Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience

AbstractThis paper reports a pedagogical experience carried out with ninth semester students from the Modern Languages Program at theUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. The experience was conducted while the students were taking the English Language Seminar course. The main objective o...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15953
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1927
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15953
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id REPOUPTC2_b7b4664ec31b7e533193a95c46769062
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15953
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2013-05-292024-07-08T14:32:20Z2024-07-08T14:32:20Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/192710.19053/2011835X.1927https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15953AbstractThis paper reports a pedagogical experience carried out with ninth semester students from the Modern Languages Program at theUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. The experience was conducted while the students were taking the English Language Seminar course. The main objective of this pedagogical experience was to identify future student teachers’ perceptions about sociocultural factors indifferent schools and neighborhoods in Tunja, as a way to sensitize them for their upcoming teaching practices. The data was collected by means of surveys, unstructured interviews and students’ reflective journalswith the aim to determine socio cultural factors that influence students’ learning processes. Lastly, this pedagogical experience was an approach to characterize funds of knowledge identified as the understanding that students and teachers have about their own community as a socialenvironment, from which learning processes can be better contextualized and made relevant to a determined educational setting.Key words: funds of knowledge, critical pedagogy and cultural understanding in the classroom.ResumenEste artículo presenta una experiencia pedagógica llevada a cabo con losestudiantes de noveno semestre del programa Idiomas Modernos de laUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. La propuesta fue desarrollada en la clase “Seminario de la Lengua Inglesa.” El principal objetivo de esta propuesta fue identificar las percepciones de los futurosdocentes sobre los factores socioculturales de diferentes colegios y barrios de la ciudad de Tunja como una estrategia de sensibilización en sus futuras prácticas de enseñanza. Los datos se recogieron pormedio de cuestionarios, entrevistas no estructuradas y diarios de los estudiantes para considerar y determinar los factores socioculturales que influencian los procesos de aprendizaje de los estudiantes.Finalmente, éste fue un acercamiento a la caracterización de bases de conocimiento identificado como la comprensión que tienen los estudiantes y docentes de su propia  comunidad como medio social, desde los cuales los procesos de aprendizaje pueden ser mejor contextualizados y hacer relevante un determinado centro educacional.Palabras clave: bases de conocimiento, pedagogía crítica y comprensión cultural en el aula.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1927/1918Enletawa Journal; No. 4 Jan (2011)Enletawa Journal; Núm. 4 Jan (2011)2463-19652011-835XReconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experienceinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Huertas, Aura María001/15953oai:repositorio.uptc.edu.co:001/159532025-07-18 11:15:16.874metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience
title Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience
spellingShingle Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience
title_short Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience
title_full Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience
title_fullStr Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience
title_full_unstemmed Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience
title_sort Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience
description AbstractThis paper reports a pedagogical experience carried out with ninth semester students from the Modern Languages Program at theUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. The experience was conducted while the students were taking the English Language Seminar course. The main objective of this pedagogical experience was to identify future student teachers’ perceptions about sociocultural factors indifferent schools and neighborhoods in Tunja, as a way to sensitize them for their upcoming teaching practices. The data was collected by means of surveys, unstructured interviews and students’ reflective journalswith the aim to determine socio cultural factors that influence students’ learning processes. Lastly, this pedagogical experience was an approach to characterize funds of knowledge identified as the understanding that students and teachers have about their own community as a socialenvironment, from which learning processes can be better contextualized and made relevant to a determined educational setting.Key words: funds of knowledge, critical pedagogy and cultural understanding in the classroom.ResumenEste artículo presenta una experiencia pedagógica llevada a cabo con losestudiantes de noveno semestre del programa Idiomas Modernos de laUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. La propuesta fue desarrollada en la clase “Seminario de la Lengua Inglesa.” El principal objetivo de esta propuesta fue identificar las percepciones de los futurosdocentes sobre los factores socioculturales de diferentes colegios y barrios de la ciudad de Tunja como una estrategia de sensibilización en sus futuras prácticas de enseñanza. Los datos se recogieron pormedio de cuestionarios, entrevistas no estructuradas y diarios de los estudiantes para considerar y determinar los factores socioculturales que influencian los procesos de aprendizaje de los estudiantes.Finalmente, éste fue un acercamiento a la caracterización de bases de conocimiento identificado como la comprensión que tienen los estudiantes y docentes de su propia  comunidad como medio social, desde los cuales los procesos de aprendizaje pueden ser mejor contextualizados y hacer relevante un determinado centro educacional.Palabras clave: bases de conocimiento, pedagogía crítica y comprensión cultural en el aula.
publishDate 2013
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:20Z
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1927
10.19053/2011835X.1927
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15953
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1927
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15953
identifier_str_mv 10.19053/2011835X.1927
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1927/1918
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Enletawa Journal; No. 4 Jan (2011)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Enletawa Journal; Núm. 4 Jan (2011)
dc.source.none.fl_str_mv 2463-1965
2011-835X
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633793244200960