Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño
The objective of this study is to construct a historical and critical overview of Brazilian silent films and to examine their significant and meaningful relationship with modernity and Brazilian culture through a set of representations and discourses circulated by cinema on a mass scale. The author...
- Autores:
-
Silva-Escobar, Juan Pablo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad de la Sabana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad de la Sabana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14616
- Acceso en línea:
- http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3204
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3204/3367
http://hdl.handle.net/10818/14616
- Palabra clave:
- Estudios culturales
Brasil
Cine
Modernidad
Arqueología
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
REPOUSABA2_582b49838591f9894356677c13b4c526 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14616 |
network_acronym_str |
REPOUSABA2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad de la Sabana |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva-Escobar, Juan PabloComisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica (CONICYT)Brasil (Río de janeiro y Sao Paulo)Incios del siglo XX2015-02-02T09:35:49Z2015-02-02T09:35:49Z20142014http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3204http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3204/3367http://hdl.handle.net/10818/14616The objective of this study is to construct a historical and critical overview of Brazilian silent films and to examine their significant and meaningful relationship with modernity and Brazilian culture through a set of representations and discourses circulated by cinema on a mass scale. The author argues that silent films were the start of a social imaginary that helps to sustain the civilizing matrix of modernity; that is, industrialization, urban development, technology and rationalization.El objetivo de este trabajo es realizar un recorrido histórico y crítico acerca del cine mudo brasileño y ver las relaciones significantes y significativas que éste mantiene con la modernidad y la cultura brasileña a través de un conjunto de representaciones y discursos que el cine hace circular masivamente. Sostengo que con el cine mudo se da inicio a un imaginario social que contribuye a sustentar la matriz civilizadora de la modernidad: industrialización, urbanización, tecnología, racionalización.O objetivo deste trabalho é realizar um percorrido histórico e crítico sobre o cinema mudo brasileiro e ver as relações significantes e significativas que este mantém com a modernidade e a cultura brasileira por meio de um conjunto de representações e discursos que o cinema faz circular massivamente. Sustenta-se que, com o cinema mudo, se dá início a um imaginário social que contribui a sustentar a matriz civilizadora da modernidade: industrialização, urbanização, tecnologia, racionalização.spaUniversidad de La SabanaPalabra Clave; Vol 17, No 1 (2014)This journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaEstudios culturalesBrasilCineModernidadArqueologíaModernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileñoModernity, Representation and Culture. Notes for an Archeology of Brazilian Silent FilmsModernidade, representação e cultura. Anotações para una arqueologia do cinema mudo brasileiroarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14616oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/146162017-11-30 08:54:41.13Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co |
dc.title.es_CO.fl_str_mv |
Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
Modernity, Representation and Culture. Notes for an Archeology of Brazilian Silent Films Modernidade, representação e cultura. Anotações para una arqueologia do cinema mudo brasileiro |
title |
Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño |
spellingShingle |
Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño Estudios culturales Brasil Cine Modernidad Arqueología |
title_short |
Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño |
title_full |
Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño |
title_fullStr |
Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño |
title_full_unstemmed |
Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño |
title_sort |
Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño |
dc.creator.fl_str_mv |
Silva-Escobar, Juan Pablo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Silva-Escobar, Juan Pablo |
dc.contributor.other.es_CO.fl_str_mv |
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica (CONICYT) |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Estudios culturales Brasil Cine Modernidad Arqueología |
topic |
Estudios culturales Brasil Cine Modernidad Arqueología |
description |
The objective of this study is to construct a historical and critical overview of Brazilian silent films and to examine their significant and meaningful relationship with modernity and Brazilian culture through a set of representations and discourses circulated by cinema on a mass scale. The author argues that silent films were the start of a social imaginary that helps to sustain the civilizing matrix of modernity; that is, industrialization, urban development, technology and rationalization. |
publishDate |
2014 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2014 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2014 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2015-02-02T09:35:49Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2015-02-02T09:35:49Z |
dc.type.es_CO.fl_str_mv |
article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv |
publishedVersion |
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv |
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3204 http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3204/3367 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10818/14616 |
url |
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3204 http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3204/3367 http://hdl.handle.net/10818/14616 |
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Palabra Clave; Vol 17, No 1 (2014) |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.coverage.spatial.es_CO.fl_str_mv |
Brasil (Río de janeiro y Sao Paulo) Incios del siglo XX |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
dc.source.es_CO.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana |
institution |
Universidad de la Sabana |
repository.name.fl_str_mv |
Intellectum Universidad de la Sabana |
repository.mail.fl_str_mv |
contactointellectum@unisabana.edu.co |
_version_ |
1811952250189250560 |