Didáctica de la educación física para la educación básica
The purpose of the article is to present fundamental concepts and didactic bases of physical education that can be used in the educational field, related to the initial formation of the educators, and some key elements for the development of the subject of didactics of physical education for the Bas...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6559
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16366
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9151
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16366
- Palabra clave:
- Didáctica
Educación física
Educación básica
Metodología
Formación
Didactics
Physical education
Basic education
Methodology
Training
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf60
id |
REPOUPTC2_7a6fbac2ed20f07ebb887259b5ee3a59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16366 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Didáctica de la educación física para la educación básica |
title |
Didáctica de la educación física para la educación básica |
spellingShingle |
Didáctica de la educación física para la educación básica Didáctica Educación física Educación básica Metodología Formación Didactics Physical education Basic education Methodology Training |
title_short |
Didáctica de la educación física para la educación básica |
title_full |
Didáctica de la educación física para la educación básica |
title_fullStr |
Didáctica de la educación física para la educación básica |
title_full_unstemmed |
Didáctica de la educación física para la educación básica |
title_sort |
Didáctica de la educación física para la educación básica |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Didáctica Educación física Educación básica Metodología Formación |
topic |
Didáctica Educación física Educación básica Metodología Formación Didactics Physical education Basic education Methodology Training |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Didactics Physical education Basic education Methodology Training |
description |
The purpose of the article is to present fundamental concepts and didactic bases of physical education that can be used in the educational field, related to the initial formation of the educators, and some key elements for the development of the subject of didactics of physical education for the Basic education of the students of the Bachelor in Basic Education who study at the pedagogical and technological university of Colombia with the Distance modality, elements that will serve as upda- ting and professional development in the exercise of teaching. Faced with teacher training, it is necessary to achieve a balance between discipli- nary training and mastery of didactic and pedagogical strategies to impart teaching, that is, to advance in the strengthening of didactic strategies for the design and execution of pedagogical practices in. The area of physical education. With respect to the diversity of student profiles there is a complexity, taking into account the wide variety of contexts where the teaching-learning processes are promoted. In this sense, the pertinence of the pedagogical accompaniment of the teachers who orient the subject, considering good planning and the staging of the processes of pedagogical intervention that the students of the degree are expected to develop. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:42Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:38:42Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6559 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a143 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6559 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9151 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16366 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9151 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16366 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9151/7635 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf60 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf60 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 2 No. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-65 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Rastros y Rostros del Saber; Vol. 2 Núm. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-65 |
dc.source.fr-FR.fl_str_mv |
FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 2 No 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-65 |
dc.source.it-IT.fl_str_mv |
VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 2 N. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-65 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 2 n. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-65 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2539-3324 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633827689922560 |
spelling |
2019-04-052024-07-08T14:38:42Z2024-07-08T14:38:42Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9151https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16366The purpose of the article is to present fundamental concepts and didactic bases of physical education that can be used in the educational field, related to the initial formation of the educators, and some key elements for the development of the subject of didactics of physical education for the Basic education of the students of the Bachelor in Basic Education who study at the pedagogical and technological university of Colombia with the Distance modality, elements that will serve as upda- ting and professional development in the exercise of teaching. Faced with teacher training, it is necessary to achieve a balance between discipli- nary training and mastery of didactic and pedagogical strategies to impart teaching, that is, to advance in the strengthening of didactic strategies for the design and execution of pedagogical practices in. The area of physical education. With respect to the diversity of student profiles there is a complexity, taking into account the wide variety of contexts where the teaching-learning processes are promoted. In this sense, the pertinence of the pedagogical accompaniment of the teachers who orient the subject, considering good planning and the staging of the processes of pedagogical intervention that the students of the degree are expected to develop.El propósito del artículo es presentar conceptos fundamentales y bases didácticas de educación física que se pueden utilizar en el ámbito educativo, relacionadas con la formación inicial de los educadores, y algunos elementos clave para el de- sarrollo de la asignatura de Didáctica de la Educación Física de los estudiantes de la Licenciatura en Educación Básica que estudian en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia con la modalidad a Distancia, elementos que les servirán de actualización y desarrollo profesional en el ejercicio de la labor docente. Frente a la cualificación docente, se precisa la importancia de lograr un equilibrio entre la formación disciplinar y el dominio de estrategias didácticas y pedagógicas para impartir su enseñanza, es decir, avanzar en el fortalecimiento de estrategias didácticas para el diseño y ejecución de las prácticas pedagógicas en el área de educación física. Con respecto a la diversidad de perfiles de los estudiantes, existe una complejidad teniendo en cuenta la gran variedad de contextos donde se promueven los procesos de enseñanza-aprendizaje. En este sentido, se valora la pertinencia del acompañamiento pedagógico de los docentes que orientan la asignatura, considerando una buena planeación y la puesta en escena de los procesos de intervención pedagógica que deben desarrollar los estudiantes de la licenciatura.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9151/7635FACES AND FACES OF KNOWLEDGE; Vol. 2 No. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-65Rastros y Rostros del Saber; Vol. 2 Núm. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-65FACES ET FACES DE CONNAISSANCE; Vol. 2 No 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-65VOLTI E VOLTI DI CONOSCENZA; V. 2 N. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-65CARAS E CARAS DO CONHECIMENTO; v. 2 n. 3 (2017): Julio - Diciembre 2017; 56-652539-3324DidácticaEducación físicaEducación básicaMetodologíaFormaciónDidacticsPhysical educationBasic educationMethodologyTrainingDidáctica de la educación física para la educación básicainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6559http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a143http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf60http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Moreno Pinzón, Israel Alfonso001/16366oai:repositorio.uptc.edu.co:001/163662025-07-18 11:45:24.345metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |