Doctrina de la iglesia y despenalización del aborto: algunas reflexiones
10 páginas
- Autores:
-
Bermúdez Merizalde, Catalina María
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2005
- Institución:
- Universidad de la Sabana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad de la Sabana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/13958
- Acceso en línea:
- http://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/922
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http://hdl.handle.net/10818/13958
- Palabra clave:
- Aborto
Cultura de muerte
Cultura de vida
Enseñanza moral
Despenalización
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Bermúdez Merizalde, Catalina María2015-02-02T09:32:24Z2015-02-02T09:32:24Z20052005http://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/922http://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/922/1002http://hdl.handle.net/10818/1395810 páginasThe teaching and the position of the Church with respect to a life in the verge of being born is, above all, an eminently positive and constructive affirmation: in other words, homage to the greatest work of creation: giving life, bringing life from nothing, from the void. The current debate and modern ethical judgment relating to the depenalization of abortion in Colombia has become, once again, an object of public discussion while adopting increasingly refined tones and expressions. Both motivations and arguments in this sense are more and more abundant and sophisticated, In the sphere of the debate on bioethics itself, the term “antitongue” (“antilengua”) was introduced to refer to a language that changes the meaning of words. This is the case of having replaced the term abortion with either the so called “voluntary pregnancy interruption” (locally known as the IVE) or “medical interruption of pregnancy” (the IME). Along this lines, the article attempts to consider in a brief way some of the causes used to favor a pro-abortion culture. Finally, the deepest root of the so called “culture of death” is in the eclipse of the meaning, sense or singifcance of God and, therefore, in the eclipse of the meaning, sense or significance of human being. The systematic violation of the right to life, and of any fundamental moral principle, does inevitably lead to the gradual blurring of conscience, as well as to a practical materialism from which individualism, utilitarianism and hedonism are fed and disseminated. In this way, the values of the human being are changed and replaced with those relating to having, possessing, or with sheer pleasure. The only end or purpose that seems to count is material wellbeing, a quality of life construed as mere economic efficiency, unbridled and insatiable consumerism, and the rejection of any kind of suffering, solely to end up capitalizing on sexuality and connivance, thus giving aside the rule that allows us to tell the difference between good and evil. In the light of these assumptions, the article addresses the subject of moral judgment on the practice o induced abortion, and some reflections are made about the teachings of the Church on this matter.La enseñanza y la postura de la Iglesia ante la vida por nacer es, sobre todo, una afirmación eminentemente positiva y constructiva: un homenaje a la obra más grande de la creación: dar la vida, sacar vida de la nada. El debate contemporáneo y el juicio ético relativo a la despenalización del aborto en Colombia se ha convertido, una vez más, en objeto de discusión pública, y ha adoptado tonos y manifestaciones cada vez más refinados. Las motivaciones y argumentos en este sentido son abundantes y cada vez más sofisticados. En el ámbito propio del debate sobre bioética se acuñó la palabra antilengua, para señalar un lenguaje que cambia el significado de las palabras. Es el caso de la sustitución del término “aborto” por el de “interrupción voluntaria del embarazo” (IVE). Existe también la expresión “interrupción médica del embarazo” (IME). En estas líneas se intenta considerar brevemente algunas de las causas que favorecen una cultura pro abortista. En último término, la raíz más profunda de la así llamada “cultura de muerte” está en el eclipse del sentido de Dios y, por lo tanto, en el eclipse del sentido del hombre. La violación sistemática del derecho a la vida, y de cualquier principio moral fundamental, conduce inevitablemente a una progresiva ofuscación de la conciencia y al materialismo práctico, en el que se alimentan y difunden el individualismo, el utilitarismo y el hedonismo. De este modo, los valores del ser son sustituidos por los del tener, o los del placer. El único fin que cuenta es el bienestar material, la calidad de vida, interpretada como eficiencia económica, consumismo desenfrenado, rechazo de toda forma de sufrimiento, para terminar instrumentalizando la sexualidad, la convivencia y, en definitiva, la persona humana y la norma moral que permite distinguir entre el bien y el mal. A la luz de estos presupuestos se aborda enseguida el tema del juicio moral sobre la práctica del aborto provocado y se hacen algunas reflexiones sobre las enseñanzas de la Iglesia en esta materia.spaUniversidad de La SabanaPersona y Bioética; Vol 9, No 2 (2005)This journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana.A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaAbortoCultura de muerteCultura de vidaEnseñanza moralDespenalizaciónDoctrina de la iglesia y despenalización del aborto: algunas reflexionesarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/13958oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/139582020-01-28 13:50:44.164Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co |