Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra
This article presents the results of research project developed at the Faculty of Engineering and Basic Sciences of the Fundación Universitaria los Libertadores (Bogotá, D.C.) whose main goal was to describe and to analyze the effects of implementing a didactic strategy for teaching the concept of a...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6721
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13568
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13568
- Palabra clave:
- Aprendizaje móvil
aproximación de áreas
enseñanza del cálculo
software de geometría dinámica
- Rights
- License
- Derechos de autor 2020 Vladimir Alfonso Ballesteros
id |
REPOUPTC2_2ab64ed684a356d8238ba42bc16b3f21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13568 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra |
title |
Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra |
spellingShingle |
Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra Aprendizaje móvil aproximación de áreas enseñanza del cálculo software de geometría dinámica |
title_short |
Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra |
title_full |
Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra |
title_fullStr |
Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra |
title_full_unstemmed |
Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra |
title_sort |
Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebra |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
Aprendizaje móvil aproximación de áreas enseñanza del cálculo software de geometría dinámica |
topic |
Aprendizaje móvil aproximación de áreas enseñanza del cálculo software de geometría dinámica |
description |
This article presents the results of research project developed at the Faculty of Engineering and Basic Sciences of the Fundación Universitaria los Libertadores (Bogotá, D.C.) whose main goal was to describe and to analyze the effects of implementing a didactic strategy for teaching the concept of area under the curve, in the context of an Integral Calculus course. Cell phones devices were used as a tool intended to support the learning process considering that these devices might not be as harmful or distracting as others and, as well, that respond to the new ways of recognizing and integrating into alternative Learning communities. An experimental design of four Solomon groups was carried out with the purpose of determining the influence of an intervention mediated by the GeoGebra “Graphing Calculator” mobile application, also considering the effect of an entrance test. The results found indicate that the two groups that had the intervention based on the mobile application obtained better performance in the exit test than those groups that had an intervention with a traditional scientific calculator. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T19:04:44Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T19:04:44Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6721 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a305 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6721 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989 10.19053/22160159.v11.n26.2020.9989 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13568 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13568 |
identifier_str_mv |
10.19053/22160159.v11.n26.2020.9989 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/9214 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/9261 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/9262 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/10366 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Vladimir Alfonso Ballesteros |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf222 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Vladimir Alfonso Ballesteros http://purl.org/coar/access_right/c_abf222 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip application/xml |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Praxis & Saber; Vol. 11 No. 26 (2020): Educación matemática |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Praxis & Saber; Vol. 11 Núm. 26 (2020): Educación matemática |
dc.source.fr-FR.fl_str_mv |
Praxis & Saber; Vol. 11 No 26 (2020): Educación matemática |
dc.source.it-IT.fl_str_mv |
Praxis & Saber; V. 11 N. 26 (2020): Educación matemática |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
Praxis & Saber; v. 11 n. 26 (2020): Educación matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
2462-8603 2216-0159 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633863873134592 |
spelling |
2020-04-022024-07-05T19:04:44Z2024-07-05T19:04:44Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/998910.19053/22160159.v11.n26.2020.9989https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13568This article presents the results of research project developed at the Faculty of Engineering and Basic Sciences of the Fundación Universitaria los Libertadores (Bogotá, D.C.) whose main goal was to describe and to analyze the effects of implementing a didactic strategy for teaching the concept of area under the curve, in the context of an Integral Calculus course. Cell phones devices were used as a tool intended to support the learning process considering that these devices might not be as harmful or distracting as others and, as well, that respond to the new ways of recognizing and integrating into alternative Learning communities. An experimental design of four Solomon groups was carried out with the purpose of determining the influence of an intervention mediated by the GeoGebra “Graphing Calculator” mobile application, also considering the effect of an entrance test. The results found indicate that the two groups that had the intervention based on the mobile application obtained better performance in the exit test than those groups that had an intervention with a traditional scientific calculator.Este artículo presenta los resultados de un proyecto de investigación desarrollado en la Facultad de Ingeniería y Ciencias Básicas de la Fundación Universitaria Los Libertadores (Bogotá, D.C.) cuyo objetivo consistió en describir y analizar los efectos de implementar una estrategia didáctica para la enseñanza de la noción de área bajo la curva, durante un curso de Cálculo Integral, a partir de la integración de teléfonos celulares como dispositivos que pueden apoyar el proceso de aprendizaje y no como artefactos nocivos o distractores y que responden a nuevas formas de reconocerse e integrarse a comunidades alternativas de aprendizaje. Se realizó un diseño experimental de cuatro grupos de Solomon con el propósito de determinar la influencia de una intervención mediada por la aplicación móvil “Calculadora Gráfica” de GeoGebra considerando también el efecto de una prueba de entrada. Los resultados encontrados señalan que los dos grupos que tuvieron la intervención mediada por la aplicación móvil obtuvieron mejor rendimiento en la prueba de salida que aquellos grupos que tuvieron una intervención con calculadora científica tradicional.Cet article présente les résultats d'un projet de recherche développé à la Faculté d'Ingénierie et de Sciences Fondamentales de la Fundación Universitaria los Libertadores (Bogotá, DC) dont l'objectif était de décrire et d'analyser les effets d'une stratégie didactique pour enseigner la notion de l’aire sous la courbe, pendant un cours de calcul intégral, avec l'utilisation des téléphones cellulaires en tant qu'appareils capables de supporter le processus d'apprentissage et non comme des appareils nuisibles ou gênants, et, aussi, répondant à de nouvelles façons de reconnaître et d'intégrer des communautés alternatives d'apprentissage. Une conception expérimentale de quatre groupes de Solomon a été réalisée dans le but de déterminer l’influence d’une intervention médiatisée par l’application mobile «Graphing Calculator» de GeoGebra, tenant également compte de l’effet d’un test d’entrée. Les résultats obtenus indiquent que les deux groupes pour lesquels l'intervention mobile a été médiée par l'application mobile ont obtenu de meilleures performances au test de sortie que ceux des groupes ayant de l’intervention avec une calculatrice scientifique traditionnelle.application/pdftext/htmlapplication/epub+zipapplication/xmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/9214https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/9261https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/9262https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9989/10366Derechos de autor 2020 Vladimir Alfonso Ballesteroshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf222http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Praxis & Saber; Vol. 11 No. 26 (2020): Educación matemáticaPraxis & Saber; Vol. 11 Núm. 26 (2020): Educación matemáticaPraxis & Saber; Vol. 11 No 26 (2020): Educación matemáticaPraxis & Saber; V. 11 N. 26 (2020): Educación matemáticaPraxis & Saber; v. 11 n. 26 (2020): Educación matemática2462-86032216-0159Aprendizaje móvilaproximación de áreasenseñanza del cálculosoftware de geometría dinámicaNoción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Calculadora Gráfica de GeoGebrainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6721http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a305http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Ballesteros, Vladimir AlfonsoLozano, SébastienRodríguez, Óscar Iván001/13568oai:repositorio.uptc.edu.co:001/135682025-07-18 11:44:03.111metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |