Resistance to negative online information of bank brands from consumer attitudes

The aim of this manuscript is to explain the incidence of cognitive and affective attitudes in the resistance to negative information circulating in the online environment about banks in Colombia. Information was collected from a sample of 282 bank users. The data were analyzed using IBM SPSS Statis...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6570
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10410
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16062
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10410
Palabra clave:
information sources;
online search;
information dissemination;
social media
fuentes de información;
búsqueda en línea;
difusión de la información;
medios sociales
Rights
License
Derechos de autor 2023 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación
id REPOUPTC2_7675ee1cc4215f9b2c402480501b942b
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10410
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2023-02-152024-07-05T18:04:15Z2024-07-05T18:04:15Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/1606210.19053/20278306.v13.n1.2023.16062https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10410The aim of this manuscript is to explain the incidence of cognitive and affective attitudes in the resistance to negative information circulating in the online environment about banks in Colombia. Information was collected from a sample of 282 bank users. The data were analyzed using IBM SPSS Statistics V.25 software. The cognitive attitude was measured from the service experience scales and the affective attitude considered the brand love items. The results suggest that both cognitive and affective dimensions promote resistance to negative information, however, it is the rational component that has a stronger positive effect compared to the emotional component. It is concluded that when consumers have positive experiences in service delivery, they are reluctant to the influence of negative comments that may diminish the bank's image.El objetivo de este manuscrito es explicar la incidencia de las actitudes cognitivas y afectivas en la resistencia a la información negativa que circula en el entorno online sobre los bancos en Colombia. La información se recopiló de una muestra de 282 usuarios de bancos. Los datos se analizaron mediante el software IBM SPSS Statistics V.25. La actitud cognitiva se midió a partir de las escalas de la experiencia del servicio y la actitud afectiva consideró los ítems del amor a la marca. Los resultados sugieren que tanto la dimensión cognitiva como la afectiva fomentan la resistencia a la información negativa, sin embargo, es el componente racional el que tiene un efecto positivo más fuerte en comparación con el componente emocional. Se concluye que cuando el consumidor tiene experiencias positivas en la prestación del servicio, es renuente a la influencia de comentarios negativos que puedan disminuir la imagen del banco.application/pdftext/xmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16062/13096https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16062/13551Derechos de autor 2023 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovaciónhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf71http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 13 No. 1 (2023): Enero-Junio; 25-38Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 13 Núm. 1 (2023): Enero-Junio; 25-382389-94172027-8306information sources;online search;information dissemination;social mediafuentes de información;búsqueda en línea;difusión de la información;medios socialesResistance to negative online information of bank brands from consumer attitudesLa resistencia a la información negativa online de marcas bancarias a partir de las actitudes del consumidorinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6570http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a154http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Otero-Gómez, María CristinaGiraldo-Pérez, Wilson001/10410oai:repositorio.uptc.edu.co:001/104102025-07-18 11:51:10.141metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Resistance to negative online information of bank brands from consumer attitudes
dc.title.es-ES.fl_str_mv La resistencia a la información negativa online de marcas bancarias a partir de las actitudes del consumidor
title Resistance to negative online information of bank brands from consumer attitudes
spellingShingle Resistance to negative online information of bank brands from consumer attitudes
information sources;
online search;
information dissemination;
social media
fuentes de información;
búsqueda en línea;
difusión de la información;
medios sociales
title_short Resistance to negative online information of bank brands from consumer attitudes
title_full Resistance to negative online information of bank brands from consumer attitudes
title_fullStr Resistance to negative online information of bank brands from consumer attitudes
title_full_unstemmed Resistance to negative online information of bank brands from consumer attitudes
title_sort Resistance to negative online information of bank brands from consumer attitudes
dc.subject.en-US.fl_str_mv information sources;
online search;
information dissemination;
social media
topic information sources;
online search;
information dissemination;
social media
fuentes de información;
búsqueda en línea;
difusión de la información;
medios sociales
dc.subject.es-ES.fl_str_mv fuentes de información;
búsqueda en línea;
difusión de la información;
medios sociales
description The aim of this manuscript is to explain the incidence of cognitive and affective attitudes in the resistance to negative information circulating in the online environment about banks in Colombia. Information was collected from a sample of 282 bank users. The data were analyzed using IBM SPSS Statistics V.25 software. The cognitive attitude was measured from the service experience scales and the affective attitude considered the brand love items. The results suggest that both cognitive and affective dimensions promote resistance to negative information, however, it is the rational component that has a stronger positive effect compared to the emotional component. It is concluded that when consumers have positive experiences in service delivery, they are reluctant to the influence of negative comments that may diminish the bank's image.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:04:15Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:04:15Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6570
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a154
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6570
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16062
10.19053/20278306.v13.n1.2023.16062
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10410
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16062
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10410
identifier_str_mv 10.19053/20278306.v13.n1.2023.16062
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16062/13096
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16062/13551
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf71
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación
http://purl.org/coar/access_right/c_abf71
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 13 No. 1 (2023): Enero-Junio; 25-38
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 13 Núm. 1 (2023): Enero-Junio; 25-38
dc.source.none.fl_str_mv 2389-9417
2027-8306
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633804142051328