Persona y rostro, principios constitutivos de la bioética personalista

10 páginas

Autores:
Millán-Atenciano, Miguel Ángel
Tomás y Garrido, Gloria María
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad de la Sabana
Repositorio:
Repositorio Universidad de la Sabana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14028
Acceso en línea:
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spelling Millán-Atenciano, Miguel ÁngelTomás y Garrido, Gloria María2015-02-02T09:32:41Z2015-02-02T09:32:41Z20122012http://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/2901http://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/2901/pdf_1http://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/2901/htmlhttp://hdl.handle.net/10818/1402810 páginasThe person and the face are at the heart of the ethical reflections in this article. The fact that these two categories are the subject of study allows the authors some impact on the personalist reflection proposed by the philosopher Emmanuel Levinas. Personalist philosophical anthropology introduces some indispensable characteristics that are constitutive of personalist bioethics and allow us to arrive at the “human care” determinant that leads us to all ethical responsibility. Human life is portrayed as the primary value to be protected, since it underlies the human “selfsameness” that enables us to recognize ourselves and, at the same time, to be accepting of others and “relating” to the anonymous face. The presence of the face of one’s semblance or likeness speaks to the maximum obli­ gation of every Jewish prescription; that is, not to threatening life, which is the justification Lévinas uses to introduce us to an ethics of the “other”, specifically one that allows us to be joint stewards, contemplating the whole of humanity in the face of the “other”.El presente artículo tiene a la persona y al rostro como centro de su reflexión ética. El hecho de que estas dos categorías sean objeto de nuestro estudio nos permite incidir en la reflexión personalista que propone el filósofo Emmanuel Lévinas. La antropología filo- sófica personalista presenta unas características indispensables en las que se va a constituir la bioética personalista y que nos permi- tirán inferir en el determinante “cuidado de lo humano” al que nos conduce toda responsabilidad ética. La vida humana se expone como el valor primario que es necesario proteger, puesto que en él subyace la mismidad humana que nos permite reconocernos y, al mismo tiempo, abrirnos a la acogida del otro y al establecimiento de la “relacionalidad” con el rostro anónimo. La presencia del rostro de mi semejante me interpela a la obligación máxima de toda prescripción judía, no atentar contra la vida, que es la que justifica Lévinas para presentarnos una ética del otro que nos permita ser corresponsables contemplando en el rostro del otro a la humanidad entera.O presente artigo tem a pessoa e o rosto como centro de sua reflexão ética. O fato de essas duas categorias serem objeto deste estudo nos permite incidir na reflexão personalista que o filósofo Emmanuel Lévinas propõe. A antropologia filosófica personalista apresen- ta algumas características indispensáveis nas quais a bioética personalista se constituirá e que nos possibilitarão inferir no determi- nando “cuidado do humano” ao qual toda responsabilidade ética nos conduz. A vida humana se expõe como o valor primário que é necessário proteger, uma vez que nele subjaz a mesmidade humana que nos permite reconhecer-nos e, ao mesmo tempo, abrir-nos à acolhida do outro e ao estabelecimento da “relacionalidade” com o rosto anônimo. A presença do rosto do meu semelhante me interpela à obrigação máxima de toda prescrição judia, não atentar contra a vida, que é a que justifica Lévinas para apresentar-nos uma ética do outro que nos permita ser corresponsáveis contemplando no rosto do outro a humanidade inteira.spaUniversidad de La SabanaPersona y Bioética; Vol 16, No 2 (2012)DOI: 10.5294/pebi.2012.16.2.6This journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana.A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaProtecciónVida humanaRelaciónMismidadFraternidadFecundidadHumanidadPersona y rostro, principios constitutivos de la bioética personalistaPerson and Face: The Constitutive Principles 
of Personalist BioethicsPessoa e rosto, princípios constitutivos da bioética personalistaarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14028oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/140282017-11-30 14:19:52.459Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co