Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia
The objective of this study was to determine the factors associated with quality at Colombia’s top law schools, based on the scores obtained in five consecutive state exams to determine the quality of higher education (ECAES). The sample was selected on the basis of three criteria and classified int...
- Autores:
-
Flórez Peña, Teresa del Socorro
Rojas-Cristancho, José Miguel
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2010
- Institución:
- Universidad de la Sabana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad de la Sabana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14990
- Acceso en línea:
- http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694
http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694/2192
http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694/2253
http://hdl.handle.net/10818/14990
- Palabra clave:
- Calidad de la educación
Evaluación de conocimientos
Educación superior
Enseñanza del Derecho
Colombia
- Rights
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
id |
REPOUSABA2_1c0cfe7599b817cc07e21b2765418a5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14990 |
network_acronym_str |
REPOUSABA2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad de la Sabana |
repository_id_str |
|
dc.title.es_CO.fl_str_mv |
Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
Factors Associated with Quality in Colombia’s Top Law Schools Fatores associados à qualidade nas faculdades de direito com alto desempenho acadêmico na Colômbia |
title |
Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia |
spellingShingle |
Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia Calidad de la educación Evaluación de conocimientos Educación superior Enseñanza del Derecho Colombia |
title_short |
Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia |
title_full |
Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia |
title_fullStr |
Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia |
title_full_unstemmed |
Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia |
title_sort |
Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia |
dc.creator.fl_str_mv |
Flórez Peña, Teresa del Socorro Rojas-Cristancho, José Miguel |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Flórez Peña, Teresa del Socorro Rojas-Cristancho, José Miguel |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Calidad de la educación Evaluación de conocimientos Educación superior Enseñanza del Derecho Colombia |
topic |
Calidad de la educación Evaluación de conocimientos Educación superior Enseñanza del Derecho Colombia |
description |
The objective of this study was to determine the factors associated with quality at Colombia’s top law schools, based on the scores obtained in five consecutive state exams to determine the quality of higher education (ECAES). The sample was selected on the basis of three criteria and classified into three groups: professors, students and administrators. Each group was surveyed and individual semi-structured interviews were conducted. A qualitative analysis of the instruments was done, based on frequency and range of response. The key findings indicate that one of the factors most associated with good academic performance in the faculties under study is the outstanding academic and teaching credentials of the faculty members, which are reflected in the way they conduct their classes, most of which involve lectures and analysis of jurisprudence. One of the unrelated factors, among others, is the size of the faculty and the number of student who took the ECAES exam. |
publishDate |
2010 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2010 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2010 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2015-02-02T10:13:18Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2015-02-02T10:13:18Z |
dc.type.es_CO.fl_str_mv |
article |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv |
publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv |
http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694 http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694/2192 http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694/2253 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10818/14990 |
url |
http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694 http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694/2192 http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694/2253 http://hdl.handle.net/10818/14990 |
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Educación y Educadores Vol. 13, No 2 (2010) p. 185-197 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessRights.none.fl_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
dc.publisher.department.none.fl_str_mv |
Dirección de Publicaciones |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana |
dc.source.es_CO.fl_str_mv |
Universidad de La Sabana Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana |
institution |
Universidad de la Sabana |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/10818/14990/1/Portada%20Educaci%c3%b3n%20y%20Educadores%20Vol.%2013%2c%20No%202%20%282010%29.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
57f5df0e91229d95c2d7d6910ea81cbd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Intellectum Universidad de la Sabana |
repository.mail.fl_str_mv |
contactointellectum@unisabana.edu.co |
_version_ |
1811952243523452928 |
spelling |
Flórez Peña, Teresa del SocorroRojas-Cristancho, José Miguel2015-02-02T10:13:18Z2015-02-02T10:13:18Z20102010http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694/2192http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1694/2253http://hdl.handle.net/10818/14990The objective of this study was to determine the factors associated with quality at Colombia’s top law schools, based on the scores obtained in five consecutive state exams to determine the quality of higher education (ECAES). The sample was selected on the basis of three criteria and classified into three groups: professors, students and administrators. Each group was surveyed and individual semi-structured interviews were conducted. A qualitative analysis of the instruments was done, based on frequency and range of response. The key findings indicate that one of the factors most associated with good academic performance in the faculties under study is the outstanding academic and teaching credentials of the faculty members, which are reflected in the way they conduct their classes, most of which involve lectures and analysis of jurisprudence. One of the unrelated factors, among others, is the size of the faculty and the number of student who took the ECAES exam.El objetivo de la investigación fue determinar los factores de calidad presentes en las facultades de Derecho colombianas que han obtenido alto rendimiento en cinco aplicaciones consecutivas del examen de calidad de la educación superior (ECAES). A partir de tres criterios de selección se configuró la población, que se categorizó en tres auditorios: profesores, estudiantes y directivos, a los que se aplicó un instrumento tipo encuesta y una entrevista individual semiestructurada. Se realizó un análisis cualitativo de los instrumentos, según frecuencia y amplitud de respuesta. Entre los principales hallazgos se destaca que uno de los factores más relacionados con los buenos resultados en la facultades estudiadas es el alto nivel académico y pedagógico de los profesores, que se refleja en los modos como desarrollan sus clases, en su mayoría de tipo magistral y de análisis de jurisprudencia. Y como factor no relacionado se encontró, entre otros, el tamaño de la facultad y el número de estudiantes que presenta al examen ECAES.O objetivo deste trabalho foi determinar os fatores de qualidade presentes em faculdades de direito colombianas com alta performance em cinco aplicações sucessivas do exame de qualidade do ensino superior (ECAES). A população foi constituída com base em três critérios de seleção: alunos, professores e gestores, aos quais foi aplicado um questionário e uma entrevista individual semiestruturada. Foi realizada uma análise qualitativa dos instrumentos, de acordo com a freqüência e amplitude da resposta. Entre os principais resultados destacaram que um dos fatores associados com bons resultados em todas as escolas estudadas é o elevado nível acadêmico e pedagógico dos professores, refletido na maneira de desenvolver as suas aulas, de tipo magistral e análise do caso. Como fator não-relacionado foi encontrado, entre outros, o tamanho da faculdade e o número de alunos que apresentam o teste ECAES.spaUniversidad de La SabanaDirección de PublicacionesEducación y Educadores Vol. 13, No 2 (2010) p. 185-197Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalopenAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaCalidad de la educaciónEvaluación de conocimientosEducación superiorEnseñanza del DerechoColombiaFactores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en ColombiaFactors Associated with Quality in Colombia’s Top Law SchoolsFatores associados à qualidade nas faculdades de direito com alto desempenho acadêmico na Colômbiaarticleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1ORIGINALPortada Educación y Educadores Vol. 13, No 2 (2010).jpgPortada Educación y Educadores Vol. 13, No 2 (2010).jpgimage/jpeg9198https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/10818/14990/1/Portada%20Educaci%c3%b3n%20y%20Educadores%20Vol.%2013%2c%20No%202%20%282010%29.jpg57f5df0e91229d95c2d7d6910ea81cbdMD5110818/14990oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/149902020-11-24 19:38:57.035Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co |