Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia

The recent takeover of Channel Cuatro by Telecinco and Channel La Sexta by Antena 3 has shaped a new audiovisual map in Spain, which has led to the creation of two large television platforms: Mediaset España and Atresmedia.  Between the two of them, they dominate 54% of the open audience and control...

Full description

Autores:
García-Santamaría, José Vicente
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad de la Sabana
Repositorio:
Repositorio Universidad de la Sabana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14585
Acceso en línea:
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553/3147
http://hdl.handle.net/10818/14585
Palabra clave:
Comunicación audiovisual
Televisión comercial
Producción audiovisual
Competencia económica
Pluralismo cultural
España
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id REPOUSABA2_c412874cdc6bb3ba3837e5336f583160
oai_identifier_str oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14585
network_acronym_str REPOUSABA2
network_name_str Repositorio Universidad de la Sabana
repository_id_str
dc.title.es_CO.fl_str_mv Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia
dc.title.alternative.none.fl_str_mv Television and Concentration in Spain: The Mediaset and Atresmedia Duopoly
Televisão e concentração na Espanha: o duopólio de Mediaset e Atresmedia
title Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia
spellingShingle Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia
Comunicación audiovisual
Televisión comercial
Producción audiovisual
Competencia económica
Pluralismo cultural
España
title_short Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia
title_full Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia
title_fullStr Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia
title_full_unstemmed Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia
title_sort Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia
dc.creator.fl_str_mv García-Santamaría, José Vicente
dc.contributor.author.none.fl_str_mv García-Santamaría, José Vicente
dc.subject.none.fl_str_mv Comunicación audiovisual
Televisión comercial
Producción audiovisual
Competencia económica
Pluralismo cultural
España
topic Comunicación audiovisual
Televisión comercial
Producción audiovisual
Competencia económica
Pluralismo cultural
España
description The recent takeover of Channel Cuatro by Telecinco and Channel La Sexta by Antena 3 has shaped a new audiovisual map in Spain, which has led to the creation of two large television platforms: Mediaset España and Atresmedia.  Between the two of them, they dominate 54% of the open audience and control 88% of advertising revenue. Both these concentrations of media ownership can undermine the necessary pluralism in the media. They also have changed the entire television value chain and severely reduced competition in the audiovisual production markets and in the acquisition of rights to retransmit audiovisual content.
publishDate 2013
dc.date.created.none.fl_str_mv 2013
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2013
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:35:42Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:35:42Z
dc.type.es_CO.fl_str_mv article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv publishedVersion
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553/3147
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10818/14585
url http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553/3147
http://hdl.handle.net/10818/14585
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Palabra Clave; Vol 16, No 2 (2013)
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.coverage.spatial.es_CO.fl_str_mv España, Italia
1989-2012
Estudio de la concentración televisiva tomando como mercado relevante la cuota publicitaria de cada cadena de televisión
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de La Sabana
publisher.none.fl_str_mv Universidad de La Sabana
dc.source.es_CO.fl_str_mv Universidad de La Sabana
Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana
institution Universidad de la Sabana
repository.name.fl_str_mv Intellectum Universidad de la Sabana
repository.mail.fl_str_mv contactointellectum@unisabana.edu.co
_version_ 1811952249616728064
spelling García-Santamaría, José VicenteEspaña, Italia1989-2012Estudio de la concentración televisiva tomando como mercado relevante la cuota publicitaria de cada cadena de televisión2015-02-02T09:35:42Z2015-02-02T09:35:42Z20132013http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553/3147http://hdl.handle.net/10818/14585The recent takeover of Channel Cuatro by Telecinco and Channel La Sexta by Antena 3 has shaped a new audiovisual map in Spain, which has led to the creation of two large television platforms: Mediaset España and Atresmedia.  Between the two of them, they dominate 54% of the open audience and control 88% of advertising revenue. Both these concentrations of media ownership can undermine the necessary pluralism in the media. They also have changed the entire television value chain and severely reduced competition in the audiovisual production markets and in the acquisition of rights to retransmit audiovisual content.Los recientes procesos de absorción de las cadenas Cuatro por Telecinco y La Sexta por Antena 3 han configurado un nuevo mapa audiovisual en España, que ha propiciado la creación de dos grandes plataformas televisivas: Mediaset España y Atresmedia. Entre ambas dominan el 54% de la audiencia en abierto y controlan el 88% de la facturación publicitaria. Estas dos operaciones de concentración no solamente pueden atentar contra el necesario pluralismo de los medios, sino que han modificado también toda la cadena de valor televisiva y afectarán gravemente la disminución de la competencia en los mercados de producción audiovisual y en los de adquisición de derechos de retransmisión de contenidos audiovisuales.     Os recentes processos de absorção dos canais Cuatro por Telecinco e La Sexta pela Antena 3 configuraram um novo mapa audiovisual na Espanha, que propiciou a criação de duas grandes plataformas televisivas: Mediaset Espanha e Atresmedia. As duas dominam 54% da audiência em aberto e controlam 88% do faturamento publicitário. Estas duas concentrações não somente podem prejudicar o necessário pluralismo da mídia, mas também modificaram toda a cadeia de valor da televisão e afetarão gravemente a diminuição da concorrência nos mercados de produção audiovisual e nos de aquisição de direitos de retransmissão de conteúdos audiovisuais.spaUniversidad de La SabanaPalabra Clave; Vol 16, No 2 (2013)This journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaComunicación audiovisualTelevisión comercialProducción audiovisualCompetencia económicaPluralismo culturalEspañaTelevisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y AtresmediaTelevision and Concentration in Spain: The Mediaset and Atresmedia DuopolyTelevisão e concentração na Espanha: o duopólio de Mediaset e AtresmediaarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14585oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/145852017-11-29 17:20:45.608Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co