Critical pedagogy and alterative
It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitab...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6751
- Fecha de publicación:
- 2010
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13270
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13270
- Palabra clave:
- Critical Pedagogy
Alterative Pedagogy.
pedagogía crítica
pedagogía de la alteridad
Pédagogie critique
Pédagogie de l’altérite
Pedagogia crítica
Pedagogia da alteridade.
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf252
id |
REPOUPTC2_c081fb939be6b503e7577d76b89ec6e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13270 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2010-01-032024-07-05T19:03:51Z2024-07-05T19:03:51Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13270It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitability. There is an intention to cartography this epoch starting from the question: “In what world are we educating? There by it proposes the construction of an alterative pedagogy, which allows us to live in the political context of our daily existence with others, male and female, in a construction of a we.Esta ponencia presenta una aproximación fenomenológica a los modos de existencia en esta época, recreándolos desde una perspectiva de la pedagogía crítica, que asume la acción pedagógica como una relación de alteridad, una relación con el otro, una relación ética basada en la justicia, la responsabilidad y la hospitalidad. Se intenta cartografiar esta época a partir de la pregunta ¿en qué mundo estamos educando? Por ello se propone la construcción de una pedagogía de la alteridad que nos posibilite vivir contextualmente en la política de nuestra existencia cotidiana con otros y otras en la constitución de un nosotros.Ce travail présente une approximation phénoménologique aux formes d’existence dans cette époque, en les recréant dès une perspective de la pédagogie critique, qui assume l’action pédagogique comme une relation d’altérite, un rapport avec l’autre, une relation éthique basée sur la justice, la responsabilité et l’hospitalité. On essaye de cartographier cette époque `a partir de la question : dans quel monde est-on en train d’éduquer ? Il est pour cela que l’on propose la construction d’une pédagogie de l’altérite qui nous accorde la possibilité de vivre d’une manière contextuelle dans la politique de notre existence quotidienne avec d’autres et dans la constitution d’un Nous.Esta comunicação apresenta uma aproximação fenomenológica aos modos de existência nesta época, recreando-os desde uma perspectiva da pedagogia crítica, que assume a ação pedagógica como uma relação de alteridade, uma relação com o outro, uma relação ética baseada na justiça, a responsabilidade e a hospitalidade. Tenta-se mapear esta época a partir da pergunta, em que mundo estamos educando? Por isso se propôs a construção de uma pedagogia da alteridade que faca possível viver no contexto da política do nosso cotidiano com outros na constituição de um nós.application/force-downloadspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089/1088Praxis & Saber; Vol. 1 No. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173Praxis & Saber; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173Praxis & Saber; Vol. 1 No 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173Praxis & Saber; V. 1 N. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173Praxis & Saber; v. 1 n. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-1732462-86032216-0159Critical PedagogyAlterative Pedagogy.pedagogía críticapedagogía de la alteridadPédagogie critiquePédagogie de l’altéritePedagogia críticaPedagogia da alteridade.Critical pedagogy and alterativePedagogía crítica y alteridad, una cartografía pedagógicaPedagogie critique et alteritePedagogia crítica e alteridadeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6751http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a335http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf252http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ortega Valencia, Piedad001/13270oai:repositorio.uptc.edu.co:001/132702025-07-18 11:44:03.246metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Critical pedagogy and alterative |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Pedagogía crítica y alteridad, una cartografía pedagógica |
dc.title.fr-FR.fl_str_mv |
Pedagogie critique et alterite |
dc.title.pt-BR.fl_str_mv |
Pedagogia crítica e alteridade |
title |
Critical pedagogy and alterative |
spellingShingle |
Critical pedagogy and alterative Critical Pedagogy Alterative Pedagogy. pedagogía crítica pedagogía de la alteridad Pédagogie critique Pédagogie de l’altérite Pedagogia crítica Pedagogia da alteridade. |
title_short |
Critical pedagogy and alterative |
title_full |
Critical pedagogy and alterative |
title_fullStr |
Critical pedagogy and alterative |
title_full_unstemmed |
Critical pedagogy and alterative |
title_sort |
Critical pedagogy and alterative |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Critical Pedagogy Alterative Pedagogy. |
topic |
Critical Pedagogy Alterative Pedagogy. pedagogía crítica pedagogía de la alteridad Pédagogie critique Pédagogie de l’altérite Pedagogia crítica Pedagogia da alteridade. |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
pedagogía crítica pedagogía de la alteridad |
dc.subject.fr-FR.fl_str_mv |
Pédagogie critique Pédagogie de l’altérite |
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv |
Pedagogia crítica Pedagogia da alteridade. |
description |
It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitability. There is an intention to cartography this epoch starting from the question: “In what world are we educating? There by it proposes the construction of an alterative pedagogy, which allows us to live in the political context of our daily existence with others, male and female, in a construction of a we. |
publishDate |
2010 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T19:03:51Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T19:03:51Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6751 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a335 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6751 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13270 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13270 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089/1088 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf252 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf252 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/force-download |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Praxis & Saber; Vol. 1 No. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Praxis & Saber; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 |
dc.source.fr-FR.fl_str_mv |
Praxis & Saber; Vol. 1 No 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 |
dc.source.it-IT.fl_str_mv |
Praxis & Saber; V. 1 N. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
Praxis & Saber; v. 1 n. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2462-8603 2216-0159 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633872356114432 |