Didactic unit to promote orality and writing from local history

This research project aims to develop a didactic unit for fourth and fifth grade students, in order to improve communication skills, emphasizing orality and writing through the recognition of the local history of the “Gaunza Abajo” school branch&...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11478
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9402
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11478
Palabra clave:
communication skills, local history, new school, education.
competenciascomunicativas, historia local, escuela nueva, educación.
Rights
License
Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id REPOUPTC2_b2fccad8d4538448570b481a2fe03690
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11478
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2019-04-302024-07-05T18:24:21Z2024-07-05T18:24:21Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/940210.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9402https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11478This research project aims to develop a didactic unit for fourth and fifth grade students, in order to improve communication skills, emphasizing orality and writing through the recognition of the local history of the “Gaunza Abajo” school branch in Guateque (Boyacá). The proposal is framed under the socio-criticalparadigm, Qualitative Research approach and Action Research design, proposed in four stages, starting with a diagnosis to determine the level of development that students have, then design and development of the teaching unit based on quality referents emanating from the Ministry of National Education (MEN, 2010), after the application, execution and analysis; finally, socialization through a radio station. The didactic unit allowed children to be the architects of learning in interaction with the context. In this way, students’ progress is evident in the oral-writer process.Este proyecto de investigación, tiene como objetivo elaborar una unidad didáctica para estudiantes de cuarto y quinto de primaria, con el fin de mejorar lascompetencias comunicativas, haciendo énfasis en oralidad y escritura a través del reconocimiento de la historia local de la sede Gaunza Abajo en Guateque(Boyacá). La propuesta está enmarcada bajo el paradigma socio-critico, enfoque de Investigación Cualitativa y el diseño Investigación Acción, está planteadaen cuatro etapas, iniciando con un diagnóstico para determinar el nivel de desarrollo que tienen los estudiantes, luego diseño y elaboración de la unidad didáctica basada en referentes de calidad emanados por el Ministerio de Educación Nacional (MEN, 2010), después la aplicación, ejecución y análisis; por último, la socialización a través de la emisora. La unidad didáctica permitió que los niños fueran artífices del aprendizaje en interacción con el contexto. De este modo, se evidencia avance de los estudiantes en el proceso oral-escritor.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9402/7848Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 119-1322805-6655communication skills, local history, new school, education.competenciascomunicativas, historia local, escuela nueva, educación.Didactic unit to promote orality and writing from local historyUnidad didáctica para promover oralidad y escritura desde la historia localDidactic unit to promote orality and writing from local historyinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1González López, Olga Mariela001/11478oai:repositorio.uptc.edu.co:001/114782025-07-18 11:11:25.387metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Didactic unit to promote orality and writing from local history
dc.title.es-ES.fl_str_mv Unidad didáctica para promover oralidad y escritura desde la historia local
dc.title.fr-FR.fl_str_mv Didactic unit to promote orality and writing from local history
title Didactic unit to promote orality and writing from local history
spellingShingle Didactic unit to promote orality and writing from local history
communication skills, local history, new school, education.
competenciascomunicativas, historia local, escuela nueva, educación.
title_short Didactic unit to promote orality and writing from local history
title_full Didactic unit to promote orality and writing from local history
title_fullStr Didactic unit to promote orality and writing from local history
title_full_unstemmed Didactic unit to promote orality and writing from local history
title_sort Didactic unit to promote orality and writing from local history
dc.subject.en-US.fl_str_mv communication skills, local history, new school, education.
topic communication skills, local history, new school, education.
competenciascomunicativas, historia local, escuela nueva, educación.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv competenciascomunicativas, historia local, escuela nueva, educación.
description This research project aims to develop a didactic unit for fourth and fifth grade students, in order to improve communication skills, emphasizing orality and writing through the recognition of the local history of the “Gaunza Abajo” school branch in Guateque (Boyacá). The proposal is framed under the socio-criticalparadigm, Qualitative Research approach and Action Research design, proposed in four stages, starting with a diagnosis to determine the level of development that students have, then design and development of the teaching unit based on quality referents emanating from the Ministry of National Education (MEN, 2010), after the application, execution and analysis; finally, socialization through a radio station. The didactic unit allowed children to be the architects of learning in interaction with the context. In this way, students’ progress is evident in the oral-writer process.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:21Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9402
10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9402
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11478
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9402
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11478
identifier_str_mv 10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9402
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9402/7848
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.es-ES.fl_str_mv Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 119-132
dc.source.none.fl_str_mv 2805-6655
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633795920166912