Social representations of Ondas Program teac hers about research

This article makes known the results of the research on the social representations (SR) regarding the opinion and the stereotype teachers from the central province of Boyacá, belonging to Ondas program, have about the term research. The method used was a case study, and the in-depth interview valida...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6741
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13392
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13392
Palabra clave:
teacher education
basic research
social representation
formación docente
investigación básica
representación social
formation des enseignants
recherche élémentaire
représentation sociale
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf242
id REPOUPTC2_20bb78567a49a4baeac63fe3e8846999
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13392
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2015-01-052024-07-05T19:04:09Z2024-07-05T19:04:09Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/357810.19053/22160159.3578https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13392This article makes known the results of the research on the social representations (SR) regarding the opinion and the stereotype teachers from the central province of Boyacá, belonging to Ondas program, have about the term research. The method used was a case study, and the in-depth interview validated by experts was the instrument. The interviewee’s experiences, which reveal the social representations built about research, are considered in the results. This paper describes, analyzes, and interprets the results of the teacher’s SR and their possible implications when researching on education processes.El presente artículo da a conocer los resultados de la investigación realizada acerca de las representaciones sociales (RS) en cuanto a la «opinión» y el «estereotipo» que tienen los docentes de la provincia centro del departamento de Boyacá, vinculados al programa Ondas, con relación al término investigación. El método utilizado fue el estudio de caso y como instrumento se usó la entrevista a profundidad validada por expertos, en los resultados se tienen en cuenta experiencias o situaciones vividas por el entrevistado, que dan razón de las representaciones sociales que han construido sobre investigación. Este documento describe, analiza e interpreta resultados de las RS del docente y sus posibles implicaciones al asumir procesos de investigación en el campo educativo. Le présent article informe les résultats de la recherche réalisée au sujet des représentations sociales (RS) à propos de «l’opinion» et du «stéréotype» que les enseignants ont du centre de la province du département de Boyacá, liés au programme Ondas, en ce qui concerne le terme recherche. La méthode utilisée a été l’étude de cas et comme instrument on a utilisé l’entrevue en profondeur validée par des experts, dans les résultats on tient compte des expériences et des situations vécues par la personne interviewée, qui justifient les représentations sociales construites sur cette recherche. Ce document décrit, analyse et interprète les résultats des RS de l’enseignant et leurs possibles implications en s’engageant dans des processus de recherche dans le domaine éducatif.application/pdftext/htmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/3536https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/htmlPraxis & Saber; Vol. 6 No. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169Praxis & Saber; Vol. 6 Núm. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169Praxis & Saber; Vol. 6 No 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169Praxis & Saber; V. 6 N. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169Praxis & Saber; v. 6 n. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 1692462-86032216-0159teacher educationbasic researchsocial representationformación docenteinvestigación básicarepresentación socialformation des enseignantsrecherche élémentairereprésentation socialeSocial representations of Ondas Program teac hers about researchRepresentaciones sociales de docentes del Programa Ondas en relación a la investigaciónReprésentations sociales des enseignants du Programme Ondas en ce qui concerne la rechercheinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6741http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a325http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf242http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Norato Quevedo, Nancy PaolaPedraza Jiménez, Yamile001/13392oai:repositorio.uptc.edu.co:001/133922025-07-18 11:44:03.193metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Social representations of Ondas Program teac hers about research
dc.title.es-ES.fl_str_mv Representaciones sociales de docentes del Programa Ondas en relación a la investigación
dc.title.fr-FR.fl_str_mv Représentations sociales des enseignants du Programme Ondas en ce qui concerne la recherche
title Social representations of Ondas Program teac hers about research
spellingShingle Social representations of Ondas Program teac hers about research
teacher education
basic research
social representation
formación docente
investigación básica
representación social
formation des enseignants
recherche élémentaire
représentation sociale
title_short Social representations of Ondas Program teac hers about research
title_full Social representations of Ondas Program teac hers about research
title_fullStr Social representations of Ondas Program teac hers about research
title_full_unstemmed Social representations of Ondas Program teac hers about research
title_sort Social representations of Ondas Program teac hers about research
dc.subject.en-US.fl_str_mv teacher education
basic research
social representation
topic teacher education
basic research
social representation
formación docente
investigación básica
representación social
formation des enseignants
recherche élémentaire
représentation sociale
dc.subject.es-ES.fl_str_mv formación docente
investigación básica
representación social
dc.subject.fr-FR.fl_str_mv formation des enseignants
recherche élémentaire
représentation sociale
description This article makes known the results of the research on the social representations (SR) regarding the opinion and the stereotype teachers from the central province of Boyacá, belonging to Ondas program, have about the term research. The method used was a case study, and the in-depth interview validated by experts was the instrument. The interviewee’s experiences, which reveal the social representations built about research, are considered in the results. This paper describes, analyzes, and interprets the results of the teacher’s SR and their possible implications when researching on education processes.
publishDate 2015
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:09Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6741
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a325
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6741
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578
10.19053/22160159.3578
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13392
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13392
identifier_str_mv 10.19053/22160159.3578
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/3536
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/html
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf242
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf242
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 6 No. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169
dc.source.es-ES.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 6 Núm. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169
dc.source.fr-FR.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 6 No 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169
dc.source.it-IT.fl_str_mv Praxis & Saber; V. 6 N. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Praxis & Saber; v. 6 n. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169
dc.source.none.fl_str_mv 2462-8603
2216-0159
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633869999964160