La educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básica
Environmental education is a training process that allows awareness of the conservation of the environment where values and positive attitudes that contribute to the rational use of natural resources are promoted. In this document, some conceptual referents about environmental education are...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6506
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16374
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9186
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16374
- Palabra clave:
- Educación
Ambiente
PRAES
Competencias
Education
Environmental
Competitions
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf7
id |
REPOUPTC2_c400e08f9fd7f9c9cf5cf1f1426434b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16374 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2019-04-082024-07-08T14:38:43Z2024-07-08T14:38:43Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9186https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16374Environmental education is a training process that allows awareness of the conservation of the environment where values and positive attitudes that contribute to the rational use of natural resources are promoted. In this document, some conceptual referents about environmental education are projected and how this can be strengthened through learning and teaching didactics. Legal references are presented where the participation of the institutions is included as the main axis in the realization and execution of said projects. It is also emphasized that in the exercise as teachers of the area of natural sciences environmental education is developed according to guidelines such as the application of an environmental approach, a transversality articulated with educational projects, environmental committees, and communication and environmental educa- tion competencies.La educación ambiental es un proceso de formación que permite la toma de conciencia frente a la conservación del medio ambiente donde se promuevan valores y actitudes positivas que contribuyan al uso racional de los recursos naturales. En el presente artículo se proyectan algunos referentes conceptuales sobre educación ambiental y de cómo esta puede ser fortalecida por medio del aprendizaje y la didáctica de la enseñanza. Se presentan unos referentes legales en donde se incluye la participación de las instituciones como eje principal en la realización y ejecución de dichos proyectos. Además se enfatiza que en el ejercicio como docentes del área de Ciencias Naturales, la educación ambiental se desarrolle atendiendo unos lineamientos como la aplicación de un enfoque ambiental, una transversalidad articulada con proyectos educativos, comités ambientales, y competencias en comunicación y educación ambiental.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9186/7644FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 4 (2018): January - June 2018; 25-32Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Enero - junio 2018; 25-32FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 4 (2018): Enero - junio 2018; 25-32VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 4 (2018): Enero - junio 2018; 25-32CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 4 (2018): Enero - junio 2018; 25-322539-3324EducaciónAmbientePRAESCompetenciasEducationEnvironmentalCompetitionsLa educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básicainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6506http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a90http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf7http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Pineda Cipagauta, Jhon AlbeiroPrieto González, Gladys Esperanza001/16374oai:repositorio.uptc.edu.co:001/163742025-07-18 11:45:24.18metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
La educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básica |
title |
La educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básica |
spellingShingle |
La educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básica Educación Ambiente PRAES Competencias Education Environmental Competitions |
title_short |
La educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básica |
title_full |
La educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básica |
title_fullStr |
La educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básica |
title_full_unstemmed |
La educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básica |
title_sort |
La educación ambiental en la enseñanza y aprendizaje en la educación básica |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Educación Ambiente PRAES Competencias |
topic |
Educación Ambiente PRAES Competencias Education Environmental Competitions |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Education Environmental Competitions |
description |
Environmental education is a training process that allows awareness of the conservation of the environment where values and positive attitudes that contribute to the rational use of natural resources are promoted. In this document, some conceptual referents about environmental education are projected and how this can be strengthened through learning and teaching didactics. Legal references are presented where the participation of the institutions is included as the main axis in the realization and execution of said projects. It is also emphasized that in the exercise as teachers of the area of natural sciences environmental education is developed according to guidelines such as the application of an environmental approach, a transversality articulated with educational projects, environmental committees, and communication and environmental educa- tion competencies. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:43Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:43Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6506 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a90 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6506 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9186 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16374 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9186 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16374 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9186/7644 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf7 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf7 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 3 No. 4 (2018): January - June 2018; 25-32 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Rastros y Rostros del Saber; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Enero - junio 2018; 25-32 |
dc.source.fr-FR.fl_str_mv |
FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 3 No 4 (2018): Enero - junio 2018; 25-32 |
dc.source.it-IT.fl_str_mv |
VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 3 N. 4 (2018): Enero - junio 2018; 25-32 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 3 n. 4 (2018): Enero - junio 2018; 25-32 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2539-3324 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633786517585920 |