Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos

The article describes and compares the discourse strategies used in televised debates and those of the winning candidates in the latest presidential elections in Mexico and the United States, and in Spain’s most recent general elections. A content analysis is done, based on the functional theory of...

Full description

Autores:
Téllez, Nilsa
Muñiz, Carlos
Ramírez, Jacobo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad de la Sabana
Repositorio:
Repositorio Universidad de la Sabana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14520
Acceso en línea:
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763/2297
http://hdl.handle.net/10818/14520
Palabra clave:
Debates electorales
Candidatos ganadores
Estrategias discursivas
Teoría funcional del discurso de campaña política
Análisis de contenido
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id REPOUSABA2_34b31365802ecc48c230074ee37e4811
oai_identifier_str oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14520
network_acronym_str REPOUSABA2
network_name_str Repositorio Universidad de la Sabana
repository_id_str
spelling Téllez, NilsaMuñiz, CarlosRamírez, Jacobo2015-02-02T09:35:26Z2015-02-02T09:35:26Z20102010http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763/2297http://hdl.handle.net/10818/14520The article describes and compares the discourse strategies used in televised debates and those of the winning candidates in the latest presidential elections in Mexico and the United States, and in Spain’s most recent general elections. A content analysis is done, based on the functional theory of political campaign discourse. The results show acclaim was the predominant strategy in the U.S. and Mexican debates, while the attack strategy was the most prevalent in Spain. However, the three winning candidates used acclaim more than other strategies. The debates also focused more on political issues than on the candidates themselves.Este artículo busca describir y comparar las estrategias discursivas utilizadas en los debates televisados, así como las de los candidatos ganadores de las últimas elecciones presidenciales de México y Estados Unidos, y las elecciones generales españolas. Para lo anterior, se realizó un análisis de contenido donde se aplicó la Teoría Funcional del Discurso de Campaña Política. Se observó que la aclamación fue la estrategia predominante en los debates de México y Estados Unidos, mientras que en los de España fue el ataque. Sin embargo, los tres candidatos ganadores emplearon más la aclamación que otras estrategias. Además, en los debates se abordaron más los temas de política que los de candidato.spaUniversidad de La SabanaPalabra Clave; Vol 13, No 2 (2010): Metodologías de análisis en comunicaciónThis journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaDebates electoralesCandidatos ganadoresEstrategias discursivasTeoría funcional del discurso de campaña políticaAnálisis de contenidoFunción discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados UnidosThe Discourse Function in Televised Debates. A Cross-cultural Study of Political Debates in Mexico, Spain and the United StatesarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14520oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/145202017-11-29 16:22:19.273Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co
dc.title.es_CO.fl_str_mv Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos
dc.title.alternative.none.fl_str_mv The Discourse Function in Televised Debates. A Cross-cultural Study of Political Debates in Mexico, Spain and the United States
title Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos
spellingShingle Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos
Debates electorales
Candidatos ganadores
Estrategias discursivas
Teoría funcional del discurso de campaña política
Análisis de contenido
title_short Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos
title_full Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos
title_fullStr Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos
title_full_unstemmed Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos
title_sort Función discursiva en los debates televisados. Un estudio transcultural de los debates políticos en México, España y Estados Unidos
dc.creator.fl_str_mv Téllez, Nilsa
Muñiz, Carlos
Ramírez, Jacobo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Téllez, Nilsa
Muñiz, Carlos
Ramírez, Jacobo
dc.subject.none.fl_str_mv Debates electorales
Candidatos ganadores
Estrategias discursivas
Teoría funcional del discurso de campaña política
Análisis de contenido
topic Debates electorales
Candidatos ganadores
Estrategias discursivas
Teoría funcional del discurso de campaña política
Análisis de contenido
description The article describes and compares the discourse strategies used in televised debates and those of the winning candidates in the latest presidential elections in Mexico and the United States, and in Spain’s most recent general elections. A content analysis is done, based on the functional theory of political campaign discourse. The results show acclaim was the predominant strategy in the U.S. and Mexican debates, while the attack strategy was the most prevalent in Spain. However, the three winning candidates used acclaim more than other strategies. The debates also focused more on political issues than on the candidates themselves.
publishDate 2010
dc.date.created.none.fl_str_mv 2010
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2010
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:35:26Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:35:26Z
dc.type.es_CO.fl_str_mv article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv publishedVersion
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763/2297
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10818/14520
url http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1763/2297
http://hdl.handle.net/10818/14520
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Palabra Clave; Vol 13, No 2 (2010): Metodologías de análisis en comunicación
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de La Sabana
publisher.none.fl_str_mv Universidad de La Sabana
dc.source.es_CO.fl_str_mv Universidad de La Sabana
Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana
institution Universidad de la Sabana
repository.name.fl_str_mv Intellectum Universidad de la Sabana
repository.mail.fl_str_mv contactointellectum@unisabana.edu.co
_version_ 1811952249461538816