Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles

It is very important that conceptual constructs achieved during college life can be applied within contexts of current social problems. However, difficulties of graduates for applying concepts are known, demonstrating insecurity of professional knowledge, isolation of environment reality, and out-of...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6549
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10220
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4403
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10220
Palabra clave:
practical work
learning styles
chromatography
learning in context.
trabajos prácticos
estilos de aprendizaje
cromatografía
aprendizaje en contexto.
Rights
License
Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id REPOUPTC2_e614874c4628a68711dc235daf4e9c4c
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10220
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2016-07-072024-07-05T18:03:51Z2024-07-05T18:03:51Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/440310.19053/20278306.v7.n1.2016.4403https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10220It is very important that conceptual constructs achieved during college life can be applied within contexts of current social problems. However, difficulties of graduates for applying concepts are known, demonstrating insecurity of professional knowledge, isolation of environment reality, and out-of-date concepts. This happens, in spite of all efforts by professors and researchers at college, who have developed new ways of teaching, which are far distant from traditional memory-related approaches. In this context, this research focus on the construction of chemical concepts associated to chromatography within the context of food chemistry, identifying possible relations with the practical works and learning styles proposed by Honey and Mumford. The sample is seventh-semester students of a BA major in Chemistry, using a quasi-experimental design. The results indicate that the linking between the practical works and learning concepts benefits students with a pragmatic learning style.Es importante que los constructos conceptuales logrados durante la vida universitaria sean aplicados dentro del contexto de problemas sociales actuales. Sin embargo, son conocidas las dificultades de los profesionales recién egresados en el momento de aplicar los conceptos, demostrando inseguridad del conocimiento profesional, descontextualización frente a la realidad del entorno y desactualización de conceptos; esto a pesar de los esfuerzos por parte de profesores e investigadores, quienes han desarrollado nuevas formas de enseñanza alejadas de las tradicionales memorísticas. La presente investigación se centró en la construcción de conceptos químicos asociados a la cromatografía en el contexto de la química de alimentos, identificando las posibles relaciones entre los trabajos prácticos y los estilos de aprendizaje propuestos por Honey y Mumford. La muestra poblacional corresponde a los estudiantes de séptimo semestre de un programa de Licenciatura en Química y se emplea una metodología cuasiexperimental. Los resultados indican que la relación entre los trabajos prácticos y el aprendizaje de conceptos favorecen a los estudiantes con estilo de aprendizaje pragmático. application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4403/4702Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf50http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 No. 1 (2016): Julio-Diciembre; 63-76Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 Núm. 1 (2016): Julio-Diciembre; 63-762389-94172027-8306practical worklearning styleschromatographylearning in context.trabajos prácticosestilos de aprendizajecromatografíaaprendizaje en contexto.Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning stylesAprendizaje de conceptos químicos: una visión desde los trabajos prácticos y los estilos de aprendizajeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6549http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a133http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Rodríguez-Cepeda, Rodrigo001/10220oai:repositorio.uptc.edu.co:001/102202025-07-18 11:51:10.091metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles
dc.title.es-ES.fl_str_mv Aprendizaje de conceptos químicos: una visión desde los trabajos prácticos y los estilos de aprendizaje
title Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles
spellingShingle Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles
practical work
learning styles
chromatography
learning in context.
trabajos prácticos
estilos de aprendizaje
cromatografía
aprendizaje en contexto.
title_short Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles
title_full Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles
title_fullStr Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles
title_full_unstemmed Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles
title_sort Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles
dc.subject.en-US.fl_str_mv practical work
learning styles
chromatography
learning in context.
topic practical work
learning styles
chromatography
learning in context.
trabajos prácticos
estilos de aprendizaje
cromatografía
aprendizaje en contexto.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv trabajos prácticos
estilos de aprendizaje
cromatografía
aprendizaje en contexto.
description It is very important that conceptual constructs achieved during college life can be applied within contexts of current social problems. However, difficulties of graduates for applying concepts are known, demonstrating insecurity of professional knowledge, isolation of environment reality, and out-of-date concepts. This happens, in spite of all efforts by professors and researchers at college, who have developed new ways of teaching, which are far distant from traditional memory-related approaches. In this context, this research focus on the construction of chemical concepts associated to chromatography within the context of food chemistry, identifying possible relations with the practical works and learning styles proposed by Honey and Mumford. The sample is seventh-semester students of a BA major in Chemistry, using a quasi-experimental design. The results indicate that the linking between the practical works and learning concepts benefits students with a pragmatic learning style.
publishDate 2016
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:51Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6549
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a133
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6549
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4403
10.19053/20278306.v7.n1.2016.4403
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10220
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4403
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10220
identifier_str_mv 10.19053/20278306.v7.n1.2016.4403
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4403/4702
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf50
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
http://purl.org/coar/access_right/c_abf50
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 No. 1 (2016): Julio-Diciembre; 63-76
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 Núm. 1 (2016): Julio-Diciembre; 63-76
dc.source.none.fl_str_mv 2389-9417
2027-8306
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633798220742656