The symbolic cartoon: critical thinking forming tool

Critical thinking is today a pressing need in pedagogical environments. Awaken in our students a critical-reflective attitude and, at the same time, we engage inpurposeful changes in educational practices. The image as an effective tool in communication p...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11472
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9386
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11472
Palabra clave:
critical thinking, image, caricature, education, strategies.
pensamiento crítico, imagen, caricatura, educación, estrategias.
critical thinking, image, caricature, education, strategies.
Rights
License
Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id REPOUPTC2_ee80668c4c44f59f7d058840300e9195
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11472
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2019-04-282024-07-05T18:24:21Z2024-07-05T18:24:21Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/938610.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9386https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11472Critical thinking is today a pressing need in pedagogical environments. Awaken in our students a critical-reflective attitude and, at the same time, we engage inpurposeful changes in educational practices. The image as an effective tool in communication processes, allows the potentializing of the creative and reflective subject. Thus, the symbolic caricature is proposed as a tool to encourage interpretation strategies. The research group, implemented activities in first and eleventh grade students of the Educational Institution “Álvaro González Santana”, pointing to pedagogical practices that develop critical thinking. This new way of assuming thought through the appreciation of the work of the cartoonists “Matador” and “Goyo”, projects situations in which the semiotic and metaphoric function are pluralized. Methodologically, it is based on direct observation, workshops and field journals, which result in the improvement of critical thinking skills.El pensamiento crítico es hoy una necesidad apremiante en los ambientes pedagógicos. Despertar en nuestros estudiantes una actitud crítico-reflexivay, a la vez, propositiva nos involucra en transformaciones en las prácticas educativas. La imagen como herramienta eficaz en los procesos de comunicación,permite la potencialización del sujeto creativo y reflexivo. Es así que, se plantea la caricatura simbólica como herramienta para propiciar estrategiasde interpretación. El colectivo de la investigación, implementó actividades en estudiantes de primero y once de la Institución Educativa Politécnico“Álvaro González Santana”, apuntando a prácticas pedagógicas que desarrollen el pensamiento crítico. Esta nueva forma de asumir el pensamientomediante la apreciación del trabajo de los caricaturistas “Matador” y “Goyo”, proyecta situaciones en las cuales la función semiótica y metafórica sepluralizan. Metodológicamente, se sustenta en la observación directa, talleres y diarios de campo, que arrojan como resultado el mejoramiento enhabilidades de pensamiento crítico.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9386/7828Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 31-432805-6655critical thinking, image, caricature, education, strategies.pensamiento crítico, imagen, caricatura, educación, estrategias.critical thinking, image, caricature, education, strategies.The symbolic cartoon: critical thinking forming toolLa caricatura simbólica: herramienta formadora del pensamiento críticoThe symbolic cartoon: critical thinking forming toolinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Medina Rincón, Lina MaríaVillamarín Ferro, Natalia001/11472oai:repositorio.uptc.edu.co:001/114722025-07-18 11:11:43.983metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv The symbolic cartoon: critical thinking forming tool
dc.title.es-ES.fl_str_mv La caricatura simbólica: herramienta formadora del pensamiento crítico
dc.title.fr-FR.fl_str_mv The symbolic cartoon: critical thinking forming tool
title The symbolic cartoon: critical thinking forming tool
spellingShingle The symbolic cartoon: critical thinking forming tool
critical thinking, image, caricature, education, strategies.
pensamiento crítico, imagen, caricatura, educación, estrategias.
critical thinking, image, caricature, education, strategies.
title_short The symbolic cartoon: critical thinking forming tool
title_full The symbolic cartoon: critical thinking forming tool
title_fullStr The symbolic cartoon: critical thinking forming tool
title_full_unstemmed The symbolic cartoon: critical thinking forming tool
title_sort The symbolic cartoon: critical thinking forming tool
dc.subject.en-US.fl_str_mv critical thinking, image, caricature, education, strategies.
topic critical thinking, image, caricature, education, strategies.
pensamiento crítico, imagen, caricatura, educación, estrategias.
critical thinking, image, caricature, education, strategies.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv pensamiento crítico, imagen, caricatura, educación, estrategias.
dc.subject.fr-FR.fl_str_mv critical thinking, image, caricature, education, strategies.
description Critical thinking is today a pressing need in pedagogical environments. Awaken in our students a critical-reflective attitude and, at the same time, we engage inpurposeful changes in educational practices. The image as an effective tool in communication processes, allows the potentializing of the creative and reflective subject. Thus, the symbolic caricature is proposed as a tool to encourage interpretation strategies. The research group, implemented activities in first and eleventh grade students of the Educational Institution “Álvaro González Santana”, pointing to pedagogical practices that develop critical thinking. This new way of assuming thought through the appreciation of the work of the cartoonists “Matador” and “Goyo”, projects situations in which the semiotic and metaphoric function are pluralized. Methodologically, it is based on direct observation, workshops and field journals, which result in the improvement of critical thinking skills.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:21Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9386
10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9386
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11472
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9386
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11472
identifier_str_mv 10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9386
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9386/7828
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.es-ES.fl_str_mv Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 31-43
dc.source.none.fl_str_mv 2805-6655
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633884241723392