The challenge: educate to coexist

Educating to coexist is the challenge assumed by today’s teachers to work in the construction of a peaceful society. This research aimed to developpedagogical strategies that promote school coexistence in the third, fourth and fifth grade students of the&...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11482
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9406
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11482
Palabra clave:
school coexistence, citizenship skills, assertiveness, argumentation, active listening
convivencia escolar, competencias ciudadanas, asertividad, argumentación, escucha activa.
Rights
License
Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id REPOUPTC2_3838807cfef4ed97b64bf1b75670b328
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11482
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2019-04-302024-07-05T18:24:22Z2024-07-05T18:24:22Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/940610.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9406https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11482Educating to coexist is the challenge assumed by today’s teachers to work in the construction of a peaceful society. This research aimed to developpedagogical strategies that promote school coexistence in the third, fourth and fifth grade students of the branch “Campoamor” of the “ÁlvaroGonzález Santana” Educational Institution (IEPAGS), in Sogamoso - Boyacá. school life, communicative citizenship skills (CCC), and classroom climate: three axes that gave meaning to the research were defined. Likewise, pedagogical strategies proposed from Guide 49 “Pedagogical guidelines for school coexistence” of the Ministry of National Education - MEN, aimed at the development of communicative citizenship skills: argumentation, assertiveness and active listening. Based on the results, an evaluation was made through the analysis of this implementation that led to the construction of recommendationsaddressed to the IEPAGS to strengthen school coexistence.Educar para convivir es el reto que asumen los maestros de hoy para trabajar en la construcción de una sociedad en paz. Esta investigación tuvo como objetivodesarrollar estrategias pedagógicas que promovieran la convivencia escolar en los estudiantes de los grados tercero, cuarto y quinto de la sede Campoamor,de la Institución Educativa Politécnico Álvaro González Santana (IEPAGS), en la ciudad de Sogamoso - Boyacá. Se definieron tres ejes que le dieron sentido a la investigación: convivencia escolar, competencias ciudadanas comunicativas (CCC), y clima de aula. Así mismo, se implementaron estrategias pedagógicas propuestas desde la Guía 49 “Guías pedagógicas para la convivencia escolar” del Ministerio de Educación Nacional - MEN, dirigidas al desarrollo de competencias ciudadanas comunicativas: argumentación, asertividad y escucha activa.A partir de los resultados encontrados, se realizó una evaluación mediante el análisis a dicha implementación que nos condujo a la construcción de recomendaciones dirigidas a la IEPAGS para fortalecer la convivencia escolar.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9406/7853Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 199-2162805-6655school coexistence, citizenship skills, assertiveness, argumentation, active listeningconvivencia escolar, competencias ciudadanas, asertividad, argumentación, escucha activa.The challenge: educate to coexistEl reto: educar para convivirThe challenge: educate to coexistinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Montaña Beltrán, Andrea CarolinaRocha Adame, Zulma CarmenzaRojas Hernández, Ana Milena001/11482oai:repositorio.uptc.edu.co:001/114822025-07-18 11:11:38.288metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv The challenge: educate to coexist
dc.title.es-ES.fl_str_mv El reto: educar para convivir
dc.title.fr-FR.fl_str_mv The challenge: educate to coexist
title The challenge: educate to coexist
spellingShingle The challenge: educate to coexist
school coexistence, citizenship skills, assertiveness, argumentation, active listening
convivencia escolar, competencias ciudadanas, asertividad, argumentación, escucha activa.
title_short The challenge: educate to coexist
title_full The challenge: educate to coexist
title_fullStr The challenge: educate to coexist
title_full_unstemmed The challenge: educate to coexist
title_sort The challenge: educate to coexist
dc.subject.en-US.fl_str_mv school coexistence, citizenship skills, assertiveness, argumentation, active listening
topic school coexistence, citizenship skills, assertiveness, argumentation, active listening
convivencia escolar, competencias ciudadanas, asertividad, argumentación, escucha activa.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv convivencia escolar, competencias ciudadanas, asertividad, argumentación, escucha activa.
description Educating to coexist is the challenge assumed by today’s teachers to work in the construction of a peaceful society. This research aimed to developpedagogical strategies that promote school coexistence in the third, fourth and fifth grade students of the branch “Campoamor” of the “ÁlvaroGonzález Santana” Educational Institution (IEPAGS), in Sogamoso - Boyacá. school life, communicative citizenship skills (CCC), and classroom climate: three axes that gave meaning to the research were defined. Likewise, pedagogical strategies proposed from Guide 49 “Pedagogical guidelines for school coexistence” of the Ministry of National Education - MEN, aimed at the development of communicative citizenship skills: argumentation, assertiveness and active listening. Based on the results, an evaluation was made through the analysis of this implementation that led to the construction of recommendationsaddressed to the IEPAGS to strengthen school coexistence.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:22Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:22Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9406
10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9406
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11482
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9406
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11482
identifier_str_mv 10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9406
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9406/7853
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.es-ES.fl_str_mv Educación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 199-216
dc.source.none.fl_str_mv 2805-6655
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633820295364608