Access to the right to education in female inmates of Colombia

This research aims to establish the importance of the human right of access to education as a guideline of rehabilitation within the execution of the sentence of the female prison population of Colombia. In the context in which this research was established, reunite various social, economic, educati...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15791
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/7847
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15791
Palabra clave:
Education
law
detention
human rights
resocialization
dignity.
Educación
derecho
reclusión
derechos humanos
resocialización
dignidad.
Rights
License
Derechos de autor 2015 Derecho y Realidad
id REPOUPTC2_6fa98010da4fdb08208d805a00c41297
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/15791
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2015-12-032024-07-08T14:28:35Z2024-07-08T14:28:35Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/784710.19053/16923936.v13.n26.2015.7847https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15791This research aims to establish the importance of the human right of access to education as a guideline of rehabilitation within the execution of the sentence of the female prison population of Colombia. In the context in which this research was established, reunite various social, economic, educational andcultural factors that affect the enjoyment of the right to freedom. An analysis is done from the legal field of human rights (positivization) and recognition of the female recluse as subjects of rights, aimed to highlight the importance of a proper process of rehabilitation through access to education that dignify the prison population in the use of their human rights, because the loss of freedom limits the exercise of social and civil rights and the chaotic crisis of overcrowding and inner prison violence. Many studies are cited and also the Universal Declaration of Human Rights, international agreements, national jurisprudence and various public policies on the use of the human right to education in prison; finally are cited relevant conclusions to this research.Esta investigación tiene como objeto establecer la importancia del acceso del derecho humano a la educación como pauta de resocialización dentro del cumplimiento de la pena de la población carcelaria femenina de Colombia. En el contexto en el que se estableció esta investigación, convergen diferentes factores sociales, económicos, educativos y culturales que afectan el goce alderecho a la libertad. Se realiza un análisis desde el ámbito jurídico de los derechos humanos (positivización) y el reconocimiento de la mujer reclusa como sujeto de derechos, enfocado en resaltar la importancia de un proceso adecuado de resocialización por medio del acceso a la educación, que dignifique a la población carcelaria en el goce de sus derechos humanos(DH), pues debido a la pérdida de libertad, se ha limitado el goce de los  derechos sociales y civiles, además de la caótica crisis de hacinamiento y violencia intramuros. Se citan estudios sobre el estado del tema, tales como El acceso al derecho a la educación en contexto carcelario como pauta resocializadora, a partir de las investigaciones de Francisco José Scarfó (2002), Abraham Magendzo 2004, Katarina Tomasevski (2009), Marcela Lagarde (2002), Paul Freire (1965), además se citan la Declaración Universal de los Derechos Humanos, los pactos internacionales, la jurisprudencia nacional y las diferentes políticas públicas encaminadas al goce del derecho humano a la educación en estado de reclusión; y finalmente se establecen conclusiones pertinentes al tema de investigación.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/7847/6210Derechos de autor 2015 Derecho y Realidadhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Derecho y Realidad; Vol. 13 No. 26 (2015): Julio - Diciembre; 235-264Derecho y Realidad; Vol. 13 Núm. 26 (2015): Julio - Diciembre; 235-264Derecho y Realidad; v. 13 n. 26 (2015): Julio - Diciembre; 235-2642619-56071692-393610.19053/16923936.v13.n26.2015Educationlawdetentionhuman rightsresocializationdignity.Educaciónderechoreclusiónderechos humanosresocializacióndignidad.Access to the right to education in female inmates of ColombiaAcceso al derecho a la educación en la población femenina reclusa de Colombiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Rodríguez-Naranjo, Jeimy Tatiana001/15791oai:repositorio.uptc.edu.co:001/157912025-07-18 11:09:20.812metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Access to the right to education in female inmates of Colombia
dc.title.es-ES.fl_str_mv Acceso al derecho a la educación en la población femenina reclusa de Colombia
title Access to the right to education in female inmates of Colombia
spellingShingle Access to the right to education in female inmates of Colombia
Education
law
detention
human rights
resocialization
dignity.
Educación
derecho
reclusión
derechos humanos
resocialización
dignidad.
title_short Access to the right to education in female inmates of Colombia
title_full Access to the right to education in female inmates of Colombia
title_fullStr Access to the right to education in female inmates of Colombia
title_full_unstemmed Access to the right to education in female inmates of Colombia
title_sort Access to the right to education in female inmates of Colombia
dc.subject.en-US.fl_str_mv Education
law
detention
human rights
resocialization
dignity.
topic Education
law
detention
human rights
resocialization
dignity.
Educación
derecho
reclusión
derechos humanos
resocialización
dignidad.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Educación
derecho
reclusión
derechos humanos
resocialización
dignidad.
description This research aims to establish the importance of the human right of access to education as a guideline of rehabilitation within the execution of the sentence of the female prison population of Colombia. In the context in which this research was established, reunite various social, economic, educational andcultural factors that affect the enjoyment of the right to freedom. An analysis is done from the legal field of human rights (positivization) and recognition of the female recluse as subjects of rights, aimed to highlight the importance of a proper process of rehabilitation through access to education that dignify the prison population in the use of their human rights, because the loss of freedom limits the exercise of social and civil rights and the chaotic crisis of overcrowding and inner prison violence. Many studies are cited and also the Universal Declaration of Human Rights, international agreements, national jurisprudence and various public policies on the use of the human right to education in prison; finally are cited relevant conclusions to this research.
publishDate 2015
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:28:35Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-08T14:28:35Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/7847
10.19053/16923936.v13.n26.2015.7847
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15791
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/7847
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/15791
identifier_str_mv 10.19053/16923936.v13.n26.2015.7847
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/7847/6210
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Derecho y Realidad
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Derecho y Realidad
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Derecho y Realidad; Vol. 13 No. 26 (2015): Julio - Diciembre; 235-264
dc.source.es-ES.fl_str_mv Derecho y Realidad; Vol. 13 Núm. 26 (2015): Julio - Diciembre; 235-264
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Derecho y Realidad; v. 13 n. 26 (2015): Julio - Diciembre; 235-264
dc.source.none.fl_str_mv 2619-5607
1692-3936
10.19053/16923936.v13.n26.2015
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633881094946816