Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica
This article presents a view about the teaching of the didactic of the Spanish Language in basic education based of the origin and the concept of the same, based on relevant theorists who have contributed to the construction of this discipline. In this article is presented a review since the approac...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6534
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16362
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9147
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16362
- Palabra clave:
- Didáctica
Lengua
Enfoque
Estrategia
Enseñanza-aprendizaje
Didactic
Language
Focus
Strategy
Learning-teaching
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf35
id |
REPOUPTC2_ade1d4df90341f45cce84a3b82cdf863 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16362 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2019-04-052024-07-08T14:38:42Z2024-07-08T14:38:42Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9147https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16362This article presents a view about the teaching of the didactic of the Spanish Language in basic education based of the origin and the concept of the same, based on relevant theorists who have contributed to the construction of this discipline. In this article is presented a review since the approaches and principles used for the teaching of the Spanish language taking into account the advances and investigations carried out in this subject. Also It is aborded the didactic of the language, literature and the gramatical competence as main axes in the teaching of the mother language and as a basis for strengthening the four language skills developed by the speakers. Finally, It is made a reflection on the impact of the didactics of the Spanish language on the research carried out by the students of the program of the Basic education program with emphasis in Mathematics, Humanities and Spanish language of the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.Este artículo presenta una reflexión sobre la enseñanza de la didáctica de la Lengua Castellana en la educación básica partiendo del origen y concepto de la misma, basado en teóricos relevantes que han aportado a la construcción de esta disciplina. Se presenta una revisión desde los enfoques y principios utilizados para la enseñanza de la Lengua Castellana, atendiendo a los avances e investigaciones realizados sobre este particular. Se aborda la didáctica de la Lengua, la Literatura y la competencia comunicativa como ejes principales en la enseñanza de la lengua materna, los cuales son base para el fortalecimiento de las cuatro habilidades lin- güísticas desarrolladas por los hablantes. Finalmente, se hace una reflexión sobre el impacto de la didáctica de la Lengua Castellana en la investigación que realizan los estudiantes del programa de Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9147/7631FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 2 No. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-19Rastros y Rostros del Saber; Vol. 2 Núm. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-19FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 2 No 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-19VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 2 N. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-19CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 2 n. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-192539-3324DidácticaLenguaEnfoqueEstrategiaEnseñanza-aprendizajeDidacticLanguageFocusStrategyLearning-teachingDidáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básicainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6534http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a118http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf35http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Herrera Becerra, María OlgaBalaguera Balaguera, Constanza001/16362oai:repositorio.uptc.edu.co:001/163622025-07-18 11:45:24.272metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica |
title |
Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica |
spellingShingle |
Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica Didáctica Lengua Enfoque Estrategia Enseñanza-aprendizaje Didactic Language Focus Strategy Learning-teaching |
title_short |
Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica |
title_full |
Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica |
title_fullStr |
Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica |
title_full_unstemmed |
Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica |
title_sort |
Didáctica de la lengua castellana como eje Dinamizador del desarrollo de competencias en educación básica |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Didáctica Lengua Enfoque Estrategia Enseñanza-aprendizaje |
topic |
Didáctica Lengua Enfoque Estrategia Enseñanza-aprendizaje Didactic Language Focus Strategy Learning-teaching |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Didactic Language Focus Strategy Learning-teaching |
description |
This article presents a view about the teaching of the didactic of the Spanish Language in basic education based of the origin and the concept of the same, based on relevant theorists who have contributed to the construction of this discipline. In this article is presented a review since the approaches and principles used for the teaching of the Spanish language taking into account the advances and investigations carried out in this subject. Also It is aborded the didactic of the language, literature and the gramatical competence as main axes in the teaching of the mother language and as a basis for strengthening the four language skills developed by the speakers. Finally, It is made a reflection on the impact of the didactics of the Spanish language on the research carried out by the students of the program of the Basic education program with emphasis in Mathematics, Humanities and Spanish language of the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:42Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:42Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6534 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a118 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6534 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9147 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16362 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9147 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16362 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9147/7631 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf35 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf35 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 2 No. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-19 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Rastros y Rostros del Saber; Vol. 2 Núm. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-19 |
dc.source.fr-FR.fl_str_mv |
FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 2 No 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-19 |
dc.source.it-IT.fl_str_mv |
VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 2 N. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-19 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 2 n. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 9-19 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2539-3324 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633806832697344 |