Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima
Páginas 39-62.
- Autores:
-
Zwisler, Joshua James
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
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- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
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- Acceso en línea:
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- Palabra clave:
- Sociolingüística
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Sociolingüística - Investigaciones - Tolima (Colombia)
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Zwisler, Joshua James2017-07-18T21:49:50Z2017-07-18T21:49:50Z2017-02-16Zwisler, J.J. (2017). Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in Tolima. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 39-62. DOI: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5846 . v0121-053XEn Línea: 2346-1829https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/176410.19053/0121053X.n29.2017.5846Páginas 39-62.ABSTRACT: This article examines the relationship between the use of the pronoun tú among working-class men and the perceived homosexuality of its use. In Colombia, the use of tú and ustedamong men is often a carefully considered linguistic choice, one that is tied to sexual identity and gender. While statistical studies have been done looking at this trend, prior research had not examined the reasoning behind this choice. In modern sociolinguistics and sociology, heterosexuality is not seen as a fixed aspect of a person’s being, but as a social identity that is managed through discourse. Embarking from Social Identity Theory, this research used a series of 20 extensive ethnographic interviews in Tolima, Colombia to explore the connection between heterosexuality and pronoun selection. After analysis using grounded theory, the article examines the idea that it is not homosexuality but heterosexuality that is constructed through careful pronoun use and that heterosexuality is actually a delicate construction. In this context, the article concludes that the sociolinguistic function of tú and usted is to serve as contextualization cues for the social distance required for men’s heterosexual social identity.Este artículo examina la relación entre el uso del pronombre tú entre hombres de la clase trabajadora y la homosexualidad percibida de su uso. En Colombia, el uso de tú y usted entre hombres es una elección lingüística cuidadosamente considerada –es una elección que viene vinculada con la identidad sexual y género–. Mientras sí hay estudios estadísticos acerca de este fenómeno, la investigación anterior no ha examinado el razonamiento que existe tras esta elección de pronombres. En la sociolingüística y sociología moderna, la heterosexualidad no es vista como un aspecto fijo del ser de la persona como una identidad social que se maneja a través del discurso. Embarcando desde la Teoría de Identidad Social, esta investigación usó una serie de 20 extensas encuestas etnográficas en el Tolima, Colombia, para explorar la conexión que hay entre la heterosexualidad y la elección del pronombre. Después de analizar los datos usando el muestreo teórico, este trabajo expone la idea de que no es la homosexualidad sino la heterosexualidad la que es construida por el uso cuidadoso de pronombres y que esta última es una construcción delicada. En este contexto, el artículo concluye que la función sociolingüística de tú y usted constituye señales de contextualización para la distancia social requerida de la identidad heterosexual social de los hombres.Bibliografía y webgrafía: páginas 58-61.Artículo revisado por pares.Artículo de investigación.application/pdfengUniversidad Pedagógica y Tecnológica de ColombiaCopyright (c) 2017 Cuadernos de Lingüística Hispánicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2http://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/5846SociolingüísticaIdentidad socialEspañol - PronombreSociolingüística - Investigaciones - Tolima (Colombia)Tú, Usted and the construction of male heterosexuality in young, working class men in TolimaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/draftTexthttps://purl.org/redcol/resource_type/ARThttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcceBecker, H. (1996). The Epistemology of Qualitative Research. In Jessor et al. (eds.). Ethnography and Human Development: Context and Meaning in Social Inquiry (pp. 53-72). Chicago: Chicago University Press.Brown, R., & Gilman, A. (1960). The pronouns of power and solidarity. In T. A. Sebeok (ed.). Style in Language (pp. 253-276). Cambridge: MIT press.Camargo Pongutá, D. (2013). Gender Positioning in the Development of EFL activities. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (22), 147-166. Retrieved from http://revistas.uptc.edu.co/revistas/ index.php/linguistica_hispanica/article/view/2160/2124Cameron, D. (1997) Performing gender identity: Young men’s talk and the construction of heterosexual masculinity. In S. Johnston & U. Meinhof (eds.). Language and Masculinity (pp. 47-64). Oxford: Blackwell.Cameron, D., & Kulick, D. (2003). Language and Sexuality. NY: Cambridge University Press.Castillo, J., & Marín, R. (2009). 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