THE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITY

The topic of “ ethical- Scientific- social responsibility”  of a university  professor in Latin America is introduced from the question  whether the Latin America university  has trained and is actually training its teaching faculty  with  professional capacity to lead the educational and cultural t...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6525
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14490
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1539
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14490
Palabra clave:
professor
university
Latin America
ethics
Social Sciences
Rights
License
Copyright (c) 2009 Journal History of Latin American Education
id REPOUPTC2_b5065c2bb38f667c8f618a09d87ad75d
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14490
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2011-07-072024-07-05T19:13:59Z2024-07-05T19:13:59Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/153910.19053/01227238.1539https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14490The topic of “ ethical- Scientific- social responsibility”  of a university  professor in Latin America is introduced from the question  whether the Latin America university  has trained and is actually training its teaching faculty  with  professional capacity to lead the educational and cultural transformation, the social, technological and scientific changes, all of them seen from ethics, solidarity, tolerance, and inclusion  in the ever-changing “knowledge societies” of the 21th century. Both mission and vision of the 21th centuryLatin Americauniversity are  co-related to the university professor’s profile.  El trabajo tiene como objetivo analizar la responsabilidad ética- científico-social del profesor universitario en América Latina desde su ejercicio docente en una institución como es la universidad que presenta cambios estructurales en el siglo XXI. Se aborda la investigación desde la pregunta ¿si la universidad en América Latina ha formado su cuerpo  docente  con  capacidad  profesional  de  liderar  la  transformación  cultural-educativa, y de liderar los cambios científicos-tecnológicos-sociales desde la ética, la solidaridad, la tolerancia, la inclusión, en las “sociedades del saber” cambiantes delsiglo XXI. La metodología se centra en  la historia social de la educación donde el docente  se  analiza  dentro  del  contexto  socio-político  de  las  universidades latinoamericanas. Las  fuentes primarias de Leyes, Decretos,  informes  sustentan eltrabajo. Se localizó, en el estudio, que se requiere una redefinición conceptual y legal de la práctica y rol del profesor universitario dentro de los criterios de la nueva visiónde  la universidad Latinoamericana. Se concluye que el profesor universitario debe demostrar el conocimiento de la disciplina y la didáctica específica unido a las redes de investigación internacionales, pero encontramos también, que son indispensable los valores personales de solidaridad y cooperación  frente a la sociedad de la  individualidady  la  falta de  tolerancia. Se recomienda nuevos estudios que respondan si ¿están nuestras universidades y docentes preparados para el cambio conceptual de  la universidad dentrode las sociedades del saber del siglo XXI Palabras clave: Profesor , Catedrático, Universidad, América Latina, Ética.application/pdfspaspaSociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1539/1535Copyright (c) 2009 Journal History of Latin American Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf26http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Historia de la Educación Latinoamericana; No. 13 (2009): Nísia Floresta Brasileira AugustaRevista Historia de la Educación Latinoamericana; Núm. 13 (2009): Nísia Floresta Brasileira Augusta2256-52480122-7238professoruniversityLatin AmericaethicsSocial SciencesTHE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITYEl profesor universitario de América Latina : hacia una responsabilidad ética, científica y socialinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6525http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a109http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Soto Arango, Diana Elvira001/14490oai:repositorio.uptc.edu.co:001/144902025-07-18 12:00:02.913https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv THE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITY
dc.title.es-ES.fl_str_mv El profesor universitario de América Latina : hacia una responsabilidad ética, científica y social
title THE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITY
spellingShingle THE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITY
professor
university
Latin America
ethics
Social Sciences
title_short THE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITY
title_full THE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITY
title_fullStr THE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITY
title_full_unstemmed THE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITY
title_sort THE LATIN AMERICAN UNIVERSITY PROFESSOR: TOWARDS AN ETHICAL, SCIENTIFIC AND SOCIAL RESPOSIBILITY
dc.subject.en-US.fl_str_mv professor
university
Latin America
ethics
Social Sciences
topic professor
university
Latin America
ethics
Social Sciences
description The topic of “ ethical- Scientific- social responsibility”  of a university  professor in Latin America is introduced from the question  whether the Latin America university  has trained and is actually training its teaching faculty  with  professional capacity to lead the educational and cultural transformation, the social, technological and scientific changes, all of them seen from ethics, solidarity, tolerance, and inclusion  in the ever-changing “knowledge societies” of the 21th century. Both mission and vision of the 21th centuryLatin Americauniversity are  co-related to the university professor’s profile.  
publishDate 2011
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:13:59Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:13:59Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6525
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a109
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6525
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1539
10.19053/01227238.1539
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14490
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1539
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14490
identifier_str_mv 10.19053/01227238.1539
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1539/1535
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Journal History of Latin American Education
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf26
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Journal History of Latin American Education
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf26
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana; No. 13 (2009): Nísia Floresta Brasileira Augusta
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Núm. 13 (2009): Nísia Floresta Brasileira Augusta
dc.source.none.fl_str_mv 2256-5248
0122-7238
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633782063235072