Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review
Critical pedagogies have been researched in many knowledge areas, particularly in social sciences. However, in the field of English language teaching, pedagogical and didactic models that implement critical perspectives are scarce. This review attempts to characterize trends of discussion addressed...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- eng
spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16197
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16197
- Palabra clave:
- English Language Teaching
Critical pedagogy
literature review
teacher education
teacher role
Aprendizaje
Educación rural
enseñanza del inglés como lengua extranjera
normalista superior
- Rights
- License
- Copyright (c) 2023 Enletawa Journal
id |
REPOUPTC2_34e991c57b6d8c7acb365e26b43cc9fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/16197 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-10-102024-07-08T14:32:44Z2024-07-08T14:32:44Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/1651810.19053/2011835X.16518https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16197Critical pedagogies have been researched in many knowledge areas, particularly in social sciences. However, in the field of English language teaching, pedagogical and didactic models that implement critical perspectives are scarce. This review attempts to characterize trends of discussion addressed in the scientific literature on critical pedagogies in the teaching of English from 2011 to February 2023. For this, 55 articles available in Scopus, Eric, and Scielo databases were analysed. Four categories were identified: 1) Critical pedagogical practices in ELT, 2) Analysis on the teacher role and education, 3) Principal concerns which yield the introduction of critical pedagogies to ELT field, and 4) Limitations and challenges for critical pedagogies in ELT. This paper stresses the need to deepen and expand research in the field of ELT around the category of critical pedagogies as a possibility to contribute to the English teaching practices, mainly when included in the teachers’ education processes.Las pedagogías críticas se han investigado en muchas áreas del conocimiento, especialmente en las ciencias sociales. Sin embargo, en el campo de la enseñanza del inglés predominan modelos pedagógicos y didácticos en los que la perspectiva crítica es escasa. Esta revisión caracteriza las tendencias de discusión abordadas en la literatura científica sobre pedagogías críticas en la enseñanza del inglés desde 2011 hasta febrero de 2023. Se analizaron 55 artículos disponibles en las bases de datos Scopus, Eric y Scielo, y algunas revistas científicas. Se identificaron cuatro categorías: 1) Prácticas pedagógicas críticas en la enseñanza del inglés, 2) Análisis sobre el rol docente y la formación, 3) Principales preocupaciones que conducen a la introducción de las pedagogías críticas en el campo de la enseñanza del inglés, y 4) Limitaciones y desafíos de la pedagogía crítica en la enseñanza del inglés. Se concluye sobre la necesidad de profundizar y ampliar la investigación en el campo de ELT en torno a la categoría de pedagogías críticas, como una posibilidad de contribuir a las prácticas de enseñanza del inglés, principalmente al ser incluidas desde los procesos de formación de los docentesapplication/pdfengspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518/13614Copyright (c) 2023 Enletawa Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Enletawa Journal; Vol. 16 No. 2 (2023): Enletawa Journal; 1-33Enletawa Journal; Vol. 16 Núm. 2 (2023): Enletawa Journal; 1-332463-19652011-835XEnglish Language TeachingCritical pedagogyliterature reviewteacher educationteacher roleAprendizajeEducación ruralenseñanza del inglés como lengua extranjeranormalista superiorConcerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature ReviewPreocupaciones, Contribuciones, y Desafíos de las Pedagogías Críticas en la Enseñanza del Inglés: Una Revisión de la Literaturainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Vanegas Garzón, Sindy LissetteBedoya Ríos , Nohemy Marcela001/16197oai:repositorio.uptc.edu.co:001/161972025-07-18 11:15:16.89metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Preocupaciones, Contribuciones, y Desafíos de las Pedagogías Críticas en la Enseñanza del Inglés: Una Revisión de la Literatura |
title |
Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review |
spellingShingle |
Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review English Language Teaching Critical pedagogy literature review teacher education teacher role Aprendizaje Educación rural enseñanza del inglés como lengua extranjera normalista superior |
title_short |
Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review |
title_full |
Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review |
title_fullStr |
Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review |
title_full_unstemmed |
Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review |
title_sort |
Concerns, Contributions, and Challenges of Critical Pedagogies in ELT: A Literature Review |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
English Language Teaching Critical pedagogy literature review teacher education teacher role |
topic |
English Language Teaching Critical pedagogy literature review teacher education teacher role Aprendizaje Educación rural enseñanza del inglés como lengua extranjera normalista superior |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Aprendizaje Educación rural enseñanza del inglés como lengua extranjera normalista superior |
description |
Critical pedagogies have been researched in many knowledge areas, particularly in social sciences. However, in the field of English language teaching, pedagogical and didactic models that implement critical perspectives are scarce. This review attempts to characterize trends of discussion addressed in the scientific literature on critical pedagogies in the teaching of English from 2011 to February 2023. For this, 55 articles available in Scopus, Eric, and Scielo databases were analysed. Four categories were identified: 1) Critical pedagogical practices in ELT, 2) Analysis on the teacher role and education, 3) Principal concerns which yield the introduction of critical pedagogies to ELT field, and 4) Limitations and challenges for critical pedagogies in ELT. This paper stresses the need to deepen and expand research in the field of ELT around the category of critical pedagogies as a possibility to contribute to the English teaching practices, mainly when included in the teachers’ education processes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:32:44Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-08T14:32:44Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518 10.19053/2011835X.16518 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16197 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/16197 |
identifier_str_mv |
10.19053/2011835X.16518 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/enletawa_journal/article/view/16518/13614 |
dc.rights.en-US.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Enletawa Journal https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Enletawa Journal https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.en-US.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Enletawa Journal; Vol. 16 No. 2 (2023): Enletawa Journal; 1-33 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Enletawa Journal; Vol. 16 Núm. 2 (2023): Enletawa Journal; 1-33 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2463-1965 2011-835X |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633805898416128 |