbanos contemporáneos a los cuales han sido desterradas familias y comunidades de diferentes regiones del país. Este artículo pretende sensibilizar a la comunidad de pedagogos, formadores de docentes e investigadores educativos respecto de los derechos de esta niñez en los sistemas escolares de ciudades como Bogotá. Nos valemos de algunos testimonios que reflejan las difíciles y desiguales circunstancias que enfrentan muchos de ellos y muchas de ellas al interior de la escuela urbana y sus culturas pedagógicas, para resaltar el papel que cumple la escuela en el tratamiento digno de su diferencialidad cultural, lingüística y étnica. Se trata de una reflexión en torno al racismo y a la discriminación que subyacen en un sistema escolar colombiano y sus efectos en la vida niñas y niños.Segundo as cifras oficiais da Organização das Nações Unidas (ONU), Colômbia é a segunda nação do planeta com população em situação de deslocação forçada. Este fenômeno complexo e de longa data tem uma expressão muito dramática em relação à situação da infância indígena e afrodescendente nos entornos urbanos contemporâneos, aos quais famílias e comunidades de diversas regiões do país foram desterradas. Este artigo visa sensibilizar a comunidade de pedagogos, formadores de docentes e pesquisadores educativos com respeito aos direitos das crianças nos sistemas escolares de cidades como Bogotá. Utilizam-se alguns testemunhos que refletem as difíceis e desiguais circunstâncias que muitos deles confrontam no interior da escola urbana e suas culturas pedagógicas, ressaltando o papel da escola quanto ao tratamento digno de sua diferença cultural, linguística e étnica. Esta é uma reflexão sobre o racismo e a discriminação subjacentes em um sistema escolar colombiano e seus efeitos na vida das crianças.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:32Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/6710application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/6710/5482https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 41 (2016): Otras educaciones (jul-dic); 57-66InfanciaNiñez en situación de desplazamientoConflicto armadoDerechosGrupos étnicosDerechos humanosLas niñas y los niños del destierro. Indígenas y afrodescendientes en la ciudadArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4915oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/49152024-01-19 13:02:50.323Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |