Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch
The research wonders from the critical theory of the human rights about the attributed meaning to the human dignity based on university students. The qualitative phase sought to understand the meanings attributed to dignity by University students from the UPTC in Duitama, through the development of...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6618
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10191
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10191
- Palabra clave:
- human dignity
university
human rights
respect.
dignidad humana
universidad
derechos humanos
respeto
- Rights
- License
- Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id |
REPOUPTC2_749f88b3f542056e5ddd51d1b68f4b81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10191 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2014-02-152024-07-05T18:03:48Z2024-07-05T18:03:48Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/296210.19053/20278306.2962https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10191The research wonders from the critical theory of the human rights about the attributed meaning to the human dignity based on university students. The qualitative phase sought to understand the meanings attributed to dignity by University students from the UPTC in Duitama, through the development of 7 focus groups, involving 56 students analyzed for meaning units: dignity, university living as you like, living well, living without humiliation. For participants, human dignity means to know, to exercise human right, to enjoy human right, increase their value as human beings, while enjoying guarantees for the exercise of their human rights, meanwhile, the University as an institution means a setting that fosters human dignity, whenever human beings are the center of their function. The development of this research contributes to the overall education of the participants, when listen, socialize and discuss the different meanings attributed to human dignity in relation to the University.La investigación se pregunta desde la teoría crítica de los derechos humanos por el significado atribuido a la dignidad humana, por parte de estudiantes universitarios. La investigación se realizó como un estudio transversal descriptivo mixto con dos fases: fase cuantitativa que caracterizó a los estudiantes universitarios de la UPTC sede Duitama con una muestra de 330 participantes, en edades promedio de 21 años. La fase cualitativa buscó comprender los significados atribuidos a la dignidad por los estudiantes universitarios de la sede Duitama, mediante el desarrollo de 7 grupos focales, con la participación de 56 estudiantes analizados por unidades de sentido: dignidad, universidad, vivir como quiera, vivir bien, vivir sin humillaciones. Para los participantes, la dignidad humana significa conocer, ejercer, gozar, ampliar su valor como seres humanos, al mismo tiempo que disfrutar de garantías para el ejercicio de sus derechos humanos. Por su parte, la universidad como institución significa un escenario que propicia la dignidad humana, siempre y cuando sean los seres humanos el centro de su función. El desarrollo de esta investigación contribuyó a la formación integral de los participantes al escuchar, discutir y socializar los diferentes significados atribuidos a la dignidad humana en relación con la universidad.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962/2675Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf119http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 No. 2 (2014): January-June; 124-137Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 Núm. 2 (2014): Enero-Junio; 124-1372389-94172027-8306human dignityuniversityhuman rightsrespect.dignidad humanauniversidadderechos humanosrespetoPerception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branchPercepción del concepto de dignidad humana en los estudiantes de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Duitamainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6618http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a202http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Condiza Plazas, William Ernesto001/10191oai:repositorio.uptc.edu.co:001/101912025-07-18 11:51:29.204metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Percepción del concepto de dignidad humana en los estudiantes de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Duitama |
title |
Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch |
spellingShingle |
Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch human dignity university human rights respect. dignidad humana universidad derechos humanos respeto |
title_short |
Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch |
title_full |
Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch |
title_fullStr |
Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch |
title_full_unstemmed |
Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch |
title_sort |
Perception of the human dignity concept in students at Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Duitama branch |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
human dignity university human rights respect. |
topic |
human dignity university human rights respect. dignidad humana universidad derechos humanos respeto |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
dignidad humana universidad derechos humanos respeto |
description |
The research wonders from the critical theory of the human rights about the attributed meaning to the human dignity based on university students. The qualitative phase sought to understand the meanings attributed to dignity by University students from the UPTC in Duitama, through the development of 7 focus groups, involving 56 students analyzed for meaning units: dignity, university living as you like, living well, living without humiliation. For participants, human dignity means to know, to exercise human right, to enjoy human right, increase their value as human beings, while enjoying guarantees for the exercise of their human rights, meanwhile, the University as an institution means a setting that fosters human dignity, whenever human beings are the center of their function. The development of this research contributes to the overall education of the participants, when listen, socialize and discuss the different meanings attributed to human dignity in relation to the University. |
publishDate |
2014 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:03:48Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:03:48Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-02-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6618 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a202 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6618 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962 10.19053/20278306.2962 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10191 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10191 |
identifier_str_mv |
10.19053/20278306.2962 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/2962/2675 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf119 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN http://purl.org/coar/access_right/c_abf119 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 No. 2 (2014): January-June; 124-137 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 4 Núm. 2 (2014): Enero-Junio; 124-137 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2389-9417 2027-8306 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633820599451648 |