Aproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnaval
Based on a study of the linguistic map of lexical variants in the Atlántico region of Colombia, this article attempts to identify the value of the annual carnival celebration as a tool for communication and social interaction, based on its nature as a cultural product. The triad of communication, cu...
- Autores:
-
Espinosa Patrón, Alejandro Alberto
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2010
- Institución:
- Universidad de la Sabana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad de la Sabana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14513
- Acceso en línea:
- http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1642
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1642/2077
http://hdl.handle.net/10818/14513
- Palabra clave:
- Cultura
Discurso
Carnaval
Comunicación
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
REPOUSABA2_d4c3c8c654725b946f2851a78de6f2a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14513 |
network_acronym_str |
REPOUSABA2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad de la Sabana |
repository_id_str |
|
spelling |
Espinosa Patrón, Alejandro Alberto2015-02-02T09:35:25Z2015-02-02T09:35:25Z20102010http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1642http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1642/2077http://hdl.handle.net/10818/14513Based on a study of the linguistic map of lexical variants in the Atlántico region of Colombia, this article attempts to identify the value of the annual carnival celebration as a tool for communication and social interaction, based on its nature as a cultural product. The triad of communication, culture and carnival, which embodies the particular dimensions of the inhabitants of the Caribbean coast, is described in this sense. The article establishes a multiple symphony of voices in which each author, from Eco, Barthes, Bourdieu, Canclini and Sinning to Zubieta looks at cultural value as a social product that prompts man to generate new processes for communication.En este artículo de reflexión, producto de la investigación sobre el mapa lingüístico del departamento del Atlántico, variante léxica, se trata de establecer el valor que posee el carnaval como instrumento de comunicación e interacción social, a partir de su condición de producto cultural. En este sentido, se describe la triada comunicación, cultura y carnaval, la cual encarna las dimensiones propias del hombre caribe. El texto establece una polisinfonía de voces donde cada autor, desde Eco, Barthes, Bourdieu, Canclini, Sinning hasta Zubieta plantean el valor de la cultura como producto social que devela el pensamiento del hombre para generar nuevos procesos de comunicación.spaUniversidad de La SabanaPalabra Clave; Vol 13, No 1 (2010): Economía y gestión de mediosThis journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La Sabanareponame:Repositorio Institucional de la Universidad de La SabanaCulturaDiscursoCarnavalComunicaciónAproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnavalIdeas for a Theory on the King Momo Celebration Based on the Triad of Communication, Culture and CarnivalarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14513oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/145132020-09-22 16:21:35.846Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co |
dc.title.es_CO.fl_str_mv |
Aproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnaval |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
Ideas for a Theory on the King Momo Celebration Based on the Triad of Communication, Culture and Carnival |
title |
Aproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnaval |
spellingShingle |
Aproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnaval Cultura Discurso Carnaval Comunicación |
title_short |
Aproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnaval |
title_full |
Aproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnaval |
title_fullStr |
Aproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnaval |
title_full_unstemmed |
Aproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnaval |
title_sort |
Aproximación a una teoría de la fiesta del Rey Momo a partir de la triada comunicación, cultura y carnaval |
dc.creator.fl_str_mv |
Espinosa Patrón, Alejandro Alberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Espinosa Patrón, Alejandro Alberto |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Cultura Discurso Carnaval Comunicación |
topic |
Cultura Discurso Carnaval Comunicación |
description |
Based on a study of the linguistic map of lexical variants in the Atlántico region of Colombia, this article attempts to identify the value of the annual carnival celebration as a tool for communication and social interaction, based on its nature as a cultural product. The triad of communication, culture and carnival, which embodies the particular dimensions of the inhabitants of the Caribbean coast, is described in this sense. The article establishes a multiple symphony of voices in which each author, from Eco, Barthes, Bourdieu, Canclini and Sinning to Zubieta looks at cultural value as a social product that prompts man to generate new processes for communication. |
publishDate |
2010 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2010 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2010 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2015-02-02T09:35:25Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2015-02-02T09:35:25Z |
dc.type.es_CO.fl_str_mv |
article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv |
publishedVersion |
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv |
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1642 http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1642/2077 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10818/14513 |
url |
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1642 http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1642/2077 http://hdl.handle.net/10818/14513 |
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Palabra Clave; Vol 13, No 1 (2010): Economía y gestión de medios |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
dc.source.es_CO.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana reponame:Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana |
institution |
Universidad de la Sabana |
reponame_str |
Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana |
collection |
Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana |
repository.name.fl_str_mv |
Intellectum Universidad de la Sabana |
repository.mail.fl_str_mv |
contactointellectum@unisabana.edu.co |
_version_ |
1811952249451053056 |