Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación

It is an accepted truism among society and Communications professionals – in all areas of the media – that the latter wield a certain authority through the exercise of their profession. Being part of a profession implies a kind of social and institutional recognition afforded to those who manage a s...

Full description

Autores:
Torregrosa, Marta
Gutiérrez, Ruth
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad de la Sabana
Repositorio:
Repositorio Universidad de la Sabana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14497
Acceso en línea:
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566/1887
http://hdl.handle.net/10818/14497
Palabra clave:
Autoridad
Saber
Poder
Profesionales
Comunicación
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id REPOUSABA2_44f3fbd6f78e81f22e37d76828915165
oai_identifier_str oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14497
network_acronym_str REPOUSABA2
network_name_str Repositorio Universidad de la Sabana
repository_id_str
spelling Torregrosa, MartaGutiérrez, Ruth2015-02-02T09:35:21Z2015-02-02T09:35:21Z20092009http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566/1887http://hdl.handle.net/10818/14497It is an accepted truism among society and Communications professionals – in all areas of the media – that the latter wield a certain authority through the exercise of their profession. Being part of a profession implies a kind of social and institutional recognition afforded to those who manage a specific knowledge -how for the common good of society. From an epistemological perspective, it is important to consider the assumption that communication professionals do have a specific knowledge: that is, a type of authority over others, and to ask ourselves where its basis lies and how that authority is wielded.Es lugar común aceptado entre la sociedad y los profesionales de la comunicación —en todas sus versiones mediáticas— que estos últimos ejercen cierta autoridad en el desempeño de su tarea profesional. Formar parte de una profesión es una especie de reconocimiento social e institucional que se otorga a determinadas personas para administrar un saber específico en beneficio del bien común de la sociedad. Desde una perspectiva epistemológica merece la pena considerar el supuesto de que, en efecto, los comunicadores tengan algún tipo de saber específico —esto es, algún tipo de autoridad sobre el resto—, y preguntarse dónde se encuentra el fundamento de ésta y cómo se ejerce.spaUniversidad de La SabanaPalabra Clave; Vol 12, No 2 (2009): Usos y discursos audiovisualesThis journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaAutoridadSaberPoderProfesionalesComunicaciónSaber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicaciónKnowledge and Power in Communication Professionals. An Approach to the Concept of Authority from the Perspective of the Epistemology of CommunicationarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14497oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/144972017-11-29 16:11:32.917Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co
dc.title.es_CO.fl_str_mv Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación
dc.title.alternative.none.fl_str_mv Knowledge and Power in Communication Professionals. An Approach to the Concept of Authority from the Perspective of the Epistemology of Communication
title Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación
spellingShingle Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación
Autoridad
Saber
Poder
Profesionales
Comunicación
title_short Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación
title_full Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación
title_fullStr Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación
title_full_unstemmed Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación
title_sort Saber y poder en los profesionales de la comunicación. Una aproximación al concepto de autoridad desde la epistemología de la comunicación
dc.creator.fl_str_mv Torregrosa, Marta
Gutiérrez, Ruth
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Torregrosa, Marta
Gutiérrez, Ruth
dc.subject.none.fl_str_mv Autoridad
Saber
Poder
Profesionales
Comunicación
topic Autoridad
Saber
Poder
Profesionales
Comunicación
description It is an accepted truism among society and Communications professionals – in all areas of the media – that the latter wield a certain authority through the exercise of their profession. Being part of a profession implies a kind of social and institutional recognition afforded to those who manage a specific knowledge -how for the common good of society. From an epistemological perspective, it is important to consider the assumption that communication professionals do have a specific knowledge: that is, a type of authority over others, and to ask ourselves where its basis lies and how that authority is wielded.
publishDate 2009
dc.date.created.none.fl_str_mv 2009
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2009
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:35:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:35:21Z
dc.type.es_CO.fl_str_mv article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv publishedVersion
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566/1887
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10818/14497
url http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1566/1887
http://hdl.handle.net/10818/14497
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Palabra Clave; Vol 12, No 2 (2009): Usos y discursos audiovisuales
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de La Sabana
publisher.none.fl_str_mv Universidad de La Sabana
dc.source.es_CO.fl_str_mv Universidad de La Sabana
Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana
institution Universidad de la Sabana
repository.name.fl_str_mv Intellectum Universidad de la Sabana
repository.mail.fl_str_mv contactointellectum@unisabana.edu.co
_version_ 1811952249423790080