¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract

In this article we wonder why women are invisible in the teaching of history and we develop some assumptions about the reasons for this invisibility. We analyze the place women occupy in the curriculum of social sciences and history of Catalonia to claim their presence in texts and in practices. We...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13652
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/802
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13652
Palabra clave:
Teaching of the history
invisibility of women
political history
historical igures
textbooks
women of the 36.
Enseñanza de la historia
invisibilidad de las mujeres
historia política
personajes históricos
libros de texto
Mujeres del 36
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id REPOUPTC2_8bc52dde9ed78fa7aa18711481618ea6
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13652
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2011-07-012024-07-05T19:07:32Z2024-07-05T19:07:32Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/802https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13652In this article we wonder why women are invisible in the teaching of history and we develop some assumptions about the reasons for this invisibility. We analyze the place women occupy in the curriculum of social sciences and history of Catalonia to claim their presence in texts and in practices. We exemplify their role in a teaching unit called Gifts of the 36 -Women of the 36- dedicated to recall the role of Republican women during the Spanish Civil War, the Franquism and the transition to democracy.En este artículo nos preguntamos por qué las mujeres son invisibles en la enseñanza de la historia y desarrollamos algunos supuestos sobre las razones de esta invisibilidad. Analizamos el lugar que la mujer ocupa en el currículo de ciencias sociales e historia de Cataluña para reivindicar su presencia en los textos y en las prácticas. Ejemplificamos su protagonismo en una unidad didáctica denominada Dones del 36 –Mujeres del 36- dedicada a recordar el papel de las mujeres republicanas durante la Guerra Civil española, el franquismo y  la transición a la democracia.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/802/801Historia Y Memoria; No. 3 (2011): Revolutions in Latin America ; 129-146Historia Y Memoria; Núm. 3 (2011): Revoluciones en América Latina ; 129-146Historia Y Memoria; No 3 (2011): Revoluciones en América Latina ; 129-1462322-777X2027-5137Teaching of the historyinvisibility of womenpolitical historyhistorical igurestextbookswomen of the 36.Enseñanza de la historiainvisibilidad de las mujereshistoria políticapersonajes históricoslibros de textoMujeres del 36¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract¿Por qué las mujeres son invisibles en la enseñanza de la historia?info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sant Obiols, EddaPagés Blanch, Joan001/13652oai:repositorio.uptc.edu.co:001/136522025-07-18 11:17:32.682metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv ¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract
dc.title.es-ES.fl_str_mv ¿Por qué las mujeres son invisibles en la enseñanza de la historia?
title ¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract
spellingShingle ¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract
Teaching of the history
invisibility of women
political history
historical igures
textbooks
women of the 36.
Enseñanza de la historia
invisibilidad de las mujeres
historia política
personajes históricos
libros de texto
Mujeres del 36
title_short ¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract
title_full ¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract
title_fullStr ¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract
title_full_unstemmed ¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract
title_sort ¿Why are women invisible in the Teaching of history? Abstract
dc.subject.en-US.fl_str_mv Teaching of the history
invisibility of women
political history
historical igures
textbooks
women of the 36.
topic Teaching of the history
invisibility of women
political history
historical igures
textbooks
women of the 36.
Enseñanza de la historia
invisibilidad de las mujeres
historia política
personajes históricos
libros de texto
Mujeres del 36
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Enseñanza de la historia
invisibilidad de las mujeres
historia política
personajes históricos
libros de texto
Mujeres del 36
description In this article we wonder why women are invisible in the teaching of history and we develop some assumptions about the reasons for this invisibility. We analyze the place women occupy in the curriculum of social sciences and history of Catalonia to claim their presence in texts and in practices. We exemplify their role in a teaching unit called Gifts of the 36 -Women of the 36- dedicated to recall the role of Republican women during the Spanish Civil War, the Franquism and the transition to democracy.
publishDate 2011
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:07:32Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:07:32Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/802
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13652
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/802
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13652
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_memoria/article/view/802/801
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Historia Y Memoria; No. 3 (2011): Revolutions in Latin America ; 129-146
dc.source.es-ES.fl_str_mv Historia Y Memoria; Núm. 3 (2011): Revoluciones en América Latina ; 129-146
dc.source.fr-FR.fl_str_mv Historia Y Memoria; No 3 (2011): Revoluciones en América Latina ; 129-146
dc.source.none.fl_str_mv 2322-777X
2027-5137
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633878766059520