Critical pedagogy and alterative

It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitab...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6751
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13270
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13270
Palabra clave:
Critical Pedagogy
Alterative Pedagogy.
pedagogía crítica
pedagogía de la alteridad
Pédagogie critique
Pédagogie de l’altérite
Pedagogia crítica
Pedagogia da alteridade.
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf252
id REPOUPTC2_c081fb939be6b503e7577d76b89ec6e1
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13270
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2010-01-032024-07-05T19:03:51Z2024-07-05T19:03:51Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13270It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitability. There is an intention to cartography this epoch starting from the question: “In what world are we educating? There by it proposes the construction of an alterative pedagogy, which allows us to live in the political context of our daily existence with others, male and female, in a construction of a we.Esta ponencia presenta una aproximación fenomenológica a los modos de existencia en esta época, recreándolos desde una perspectiva de la pedagogía crítica, que asume la acción pedagógica como una relación de alteridad, una relación con el otro, una relación ética basada en la justicia, la responsabilidad y la hospitalidad. Se intenta cartografiar esta época a partir de la pregunta ¿en qué mundo estamos educando? Por ello se propone la construcción de una pedagogía de la alteridad que nos posibilite vivir contextualmente en la política de nuestra existencia cotidiana con otros y otras en la constitución de un nosotros.Ce travail présente une approximation phénoménologique aux formes d’existence dans cette époque, en les recréant dès une perspective de la pédagogie critique, qui assume l’action pédagogique comme une relation d’altérite, un rapport avec l’autre, une relation éthique basée sur la justice, la responsabilité et l’hospitalité. On essaye de cartographier cette époque `a partir de la question : dans quel monde est-on en train d’éduquer ? Il est pour cela que l’on propose la construction d’une pédagogie de l’altérite qui nous accorde la possibilité de vivre d’une manière contextuelle dans la politique de notre existence quotidienne avec d’autres et dans la constitution d’un Nous.Esta comunicação apresenta uma aproximação fenomenológica aos modos de existência nesta época, recreando-os desde uma perspectiva da pedagogia crítica, que assume a ação pedagógica como uma relação de alteridade, uma relação com o outro, uma relação ética baseada na justiça, a responsabilidade e a hospitalidade. Tenta-se mapear esta época a partir da pergunta, em que mundo estamos educando? Por isso se propôs a construção de uma pedagogia da alteridade que faca possível viver no contexto da política do nosso cotidiano com outros na constituição de um nós.application/force-downloadspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089/1088Praxis & Saber; Vol. 1 No. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173Praxis & Saber; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173Praxis & Saber; Vol. 1 No 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173Praxis & Saber; V. 1 N. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173Praxis & Saber; v. 1 n. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-1732462-86032216-0159Critical PedagogyAlterative Pedagogy.pedagogía críticapedagogía de la alteridadPédagogie critiquePédagogie de l’altéritePedagogia críticaPedagogia da alteridade.Critical pedagogy and alterativePedagogía crítica y alteridad, una cartografía pedagógicaPedagogie critique et alteritePedagogia crítica e alteridadeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6751http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a335http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf252http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ortega Valencia, Piedad001/13270oai:repositorio.uptc.edu.co:001/132702025-07-18 11:44:03.246metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Critical pedagogy and alterative
dc.title.es-ES.fl_str_mv Pedagogía crítica y alteridad, una cartografía pedagógica
dc.title.fr-FR.fl_str_mv Pedagogie critique et alterite
dc.title.pt-BR.fl_str_mv Pedagogia crítica e alteridade
title Critical pedagogy and alterative
spellingShingle Critical pedagogy and alterative
Critical Pedagogy
Alterative Pedagogy.
pedagogía crítica
pedagogía de la alteridad
Pédagogie critique
Pédagogie de l’altérite
Pedagogia crítica
Pedagogia da alteridade.
title_short Critical pedagogy and alterative
title_full Critical pedagogy and alterative
title_fullStr Critical pedagogy and alterative
title_full_unstemmed Critical pedagogy and alterative
title_sort Critical pedagogy and alterative
dc.subject.en-US.fl_str_mv Critical Pedagogy
Alterative Pedagogy.
topic Critical Pedagogy
Alterative Pedagogy.
pedagogía crítica
pedagogía de la alteridad
Pédagogie critique
Pédagogie de l’altérite
Pedagogia crítica
Pedagogia da alteridade.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv pedagogía crítica
pedagogía de la alteridad
dc.subject.fr-FR.fl_str_mv Pédagogie critique
Pédagogie de l’altérite
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv Pedagogia crítica
Pedagogia da alteridade.
description It presents a phenomenological approximation to this epoch existence’s ways, by recreating them from the critical pedagogy perspective, which assumes the pedagogic action as an alterative relationship, a relation with the other one, an ethical relation based upon justice, responsibility and hospitability. There is an intention to cartography this epoch starting from the question: “In what world are we educating? There by it proposes the construction of an alterative pedagogy, which allows us to live in the political context of our daily existence with others, male and female, in a construction of a we.
publishDate 2010
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:03:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:03:51Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6751
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a335
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6751
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13270
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13270
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/1089/1088
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf252
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf252
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/force-download
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 1 No. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173
dc.source.es-ES.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173
dc.source.fr-FR.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 1 No 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173
dc.source.it-IT.fl_str_mv Praxis & Saber; V. 1 N. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Praxis & Saber; v. 1 n. 1 (2010): Investigación y Pedagogía; 159-173
dc.source.none.fl_str_mv 2462-8603
2216-0159
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633872356114432