¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?

This article presents the results of a research developed in the Masters in Chemistry Education at the Universidad Pedagogica Nacional de Colombia, in Bogota 2014. In this research the presence of STSE contents in five Colombian Chemistry textbooks for tenth grade was typified. Four analysis categor...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6812
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13387
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13387
Palabra clave:
chemistry teaching
teaching resources
literacy
teacher training
enseñanza de la química
material de enseñanza
alfabetización
formación de profesores
enseignement de la chimie
matériel d’enseignement
alphabétisation
formation des professeurs
ensino da química
materiais de ensino
alfabetização
formação de professores
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf313
id REPOUPTC2_ab55ecea8035ec8db44ce3cbcf7bcbec
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13387
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?
dc.title.es-ES.fl_str_mv ¿Hay contenidos CTSA en los libros de texto de química?
dc.title.fr-FR.fl_str_mv ¿Y a-t-il des contenus stse dans les livres scolaires de chimie?
dc.title.pt-BR.fl_str_mv ¿Tem conteúdos ctsa nos livros de texto de química?
title ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?
spellingShingle ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?
chemistry teaching
teaching resources
literacy
teacher training
enseñanza de la química
material de enseñanza
alfabetización
formación de profesores
enseignement de la chimie
matériel d’enseignement
alphabétisation
formation des professeurs
ensino da química
materiais de ensino
alfabetização
formação de professores
title_short ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?
title_full ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?
title_fullStr ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?
title_full_unstemmed ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?
title_sort ¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?
dc.subject.en-US.fl_str_mv chemistry teaching
teaching resources
literacy
teacher training
topic chemistry teaching
teaching resources
literacy
teacher training
enseñanza de la química
material de enseñanza
alfabetización
formación de profesores
enseignement de la chimie
matériel d’enseignement
alphabétisation
formation des professeurs
ensino da química
materiais de ensino
alfabetização
formação de professores
dc.subject.es-ES.fl_str_mv enseñanza de la química
material de enseñanza
alfabetización
formación de profesores
dc.subject.fr-FR.fl_str_mv enseignement de la chimie
matériel d’enseignement
alphabétisation
formation des professeurs
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv ensino da química
materiais de ensino
alfabetização
formação de professores
description This article presents the results of a research developed in the Masters in Chemistry Education at the Universidad Pedagogica Nacional de Colombia, in Bogota 2014. In this research the presence of STSE contents in five Colombian Chemistry textbooks for tenth grade was typified. Four analysis categories were defined considering whether in the teaching of Chemistry contents, “STSE grafts”, contents through STSE, pure STSE contents, or a cross-curricular approach of them were presented. This characterization shows a curriculum limited to the discipline, with some traces of STSE approach principles within the defined categories. These contents are resources that ignore aspects of S&amp,T image, such as the historicalepistemological and the social, ethical, and moral implications of Chemistry, the activities proposed may cause that teaching chemistry makes little sense for students, and do not encourage participation in decision-making.
publishDate 2015
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:09Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6812
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a396
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6812
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572
10.19053/22160159.3572
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13387
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13387
identifier_str_mv 10.19053/22160159.3572
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572/3531
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572/html
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf313
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf313
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 6 No. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42
dc.source.es-ES.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 6 Núm. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42
dc.source.fr-FR.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 6 No 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42
dc.source.it-IT.fl_str_mv Praxis & Saber; V. 6 N. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Praxis & Saber; v. 6 n. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42
dc.source.none.fl_str_mv 2462-8603
2216-0159
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633886488821760
spelling 2015-01-052024-07-05T19:04:09Z2024-07-05T19:04:09Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/357210.19053/22160159.3572https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13387This article presents the results of a research developed in the Masters in Chemistry Education at the Universidad Pedagogica Nacional de Colombia, in Bogota 2014. In this research the presence of STSE contents in five Colombian Chemistry textbooks for tenth grade was typified. Four analysis categories were defined considering whether in the teaching of Chemistry contents, “STSE grafts”, contents through STSE, pure STSE contents, or a cross-curricular approach of them were presented. This characterization shows a curriculum limited to the discipline, with some traces of STSE approach principles within the defined categories. These contents are resources that ignore aspects of S&amp,T image, such as the historicalepistemological and the social, ethical, and moral implications of Chemistry, the activities proposed may cause that teaching chemistry makes little sense for students, and do not encourage participation in decision-making.El artículo presenta los resultados de un trabajo de investigación desarrollado en la Maestría en Docencia de la Química de la Universidad Pedagógica Nacional en Bogotá en el año 2014, en este se caracterizó la presencia de los contenidos CTSA en cinco libros de texto colombianos de química de grado décimo. Para ello se definieron cuatro categorías de análisis teniendo en cuenta si en los contenidos de enseñanza de la química se presentaban “injertos CTSA”, contenidos a través de CTSA, contenidos CTSA puros, o un enfoque transversal de estos. La caracterización muestra un currículo reducido a la disciplina con indicios de los principios del enfoque CTSA dentro de las categorías definidas. Son materiales que desconocen aspectos de la imagen de C&amp,T, como los histórico-epistemológicos, y las implicaciones sociales, éticas y morales de la química, las actividades que se proponen hacen que la enseñanza de la química pueda tener poco sentido para los estudiantes y no fomentan la participación en la toma de decisiones.  Le présent article présente les résultats d’un travail de recherche, réalisé en 2014, durant la Maîtrise en Enseignement de la Chimie de l’Université Pédagogique Nationale de Bogota, dans celui-ci s’est caractérisée la présence de contenus STSE dans cinq manuels scolaires de chimie colombiens s’adressant aux élèves de dixième année. Pour ce travail, quatre catégories d’analyse ont été définies, en tenant compte si, dans les contenus d’enseignement de la chimie, apparaissaient des «greffes STSE», des contenus au moyen de STSE, des contenus purement STSE, ou une approche transversale de ceux-ci. La caractérisation montre un programme se réduisant à la matière avec des indices de début d’approche STSE dans les catégories définies. Il s’agit d’un matériel qui ne reconnait pas les aspects de l’image de la S&amp,T, tels que les historicoépistémologiques, ainsi que les implications sociales, éthiques et morales de la chimie, les activités qui y sont proposées rendent l’enseignement de la chimie peut intéressante pour les étudiants et n’encouragent pas leur participation dans la prise de décisions.O artigo apresenta os resultados de um trabalho de pesquisa desenvolvida no Mestrado em Docência da Química da Universidade Pedagógica Nacional em Bogotá no ano 2014, em aquela se caracterizou a presença dos conteúdos CTSA em cinco livros de texto colombianos de química do primeiro colegiado. Definem-se quatro categorias de análise levando em conta se nos conteúdos de ensino da química se apresentavam “enxertos CSTA”, conteúdos a través de CSTA, conteúdos CSTA puros, ou uma apresentação transversal. A caracterização mostra um currículo reduzido à disciplina com indícios dos princípios do enfoque CTSA dentro das categorias definidas. São materiais que desconhecem aspectos da imagem de C&amp,T, como os históricoepistemológicos, e as implicações sociais, éticas e morais da química, as atividades que se propõem fazem que o ensino da química possa ter pouco sentido para os alunos e não fomentam a participação na tomada de decisões.application/pdftext/htmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572/3531https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3572/htmlPraxis & Saber; Vol. 6 No. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42Praxis & Saber; Vol. 6 Núm. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42Praxis & Saber; Vol. 6 No 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42Praxis & Saber; V. 6 N. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 42Praxis & Saber; v. 6 n. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 15 - 422462-86032216-0159chemistry teachingteaching resourcesliteracyteacher trainingenseñanza de la químicamaterial de enseñanzaalfabetizaciónformación de profesoresenseignement de la chimiematériel d’enseignementalphabétisationformation des professeursensino da químicamateriais de ensinoalfabetizaçãoformação de professores¿Are stse contents contained in chemistry textbooks?¿Hay contenidos CTSA en los libros de texto de química?¿Y a-t-il des contenus stse dans les livres scolaires de chimie?¿Tem conteúdos ctsa nos livros de texto de química?info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6812http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a396http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf313http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Parga Lozano, Diana LinethAlba Martínez, Diana001/13387oai:repositorio.uptc.edu.co:001/133872025-07-18 11:44:11.533metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co