La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos
The inclusion arouses all kind of emotions, feelings and opinions, many of those on favor and many against. However, its imposition overshadows the human vision that all this represents, not only in the school but in the society. This article pretends to aboard the legal p...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10056
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10056
- Palabra clave:
- inclusión escolar
normativa y pedagogía
educación inclusiva.
school inclusion
regulations and pedagogy
inclusive education.
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Luz Dary Molano Garavito, Magda Zoraida Cely Rojas
id |
REPOUPTC2_daf7062e5bd458f862584311d2c72f2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10056 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2017-10-182024-07-05T17:52:47Z2024-07-05T17:52:47Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10056The inclusion arouses all kind of emotions, feelings and opinions, many of those on favor and many against. However, its imposition overshadows the human vision that all this represents, not only in the school but in the society. This article pretends to aboard the legal parameters of the inclusion in the school system, visualizing, more than its compulsory character, the learning opportunity that generates the use of didactics in the acquisition and consolidation of writing and reading, and the determining role of the teacher that can make the difference in this process broadening the expectations about the subject, in order to consider this educational practices. It is an invitation to the reflection in the educative contexts to recognize the difference, accepting each one as an opportunity to learn together.La inclusión despierta todo tipo de emociones, sentimientos y opiniones, muchas de estas a favor y otras en contra. Sin embargo, la imposición de la inclusión ensombrece la visión humana que todo esto representa, no solo en la escuela sino en la sociedad. Este artículo pretende abordar los parámetros legales de la inclusión en el sistema escolar, visualizando más allá de su obligatoriedad, la oportunidad de aprendizajeque genera el uso de didácticas en la adquisición y el afianzamiento de lectura y escritura, y el rol determinante del docente, que puede hacer la diferencia en este proceso, al ampliar las expectativas sobre el tema, con el fin de considerar estas prácticas educativas. Este artículo también es una invitación a la reflexión en los contextos educativos, para reconocer la diferencia del otro y aceptar a todos como una oportunidad para aprender juntos. application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402/5805Derechos de autor 2017 Luz Dary Molano Garavito, Magda Zoraida Cely Rojashttp://purl.org/coar/access_right/c_abf64http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Pensamiento y Acción; No. 22 (2017): January-June; 112-129Pensamiento y Acción; Núm. 22 (2017): Enero-Junio; 112-1292619-33530120-1190inclusión escolarnormativa y pedagogíaeducación inclusiva.school inclusionregulations and pedagogyinclusive education.La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntosinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a147http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Molano Garavito, Luz DaryCely Rojas, Magda Zoraida001/10056oai:repositorio.uptc.edu.co:001/100562025-07-18 11:39:12.818metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos |
title |
La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos |
spellingShingle |
La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos inclusión escolar normativa y pedagogía educación inclusiva. school inclusion regulations and pedagogy inclusive education. |
title_short |
La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos |
title_full |
La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos |
title_fullStr |
La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos |
title_full_unstemmed |
La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos |
title_sort |
La inclusión en la escuela, una oportunidad para aprender juntos |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
inclusión escolar normativa y pedagogía educación inclusiva. |
topic |
inclusión escolar normativa y pedagogía educación inclusiva. school inclusion regulations and pedagogy inclusive education. |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
school inclusion regulations and pedagogy inclusive education. |
description |
The inclusion arouses all kind of emotions, feelings and opinions, many of those on favor and many against. However, its imposition overshadows the human vision that all this represents, not only in the school but in the society. This article pretends to aboard the legal parameters of the inclusion in the school system, visualizing, more than its compulsory character, the learning opportunity that generates the use of didactics in the acquisition and consolidation of writing and reading, and the determining role of the teacher that can make the difference in this process broadening the expectations about the subject, in order to consider this educational practices. It is an invitation to the reflection in the educative contexts to recognize the difference, accepting each one as an opportunity to learn together. |
publishDate |
2017 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T17:52:47Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T17:52:47Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a147 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10056 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10056 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7402/5805 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Luz Dary Molano Garavito, Magda Zoraida Cely Rojas |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf64 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Luz Dary Molano Garavito, Magda Zoraida Cely Rojas http://purl.org/coar/access_right/c_abf64 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Pensamiento y Acción; No. 22 (2017): January-June; 112-129 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Pensamiento y Acción; Núm. 22 (2017): Enero-Junio; 112-129 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2619-3353 0120-1190 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633857871085568 |