La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria.
Based on the fundamentals of participatory action research, this text describes how a collective is formed and the environmentalization of the curriculum is problematized at the Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC). Methodologically, iap involves management processes and insti...
- Autores:
-
Pedraza Jiménez, Yamile
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/16196
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9516
http://hdl.handle.net/20.500.12209/16196
- Palabra clave:
- Educación ambiental
Educación superior
Investigación participativa
Investigación sobre el currículo
Enfoque interdisciplinar
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_23924a26cf9c76e6ca18e15c4f3fc908 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/16196 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria. |
title |
La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria. |
spellingShingle |
La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria. Educación ambiental Educación superior Investigación participativa Investigación sobre el currículo Enfoque interdisciplinar |
title_short |
La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria. |
title_full |
La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria. |
title_fullStr |
La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria. |
title_full_unstemmed |
La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria. |
title_sort |
La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria. |
dc.creator.fl_str_mv |
Pedraza Jiménez, Yamile |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Pedraza Jiménez, Yamile |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Educación ambiental Educación superior Investigación participativa Investigación sobre el currículo Enfoque interdisciplinar |
topic |
Educación ambiental Educación superior Investigación participativa Investigación sobre el currículo Enfoque interdisciplinar |
description |
Based on the fundamentals of participatory action research, this text describes how a collective is formed and the environmentalization of the curriculum is problematized at the Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC). Methodologically, iap involves management processes and institutional intervention, as well as interpretative and critical research paradigms in search of a transformation. First, this article presents the results and the discussion of the conformation of the collective integrated by teachers, students and administrators of the university; second, it shows the analysis of the language, the discourses and the way the collective problematizes the curricular environmentalization, through the construction of the problem tree as an instrument for gathering information. The results showed the limitations of conceptual type about environment, curricular structures, positioning of an economic discourse in the educational and environmental fields and the difficulties between administrative and academic processes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-02-20 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:54:44Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:54:44Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9516 10.17227/ted.num47-9516 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2323-0126 2665-3184 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/16196 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9516 http://hdl.handle.net/20.500.12209/16196 |
identifier_str_mv |
10.17227/ted.num47-9516 2323-0126 2665-3184 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9516/8089 https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9516/9486 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Tecné, Episteme y Didaxis: TED; Núm. 47 (2020): ene-jun Tecné, Episteme y Didaxis: TED; No. 47 (2020): ene-jun Tecné, Episteme y Didaxis: TED; n. 47 (2020): ene-jun |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445185613955072 |
spelling |
Pedraza Jiménez, Yamile2021-08-02T16:54:44Z2021-08-02T16:54:44Z2020-02-20https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/951610.17227/ted.num47-95162323-01262665-3184http://hdl.handle.net/20.500.12209/16196Based on the fundamentals of participatory action research, this text describes how a collective is formed and the environmentalization of the curriculum is problematized at the Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC). Methodologically, iap involves management processes and institutional intervention, as well as interpretative and critical research paradigms in search of a transformation. First, this article presents the results and the discussion of the conformation of the collective integrated by teachers, students and administrators of the university; second, it shows the analysis of the language, the discourses and the way the collective problematizes the curricular environmentalization, through the construction of the problem tree as an instrument for gathering information. The results showed the limitations of conceptual type about environment, curricular structures, positioning of an economic discourse in the educational and environmental fields and the difficulties between administrative and academic processes.A partir de los fundamentos de la investigación-acción-participativa (IAP) este texto describe la conformación de un grupo interdisciplinar encargado de problematizar la ambientalización del currículo en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). Metodológicamente, la iap involucra procesos de gestión e intervención institucional, así como paradigmas investigativos interpretativos y críticos en busca de una transformación. Primero, este artículo presenta los resultados y la discusión de la conformación del grupo, que contó con la participación de docentes, estudiantes y administrativos de la universidad; y segundo, muestra el análisis del lenguaje, los discursos y la manera como el grupo problematiza la ambientalización curricular, a través de la construcción del árbol de problemas como instrumento para recolección de información. Los resultados dejaron en evidencia las limitaciones de tipo conceptual sobre ambiente, estructuras curriculares, posicionamiento de un discurso económico en los campos educativo y ambiental y las dificultades entre los procesos administrativos y académicos.A partir dos fundamentos da pesquisa-ação-participativa (IAP) este texto descreve como conforma-se um coletivo e problematiza-se a ambientalização do currículo na Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). Metodologicamente, a iap envolve processos de gestão e intervenção institucional, assim como paradigmas de pesquisa, interpretativos e críticos em busca de uma transformação. Em primeiro lugar, este artigo apresenta os resultados e a discussão da conformação do coletivo que contou com a participação de docentes, estudantes e administrativos da universidade; e, em segundo lugar, mostra a análise da linguagem, os discursos e a maneira como o coletivo problematiza a ambientalização curricular, através da construção da árvore de problemas como instrumento para coleta de informação. Os resultados deixaram em evidência as limitações de tipo conceitual sobre ambiente, estruturas curriculares, posicionamento de um discurso econômico nos campos educativo e ambiental, e as dificuldades entre os processos administrativos e acadêmicos.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:54:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/oai on 2021-08-02T16:54:44Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/9516application/pdftext/xmlspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9516/8089https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9516/9486https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalTecné, Episteme y Didaxis: TED; Núm. 47 (2020): ene-junTecné, Episteme y Didaxis: TED; No. 47 (2020): ene-junTecné, Episteme y Didaxis: TED; n. 47 (2020): ene-junEducación ambientalEducación superiorInvestigación participativaInvestigación sobre el currículoEnfoque interdisciplinarLa investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/16196oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/161962024-01-19 12:57:20.025Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |