Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction

AbstractThis article presents a reflection and a potential applicative proposal about Problem-Based Learning (PBL), in order to change the perspective that students and teachers of public schools and technological adult institutions have about the learning of English in Tunja. This proposal intends...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15954
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1928
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15954
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id REPOUPTC2_a04e68a81938dc50cead74fa9b3929d6
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15954
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2013-05-292024-07-08T14:32:20Z2024-07-08T14:32:20Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/192810.19053/2011835X.1928https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15954AbstractThis article presents a reflection and a potential applicative proposal about Problem-Based Learning (PBL), in order to change the perspective that students and teachers of public schools and technological adult institutions have about the learning of English in Tunja. This proposal intends to raise awareness about the language learning process, which may not only be the acquisition of rules and grammar structures but also a means to develop critical thinking skills in the students. This process will be developed through six stages, in which students will be invited to reflect and question their learning processes. Problembased learning may help us to change the wrong perception that our students and EFL teachers have regarding the value of learning and using the English language.Key words: problem-based learning, critical thinking, Language learning, Problematic situations, Teaching practices, Public InstitutionsResumenEste artículo presenta una reflexión y una posible propuesta de aplicación sobre el aprendizaje basado en la solución de problemas, con la cual se espera cambiar la perspectiva que los estudiantes y profesores de colegios de instituciones públicas tecnológicas para adultos de la ciudad de Tunja tienen sobre el aprendizaje del idiomainglés. Esta propuesta busca que el aprendizaje de una lengua extranjera no se oriente solamente a la adquisición de reglasy estructuras gramaticales, sino que también sea un medio para desarrollar habilidades de pensamiento crítico en los estudiantes.Este proceso se realizará a través de seis etapas en las cuales se invitará a los aprendices a que reflexionen e indaguen sobre sus procesos de aprendizaje. El aprendizaje basado en problemas nos podría  ayudar a cambiar la percepción errónea que nuestros estudiantes y profesores de lengua extranjera tienen respecto a la utilidad del aprendizaje y el uso de la lengua inglesa.Palabras clave: aprendizaje basado en la Solución de Problemas, Pensamiento Crítico, Aprendizaje de una lengua, Situacionesproblemáticas, Prácticas de enseñanza, Instituciones Publicasapplication/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1928/1919Enletawa Journal; No. 4 Jan (2011)Enletawa Journal; Núm. 4 Jan (2011)2463-19652011-835XPromoting Critical Thinking through Problem-Based Instructioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Díaz Rojas, Jeyson RicardoHerrera Rojas, Clemencia001/15954oai:repositorio.uptc.edu.co:001/159542025-07-18 11:15:32.432metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction
title Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction
spellingShingle Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction
title_short Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction
title_full Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction
title_fullStr Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction
title_full_unstemmed Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction
title_sort Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction
description AbstractThis article presents a reflection and a potential applicative proposal about Problem-Based Learning (PBL), in order to change the perspective that students and teachers of public schools and technological adult institutions have about the learning of English in Tunja. This proposal intends to raise awareness about the language learning process, which may not only be the acquisition of rules and grammar structures but also a means to develop critical thinking skills in the students. This process will be developed through six stages, in which students will be invited to reflect and question their learning processes. Problembased learning may help us to change the wrong perception that our students and EFL teachers have regarding the value of learning and using the English language.Key words: problem-based learning, critical thinking, Language learning, Problematic situations, Teaching practices, Public InstitutionsResumenEste artículo presenta una reflexión y una posible propuesta de aplicación sobre el aprendizaje basado en la solución de problemas, con la cual se espera cambiar la perspectiva que los estudiantes y profesores de colegios de instituciones públicas tecnológicas para adultos de la ciudad de Tunja tienen sobre el aprendizaje del idiomainglés. Esta propuesta busca que el aprendizaje de una lengua extranjera no se oriente solamente a la adquisición de reglasy estructuras gramaticales, sino que también sea un medio para desarrollar habilidades de pensamiento crítico en los estudiantes.Este proceso se realizará a través de seis etapas en las cuales se invitará a los aprendices a que reflexionen e indaguen sobre sus procesos de aprendizaje. El aprendizaje basado en problemas nos podría  ayudar a cambiar la percepción errónea que nuestros estudiantes y profesores de lengua extranjera tienen respecto a la utilidad del aprendizaje y el uso de la lengua inglesa.Palabras clave: aprendizaje basado en la Solución de Problemas, Pensamiento Crítico, Aprendizaje de una lengua, Situacionesproblemáticas, Prácticas de enseñanza, Instituciones Publicas
publishDate 2013
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:32:20Z
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1928
10.19053/2011835X.1928
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15954
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1928
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15954
identifier_str_mv 10.19053/2011835X.1928
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1928/1919
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Enletawa Journal; No. 4 Jan (2011)
dc.source.es-ES.fl_str_mv Enletawa Journal; Núm. 4 Jan (2011)
dc.source.none.fl_str_mv 2463-1965
2011-835X
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633898432102400