Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación
It is an accepted truism among society and Communications professionals – in all areas of the media – that the latter wield a certain authority through the exercise of their profession. Being part of a profession implies a kind of social and institutional recognition afforded to those who manage a s...
- Autores:
-
Torregrosa, Marta
Gutiérrez, Ruth
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2009
- Institución:
- Universidad de la Sabana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad de la Sabana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14497
- Acceso en línea:
- http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566/1887
http://hdl.handle.net/10818/14497
- Palabra clave:
- Autoridad
Saber
Poder
Profesionales
Comunicación
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
REPOUSABA2_44f3fbd6f78e81f22e37d76828915165 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14497 |
network_acronym_str |
REPOUSABA2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad de la Sabana |
repository_id_str |
|
spelling |
Torregrosa, MartaGutiérrez, Ruth2015-02-02T09:35:21Z2015-02-02T09:35:21Z20092009http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566/1887http://hdl.handle.net/10818/14497It is an accepted truism among society and Communications professionals – in all areas of the media – that the latter wield a certain authority through the exercise of their profession. Being part of a profession implies a kind of social and institutional recognition afforded to those who manage a specific knowledge -how for the common good of society. From an epistemological perspective, it is important to consider the assumption that communication professionals do have a specific knowledge: that is, a type of authority over others, and to ask ourselves where its basis lies and how that authority is wielded.Es lugar común aceptado entre la sociedad y los profesionales de la comunicación —en todas sus versiones mediáticas— que estos últimos ejercen cierta autoridad en el desempeño de su tarea profesional. Formar parte de una profesión es una especie de reconocimiento social e institucional que se otorga a determinadas personas para administrar un saber específico en beneficio del bien común de la sociedad. Desde una perspectiva epistemológica merece la pena considerar el supuesto de que, en efecto, los comunicadores tengan algún tipo de saber específico —esto es, algún tipo de autoridad sobre el resto—, y preguntarse dónde se encuentra el fundamento de ésta y cómo se ejerce.spaUniversidad de La SabanaPalabra Clave; Vol 12, No 2 (2009): Usos y discursos audiovisualesThis journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaAutoridadSaberPoderProfesionalesComunicaciónSaber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicaciónKnowledge and Power in Communication Professionals. An Approach to the Concept of Authority from the Perspective of the Epistemology of CommunicationarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14497oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/144972017-11-29 16:11:32.917Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co |
dc.title.es_CO.fl_str_mv |
Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
Knowledge and Power in Communication Professionals. An Approach to the Concept of Authority from the Perspective of the Epistemology of Communication |
title |
Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación |
spellingShingle |
Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación Autoridad Saber Poder Profesionales Comunicación |
title_short |
Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación |
title_full |
Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación |
title_fullStr |
Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación |
title_full_unstemmed |
Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación |
title_sort |
Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación |
dc.creator.fl_str_mv |
Torregrosa, Marta Gutiérrez, Ruth |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Torregrosa, Marta Gutiérrez, Ruth |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Autoridad Saber Poder Profesionales Comunicación |
topic |
Autoridad Saber Poder Profesionales Comunicación |
description |
It is an accepted truism among society and Communications professionals – in all areas of the media – that the latter wield a certain authority through the exercise of their profession. Being part of a profession implies a kind of social and institutional recognition afforded to those who manage a specific knowledge -how for the common good of society. From an epistemological perspective, it is important to consider the assumption that communication professionals do have a specific knowledge: that is, a type of authority over others, and to ask ourselves where its basis lies and how that authority is wielded. |
publishDate |
2009 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2009 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2009 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2015-02-02T09:35:21Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2015-02-02T09:35:21Z |
dc.type.es_CO.fl_str_mv |
article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv |
publishedVersion |
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv |
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566 http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566/1887 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10818/14497 |
url |
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566 http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566/1887 http://hdl.handle.net/10818/14497 |
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Palabra Clave; Vol 12, No 2 (2009): Usos y discursos audiovisuales |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
dc.source.es_CO.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana |
institution |
Universidad de la Sabana |
repository.name.fl_str_mv |
Intellectum Universidad de la Sabana |
repository.mail.fl_str_mv |
contactointellectum@unisabana.edu.co |
_version_ |
1811952249423790080 |