INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY
This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education....
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6588
- Fecha de publicación:
- 2011
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14503
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14503
- Palabra clave:
- Illustration
Reforms
Regression
Control of the Public Opinion.
Social Sciences
- Rights
- License
- Copyright (c) 2010 Journal History of Latin American Education
id |
REPOUPTC2_af9aa49d7d6c914d986a6ee2e34bad55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/14503 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2011-07-072024-07-05T19:14:05Z2024-07-05T19:14:05Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/155210.19053/01227238.1552https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14503This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education. To avoid the social conflict, it proposes to finish with the studies of the New Philosophy, to close the printers and the Library. Likewise, the propose to intervene in the catechism of the catholic doctrine to introduce questions and answers that reinforce the paper of the crown and the loyalty of the subjects. El trabajo que presentamos plantea una visión de la educación tras la llamada sublevación de los Pasquines que aparecieron en la ciudad de Santa Fe de Bogotá en 1794. En el artículo analizamos las propuestas que se ofrecieron por parte de las autoridades coloniales para hacer frente a los problemas que afectaron al virreinato. Una de las solucionespropuestas para acabar con las opiniones adversas a la corona y al colonialismo pasaba por cambiar los sistemas educativos. Se pretendía volver al sistema anterior a la ilustración y a los nuevos filósofos ya que se temía que en España pasara lo que había sucedido en Francia. La Nueva Filosofía acabó cuestionando los derechos de la monarquía y el descontento social acabó con la vida del monarca y la proclamación de la república. Estas ideas pasaron a las colonias españolas donde algunos ilustrados comenzaban a pensar en repúblicas, poco definidas, cuestionando el orden monárquico. Para evitar el conflicto desde el arzobispado, y la Audiencia se propone acabar con los estudios de la Nueva Filosofía, cerrar las imprentas y la Biblioteca, así mismo, sepropone intervenir en el catecismo de la doctrina para introducir preguntas y respuestas que refuercen el papel de la corona y la fidelidad de los súbditos. Este sistema de fidelizaciónde súbditos será empleado posteriormente por las recientes repúblicas para incrementar el patriotismo entre los nuevos ciudadanos.Palabras clave: Ilustración, Reformismo, Involución, Control de la Opinión Pública.application/pdfspaspaSociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552/1548Copyright (c) 2010 Journal History of Latin American Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf89http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Historia de la Educación Latinoamericana; No. 14 (2010): José Félix de RestrepoRevista Historia de la Educación Latinoamericana; Núm. 14 (2010): José Félix de Restrepo2256-52480122-7238IllustrationReformsRegressionControl of the Public Opinion.Social SciencesINDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARYINDEPENDENCIA Y EDUCACIÓN. REFLEXIONES EN TORNO AL BICENTENARIOinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6588http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a172http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Laviña, Javier001/14503oai:repositorio.uptc.edu.co:001/145032025-07-18 12:00:03.074https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
INDEPENDENCIA Y EDUCACIÓN. REFLEXIONES EN TORNO AL BICENTENARIO |
title |
INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY |
spellingShingle |
INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY Illustration Reforms Regression Control of the Public Opinion. Social Sciences |
title_short |
INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY |
title_full |
INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY |
title_fullStr |
INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY |
title_full_unstemmed |
INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY |
title_sort |
INDEPENDENCE AND EDUCATION. REFLEXIONS UPON THE BICENTENARY |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Illustration Reforms Regression Control of the Public Opinion. Social Sciences |
topic |
Illustration Reforms Regression Control of the Public Opinion. Social Sciences |
description |
This article presents a vision of the education after the revolt of the Pasquines (Posters) that appeared in the city of Santa Fe of Bogota in 1794. In this article we analyze proposal offered in the colonial authorities to face the problems that affected, between other areas, that of the education. To avoid the social conflict, it proposes to finish with the studies of the New Philosophy, to close the printers and the Library. Likewise, the propose to intervene in the catechism of the catholic doctrine to introduce questions and answers that reinforce the paper of the crown and the loyalty of the subjects. |
publishDate |
2011 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T19:14:05Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T19:14:05Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6588 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a172 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6588 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552 10.19053/01227238.1552 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14503 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14503 |
identifier_str_mv |
10.19053/01227238.1552 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1552/1548 |
dc.rights.en-US.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Journal History of Latin American Education |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf89 |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Journal History of Latin American Education https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf89 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.en-US.fl_str_mv |
Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana y la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Revista Historia de la Educación Latinoamericana; No. 14 (2010): José Félix de Restrepo |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Revista Historia de la Educación Latinoamericana; Núm. 14 (2010): José Félix de Restrepo |
dc.source.none.fl_str_mv |
2256-5248 0122-7238 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633792125370368 |