INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY

This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education....

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6588
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14503
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14503
Palabra clave:
Illustration
Reforms
Regression
Control of the Public Opinion.
Social Sciences
Rights
License
Copyright (c) 2010 Journal History of Latin American Education
id REPOUPTC2_af9aa49d7d6c914d986a6ee2e34bad55
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14503
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2011-07-072024-07-05T19:14:05Z2024-07-05T19:14:05Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/155210.19053/01227238.1552https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14503This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education. To avoid the social conflict, it proposes to finish with the studies of the New Philosophy, to close the printers and the Library. Likewise, the propose to intervene in the catechism of the catholic doctrine to introduce questions and answers that reinforce the paper of the crown and the loyalty of the subjects. El  trabajo que  presentamos plantea una visión  de  la educación tras la llamada sublevación de los Pasquines que aparecieron en la ciudad de Santa Fe de Bogotá en 1794. En el artículo analizamos  las propuestas que se ofrecieron por parte de las autoridades coloniales para hacer  frente a  los  problemas que afectaron al virreinato. Una de las  solucionespropuestas para acabar con las opiniones adversas a la corona y al colonialismo pasaba por cambiar  los sistemas educativos. Se pretendía volver al sistema anterior a  la  ilustración y a los nuevos filósofos ya que se temía que en España pasara lo que había sucedido en Francia. La Nueva Filosofía  acabó   cuestionando  los  derechos  de  la monarquía y  el  descontento social acabó con la vida del monarca y la proclamación de  la república. Estas ideas pasaron a las colonias españolas donde algunos ilustrados comenzaban a pensar en repúblicas, poco definidas, cuestionando el orden monárquico.  Para evitar el conflicto desde el arzobispado, y la Audiencia se propone acabar con los estudios de la Nueva Filosofía, cerrar las imprentas y la Biblioteca, así mismo, sepropone intervenir en el catecismo de la doctrina para introducir preguntas y respuestas que  refuercen el papel de  la corona y  la  fidelidad de los súbditos. Este sistema de  fidelizaciónde súbditos será empleado posteriormente por las recientes repúblicas para incrementar el patriotismo entre los nuevos ciudadanos.Palabras clave: Ilustración, Reformismo, Involución, Control de  la Opinión Pública.application/pdfspaspaSociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552/1548Copyright (c) 2010 Journal History of Latin American Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf89http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Historia de la Educación Latinoamericana; No. 14 (2010): José Félix de RestrepoRevista Historia de la Educación Latinoamericana; Núm. 14 (2010): José Félix de Restrepo2256-52480122-7238IllustrationReformsRegressionControl of the Public Opinion.Social SciencesINDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARYINDEPENDENCIA Y EDUCACIÓN. REFLEXIONES EN TORNO AL BICENTENARIOinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6588http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a172http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Laviña, Javier001/14503oai:repositorio.uptc.edu.co:001/145032025-07-18 12:00:03.074https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
dc.title.es-ES.fl_str_mv INDEPENDENCIA Y EDUCACIÓN. REFLEXIONES EN TORNO AL BICENTENARIO
title INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
spellingShingle INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
Illustration
Reforms
Regression
Control of the Public Opinion.
Social Sciences
title_short INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title_full INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title_fullStr INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title_full_unstemmed INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
title_sort INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
dc.subject.en-US.fl_str_mv Illustration
Reforms
Regression
Control of the Public Opinion.
Social Sciences
topic Illustration
Reforms
Regression
Control of the Public Opinion.
Social Sciences
description This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education. To avoid the social conflict, it proposes to finish with the studies of the New Philosophy, to close the printers and the Library. Likewise, the propose to intervene in the catechism of the catholic doctrine to introduce questions and answers that reinforce the paper of the crown and the loyalty of the subjects. 
publishDate 2011
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:14:05Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:14:05Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6588
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a172
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6588
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552
10.19053/01227238.1552
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14503
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14503
identifier_str_mv 10.19053/01227238.1552
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552/1548
dc.rights.en-US.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Journal History of Latin American Education
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf89
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Journal History of Latin American Education
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf89
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana; No. 14 (2010): José Félix de Restrepo
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Núm. 14 (2010): José Félix de Restrepo
dc.source.none.fl_str_mv 2256-5248
0122-7238
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633792125370368