Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana
An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, sys...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6626
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16379
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16379
- Palabra clave:
- Apropiación formativa en investigación
Plan de estudios
Organización
Planificación
Sistematización
Formative appropriation in research
Curriculum
Organization
Planning
Systematization
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf127
id |
REPOUPTC2_edc54721d2d5f0f6fd5d0a05cc813e6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16379 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2019-04-082024-07-08T14:38:43Z2024-07-08T14:38:43Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16379An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, systematization at a minimum scale of the final works of students of the bachelor’s degree in basic education with emphasis on mathematics, humanities and Spanish language, the documentary source, the list of public support, issued by the curriculum committee during the first quarter of 2016. The results present forty-five works listed for the process of support in subjects related to the subjects of the curriculum of the career. It is concluded that the students work thematic related to didactics of mathematics, Spanish language, social sciences, natural sciences, English, arts and educational needs correlated with the subjects taught during the course.Se sistematiza una experiencia de apropiación formativa en investigación, se muestra a escala mínima y está en relación con la docencia que se dinamiza, integra y moviliza dentro un plan de estudios. Se trabajó tres componentes claves: la organización, la planificación y la sistematización. La metodología, sistematiza- ción a escala mínima de los trabajos finales de estudiantes de la licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana, la fuente documental, el listado de sustentaciones públicas, emitido por el comité de currículo durante el primer trimestre del año 2016. Los resultados presentan cuarenta y cinco trabajos enlistados para el proceso de sustentación en temáticas afines con las asignaturas del plan de estudio de la carrera. Se concluye que los es- tudiantes trabajan temáticas relacionadas con: didáctica de la Matemática, Lengua Castellana, Ciencias Sociales, Ciencias Naturales, inglés, Artes y Necesidades Educativas correlacionadas con las asignaturas impartidas durante la carrera.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193/7649FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 4 (2018): January - June 2018; 77-87Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-872539-3324Apropiación formativa en investigaciónPlan de estudiosOrganizaciónPlanificaciónSistematizaciónFormative appropriation in researchCurriculumOrganizationPlanningSystematizationFormación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellanainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6626http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a210http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf127http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Espejo Lozano, Ruby LisbethTorres Ortiz, Jaime Andrés001/16379oai:repositorio.uptc.edu.co:001/163792025-07-18 11:45:36.414metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title |
Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
spellingShingle |
Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana Apropiación formativa en investigación Plan de estudios Organización Planificación Sistematización Formative appropriation in research Curriculum Organization Planning Systematization |
title_short |
Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title_full |
Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title_fullStr |
Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title_full_unstemmed |
Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
title_sort |
Formación investigativa vinculada con el plan de estudios caso: licenciatura en educación básica con énfasis en matemáticas, humanidades y lengua castellana |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Apropiación formativa en investigación Plan de estudios Organización Planificación Sistematización |
topic |
Apropiación formativa en investigación Plan de estudios Organización Planificación Sistematización Formative appropriation in research Curriculum Organization Planning Systematization |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Formative appropriation in research Curriculum Organization Planning Systematization |
description |
An experience of formative appropriation in research is systematized, it is shown at a minimum scale and it is related to the teaching that is dynamized, integrated and mobilized within a study plan. Three key components were worked on organization, planning and systematization. The methodology, systematization at a minimum scale of the final works of students of the bachelor’s degree in basic education with emphasis on mathematics, humanities and Spanish language, the documentary source, the list of public support, issued by the curriculum committee during the first quarter of 2016. The results present forty-five works listed for the process of support in subjects related to the subjects of the curriculum of the career. It is concluded that the students work thematic related to didactics of mathematics, Spanish language, social sciences, natural sciences, English, arts and educational needs correlated with the subjects taught during the course. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:43Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:43Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6626 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a210 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6626 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16379 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16379 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9193/7649 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf127 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf127 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 4 (2018): January - June 2018; 77-87 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 |
dc.source.fr-FR.fl_str_mv |
FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 |
dc.source.it-IT.fl_str_mv |
VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 4 (2018): Enero - junio 2018; 77-87 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2539-3324 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633878546907136 |