Colegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacencia
This text presents a teaching experience carried out in Colegio Pablo Neruda ied, related to the training of students of primary and secondary education in investigative skills. This ability is a need to transform educational processes that make posible education from the analysis of situations rela...
- Autores:
-
Cañon, Luz Stella
Barón, Monica Rocío
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4768
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4326
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4768
- Palabra clave:
- Competencias investigativas
Educación por proyectos
Lectoescritura
Innovación en la enseñanza/aprendizaje
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_1b7d4266875dae554716ed2a16186b8c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4768 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Colegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacencia |
title |
Colegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacencia |
spellingShingle |
Colegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacencia Competencias investigativas Educación por proyectos Lectoescritura Innovación en la enseñanza/aprendizaje |
title_short |
Colegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacencia |
title_full |
Colegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacencia |
title_fullStr |
Colegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacencia |
title_full_unstemmed |
Colegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacencia |
title_sort |
Colegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacencia |
dc.creator.fl_str_mv |
Cañon, Luz Stella Barón, Monica Rocío |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Cañon, Luz Stella Barón, Monica Rocío |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Competencias investigativas Educación por proyectos Lectoescritura Innovación en la enseñanza/aprendizaje |
topic |
Competencias investigativas Educación por proyectos Lectoescritura Innovación en la enseñanza/aprendizaje |
description |
This text presents a teaching experience carried out in Colegio Pablo Neruda ied, related to the training of students of primary and secondary education in investigative skills. This ability is a need to transform educational processes that make posible education from the analysis of situations related to the environment. The investigation experience could be the bridge to link students to their reality turning them into transformations managers in their own community. This proposal recognizes education and research are two complementary and necessary realities to take the step to overcoming decontextualized and disjointed knowledge that often occurs behind technological, social progress and the everyday experience of the students. Nowadays project has gone through different forms of work which students have written essays, monographs, stories, argumentative texts and lately investigative narratives, all forms to continue strengthening their own writing production, document management, exploration database, and others. Likewise the current programs of the Secretary of Education of Bogotá, such as Media Education Strengthened have been mouthing the proposed to find a way to enter the knowledge through research, coming with alternative methods to achieve young people get interested in their own education. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2015-01-01 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4326 10.17227/01224328.4326 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4768 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4326 http://hdl.handle.net/20.500.12209/4768 |
identifier_str_mv |
10.17227/01224328.4326 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4326/3611 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 38 (2015): ene-jun; 45-52 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444890164035584 |
spelling |
Cañon, Luz StellaBarón, Monica Rocío2015-01-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/432610.17227/01224328.43262619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4768This text presents a teaching experience carried out in Colegio Pablo Neruda ied, related to the training of students of primary and secondary education in investigative skills. This ability is a need to transform educational processes that make posible education from the analysis of situations related to the environment. The investigation experience could be the bridge to link students to their reality turning them into transformations managers in their own community. This proposal recognizes education and research are two complementary and necessary realities to take the step to overcoming decontextualized and disjointed knowledge that often occurs behind technological, social progress and the everyday experience of the students. Nowadays project has gone through different forms of work which students have written essays, monographs, stories, argumentative texts and lately investigative narratives, all forms to continue strengthening their own writing production, document management, exploration database, and others. Likewise the current programs of the Secretary of Education of Bogotá, such as Media Education Strengthened have been mouthing the proposed to find a way to enter the knowledge through research, coming with alternative methods to achieve young people get interested in their own education.El texto a continuación, presenta una experiencia pedagógica llevada a cabo en el Colegio Pablo Neruda ied, relacionada con la formación de estudiantes de educación básica y media, en competencias investigativas. Se asumen dichas competencias como una necesidad de transformar procesos educativos que posibiliten la formación desde el análisis de situaciones relacionadas con el entorno, el ejercicio de investigar sería el puente para vincularlos a su realidad convirtiéndolos en gestores de transformaciones en su comunidad; la propuesta reconoce que educación e investigación son dos realidades complementarias y necesarias, para dar el paso a la superación del conocimiento descontextualizado y desarticulado que muchas veces se produce a espaldas de los avances tecnológicos, sociales y de la experiencia cotidiana de los estudiantes. Hoy el proyecto ha transitado por diferentes modalidades de trabajo en las que los estudiantes han abordado la elaboración de ensayos, monografías, relatos, textos argumentativos, últimamente narrativas investigativas, formas estas que buscan fortalecer la producción escritural propia, el manejo documental, exploración de bases de datos, entre otros. Así mismo los programas actuales de la Secretaría de Educación de Bogotá, tales como la Educación Media Fortalecida se han venido articulando a la propuesta por encontrar en la investigación una forma para adentrarse en el conocimiento, llegando con métodos alternativos para que los jóvenes se interesen en su propia educación.O texto a seguir apresenta uma experiência de ensino desenvolvida no Colégio Pablo Neruda ied, relacionada com a formação de estudantes de ensino fundamental e ensino médio, em competências investigativas. Essas competências são aqui assumidas como uma necessidade de transformar os processos de ensino de modo a possibilitar a formação a partir da análise de situações relacionadas com o entorno, desse modo, o exercício de pesquisar seria a ponte para vinculá-los à sua realidade convertendo-os em gestores de transformações em sua comunidade. A proposta reconhece que a educação e a pesquisa são duas realidades complementares e necessárias para dar passo à superação do conhecimento descontextualizado e desarticulado que muitas vezes é produzido por trás dos avanços tecnológicos, sociais e da experiência cotidiana dos alunos.Hoje o projeto tem transitado por diversas modalidades de trabalho em que os estudantes têm abordado o desenvolvimento de ensaios, monografias, relatos, textos argumentativos, ultimamente narrativas investigativas, formas outras que buscam fortalecer sua própria produção escritural, a gestão de documentos, exploração de base de dados, entre outros. Da mesma forma, os atuais programas da Secretaria de Educação de Bogotá como a Educação Média Fortalecida têm-se articulando à proposta por encontrar na pesquisa uma maneira para adentrar-se no conhecimento, chegando com formas alternativas para que os jovens se interessem em sua própria educação.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:28Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/4326application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4326/3611https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 38 (2015): ene-jun; 45-52Competencias investigativasEducación por proyectosLectoescrituraInnovación en la enseñanza/aprendizajeColegio Pablo Neruda ied: A 15 años de la implementación de las competencias investigativas. De la resistencia a la complacenciaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4768oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/47682024-01-19 13:02:46.305Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |