Polifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestras
This article constitutes the reflection based on the qualitative research on the beliefs about body and movement of two Early Childhood Education teachers, from the question: How is the development of babies understood, from the beliefs of the body and movement that the two teachers of the nursery s...
- Autores:
-
Gil Cardona, Mónica
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13873
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11390
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13873
- Palabra clave:
- Pensamiento del profesor
Creencias
Cuerpo
Movimiento
Desarrollo
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_263b70e5c576ea813018bce944501a70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13873 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Polifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestras |
title |
Polifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestras |
spellingShingle |
Polifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestras Pensamiento del profesor Creencias Cuerpo Movimiento Desarrollo |
title_short |
Polifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestras |
title_full |
Polifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestras |
title_fullStr |
Polifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestras |
title_full_unstemmed |
Polifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestras |
title_sort |
Polifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestras |
dc.creator.fl_str_mv |
Gil Cardona, Mónica |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Gil Cardona, Mónica |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Pensamiento del profesor Creencias Cuerpo Movimiento Desarrollo |
topic |
Pensamiento del profesor Creencias Cuerpo Movimiento Desarrollo |
description |
This article constitutes the reflection based on the qualitative research on the beliefs about body and movement of two Early Childhood Education teachers, from the question: How is the development of babies understood, from the beliefs of the body and movement that the two teachers of the nursery school of the La Florida Kindergarten have? Regarding the methodology, reality is assumed from an interpretive approach from the social phenomenology and the sociology of knowledge. In this way, the strategy used to get closer to reality is the case study, using two instruments to collect the information: the recorded video observation and the semi-structured interview. Regarding the information analysis technique, content analysis was used, from which the study showed that the observations on body and movement made by the teachers are related to their beliefs about development and these affect their proposals. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-12-21 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:50Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:50Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11390 10.17227/nyn.vol6.num48-11390 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13873 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11390 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13873 |
identifier_str_mv |
10.17227/nyn.vol6.num48-11390 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11390/9124 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun) |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445158202081280 |
spelling |
Gil Cardona, Mónica2021-08-02T16:32:50Z2021-08-02T16:32:50Z2020-12-21https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1139010.17227/nyn.vol6.num48-113902619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13873This article constitutes the reflection based on the qualitative research on the beliefs about body and movement of two Early Childhood Education teachers, from the question: How is the development of babies understood, from the beliefs of the body and movement that the two teachers of the nursery school of the La Florida Kindergarten have? Regarding the methodology, reality is assumed from an interpretive approach from the social phenomenology and the sociology of knowledge. In this way, the strategy used to get closer to reality is the case study, using two instruments to collect the information: the recorded video observation and the semi-structured interview. Regarding the information analysis technique, content analysis was used, from which the study showed that the observations on body and movement made by the teachers are related to their beliefs about development and these affect their proposals.Este artículo constituye la reflexión a partir de la investigación de corte cualitativo sobre las creencias acerca de cuerpo y movimiento de dos maestras de Educación Inicial, desde la pregunta: ¿Cómo se comprende el desarrollo de los bebés, desde las creencias de cuerpo y movimiento que tienen las dos maestras de sala materna del Jardín Infantil La Florida? En cuanto a la metodología, se asume la realidad desde un enfoque interpretativo proveniente de la fenomenología social y la sociología del conocimiento, por esta vía la estrategia que se utiliza para acercarse a la realidad es el Estudio de Caso, usando dos instrumentos para recolectar la información: la observación video grabada y la entrevista semiestructurada. En cuanto a la técnica de análisis de información, se utilizó el análisis de contenido, a partir de ello el estudio mostró que las observaciones sobre cuerpo y movimiento que hacen las maestras se relacionan con sus creencias sobre el desarrollo e inciden en sus propuestas. Este artigo constitui a reflexão a partir da pesquisa qualitativa sobre as crenças sobre corpo e movimento de duas professoras de Educação Infantil, a partir do questionamento: Como se compreende o desenvolvimento dos bebês, a partir das crenças do corpo e o movimento que têm as duas professoras da creche do Jardim de Infância La Florida? No que se refere à metodologia, a realidade é assumida a partir de uma abordagem interpretativa a partir da fenomenologia social e da sociologia do conhecimento, desta forma a estratégia usada para se aproximar da realidade é o estudo de caso, utilizando dois instrumentos de coleta de informações: a observação em vídeo gravado e a entrevista semiestruturada. Quanto à técnica de análise de informações, utilizou-se a análise de conteúdo, a partir da qual o estudo evidenciou que as observações sobre corpo e movimento feitas pelos professores estão relacionadas às suas crenças sobre o desenvolvimento e estas afetam suas propostas. Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:50Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/11390application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11390/9124https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun)Pensamiento del profesorCreenciasCuerpoMovimientoDesarrolloPolifonías de los cuerpos de los bebés desde el pensamiento docente: lecturas de desarrollo que hacen las maestrasArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13873oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138732024-01-19 13:02:45.614Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |