Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia
The recent takeover of Channel Cuatro by Telecinco and Channel La Sexta by Antena 3 has shaped a new audiovisual map in Spain, which has led to the creation of two large television platforms: Mediaset España and Atresmedia. Between the two of them, they dominate 54% of the open audience and control...
- Autores:
-
García-Santamaría, José Vicente
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2013
- Institución:
- Universidad de la Sabana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad de la Sabana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14585
- Acceso en línea:
- http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553/3147
http://hdl.handle.net/10818/14585
- Palabra clave:
- Comunicación audiovisual
Televisión comercial
Producción audiovisual
Competencia económica
Pluralismo cultural
España
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
REPOUSABA2_c412874cdc6bb3ba3837e5336f583160 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14585 |
network_acronym_str |
REPOUSABA2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad de la Sabana |
repository_id_str |
|
dc.title.es_CO.fl_str_mv |
Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
Television and Concentration in Spain: The Mediaset and Atresmedia Duopoly Televisão e concentração na Espanha: o duopólio de Mediaset e Atresmedia |
title |
Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia |
spellingShingle |
Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia Comunicación audiovisual Televisión comercial Producción audiovisual Competencia económica Pluralismo cultural España |
title_short |
Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia |
title_full |
Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia |
title_fullStr |
Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia |
title_full_unstemmed |
Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia |
title_sort |
Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia |
dc.creator.fl_str_mv |
García-Santamaría, José Vicente |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
García-Santamaría, José Vicente |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Comunicación audiovisual Televisión comercial Producción audiovisual Competencia económica Pluralismo cultural España |
topic |
Comunicación audiovisual Televisión comercial Producción audiovisual Competencia económica Pluralismo cultural España |
description |
The recent takeover of Channel Cuatro by Telecinco and Channel La Sexta by Antena 3 has shaped a new audiovisual map in Spain, which has led to the creation of two large television platforms: Mediaset España and Atresmedia. Between the two of them, they dominate 54% of the open audience and control 88% of advertising revenue. Both these concentrations of media ownership can undermine the necessary pluralism in the media. They also have changed the entire television value chain and severely reduced competition in the audiovisual production markets and in the acquisition of rights to retransmit audiovisual content. |
publishDate |
2013 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2013 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2013 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2015-02-02T09:35:42Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2015-02-02T09:35:42Z |
dc.type.es_CO.fl_str_mv |
article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv |
publishedVersion |
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv |
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553 http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553/3147 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10818/14585 |
url |
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553 http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553/3147 http://hdl.handle.net/10818/14585 |
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Palabra Clave; Vol 16, No 2 (2013) |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.coverage.spatial.es_CO.fl_str_mv |
España, Italia 1989-2012 Estudio de la concentración televisiva tomando como mercado relevante la cuota publicitaria de cada cadena de televisión |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
dc.source.es_CO.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana |
institution |
Universidad de la Sabana |
repository.name.fl_str_mv |
Intellectum Universidad de la Sabana |
repository.mail.fl_str_mv |
contactointellectum@unisabana.edu.co |
_version_ |
1811952249616728064 |
spelling |
García-Santamaría, José VicenteEspaña, Italia1989-2012Estudio de la concentración televisiva tomando como mercado relevante la cuota publicitaria de cada cadena de televisión2015-02-02T09:35:42Z2015-02-02T09:35:42Z20132013http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2553/3147http://hdl.handle.net/10818/14585The recent takeover of Channel Cuatro by Telecinco and Channel La Sexta by Antena 3 has shaped a new audiovisual map in Spain, which has led to the creation of two large television platforms: Mediaset España and Atresmedia. Between the two of them, they dominate 54% of the open audience and control 88% of advertising revenue. Both these concentrations of media ownership can undermine the necessary pluralism in the media. They also have changed the entire television value chain and severely reduced competition in the audiovisual production markets and in the acquisition of rights to retransmit audiovisual content.Los recientes procesos de absorción de las cadenas Cuatro por Telecinco y La Sexta por Antena 3 han configurado un nuevo mapa audiovisual en España, que ha propiciado la creación de dos grandes plataformas televisivas: Mediaset España y Atresmedia. Entre ambas dominan el 54% de la audiencia en abierto y controlan el 88% de la facturación publicitaria. Estas dos operaciones de concentración no solamente pueden atentar contra el necesario pluralismo de los medios, sino que han modificado también toda la cadena de valor televisiva y afectarán gravemente la disminución de la competencia en los mercados de producción audiovisual y en los de adquisición de derechos de retransmisión de contenidos audiovisuales. Os recentes processos de absorção dos canais Cuatro por Telecinco e La Sexta pela Antena 3 configuraram um novo mapa audiovisual na Espanha, que propiciou a criação de duas grandes plataformas televisivas: Mediaset Espanha e Atresmedia. As duas dominam 54% da audiência em aberto e controlam 88% do faturamento publicitário. Estas duas concentrações não somente podem prejudicar o necessário pluralismo da mídia, mas também modificaram toda a cadeia de valor da televisão e afetarão gravemente a diminuição da concorrência nos mercados de produção audiovisual e nos de aquisição de direitos de retransmissão de conteúdos audiovisuais.spaUniversidad de La SabanaPalabra Clave; Vol 16, No 2 (2013)This journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaComunicación audiovisualTelevisión comercialProducción audiovisualCompetencia económicaPluralismo culturalEspañaTelevisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y AtresmediaTelevision and Concentration in Spain: The Mediaset and Atresmedia DuopolyTelevisão e concentração na Espanha: o duopólio de Mediaset e AtresmediaarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14585oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/145852017-11-29 17:20:45.608Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co |