Social representations of Ondas Program teac hers about research
This article makes known the results of the research on the social representations (SR) regarding the opinion and the stereotype teachers from the central province of Boyacá, belonging to Ondas program, have about the term research. The method used was a case study, and the in-depth interview valida...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6741
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13392
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13392
- Palabra clave:
- teacher education
basic research
social representation
formación docente
investigación básica
representación social
formation des enseignants
recherche élémentaire
représentation sociale
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf242
id |
REPOUPTC2_20bb78567a49a4baeac63fe3e8846999 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13392 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2015-01-052024-07-05T19:04:09Z2024-07-05T19:04:09Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/357810.19053/22160159.3578https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13392This article makes known the results of the research on the social representations (SR) regarding the opinion and the stereotype teachers from the central province of Boyacá, belonging to Ondas program, have about the term research. The method used was a case study, and the in-depth interview validated by experts was the instrument. The interviewee’s experiences, which reveal the social representations built about research, are considered in the results. This paper describes, analyzes, and interprets the results of the teacher’s SR and their possible implications when researching on education processes.El presente artículo da a conocer los resultados de la investigación realizada acerca de las representaciones sociales (RS) en cuanto a la «opinión» y el «estereotipo» que tienen los docentes de la provincia centro del departamento de Boyacá, vinculados al programa Ondas, con relación al término investigación. El método utilizado fue el estudio de caso y como instrumento se usó la entrevista a profundidad validada por expertos, en los resultados se tienen en cuenta experiencias o situaciones vividas por el entrevistado, que dan razón de las representaciones sociales que han construido sobre investigación. Este documento describe, analiza e interpreta resultados de las RS del docente y sus posibles implicaciones al asumir procesos de investigación en el campo educativo. Le présent article informe les résultats de la recherche réalisée au sujet des représentations sociales (RS) à propos de «l’opinion» et du «stéréotype» que les enseignants ont du centre de la province du département de Boyacá, liés au programme Ondas, en ce qui concerne le terme recherche. La méthode utilisée a été l’étude de cas et comme instrument on a utilisé l’entrevue en profondeur validée par des experts, dans les résultats on tient compte des expériences et des situations vécues par la personne interviewée, qui justifient les représentations sociales construites sur cette recherche. Ce document décrit, analyse et interprète les résultats des RS de l’enseignant et leurs possibles implications en s’engageant dans des processus de recherche dans le domaine éducatif.application/pdftext/htmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/3536https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/htmlPraxis & Saber; Vol. 6 No. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169Praxis & Saber; Vol. 6 Núm. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169Praxis & Saber; Vol. 6 No 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169Praxis & Saber; V. 6 N. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169Praxis & Saber; v. 6 n. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 1692462-86032216-0159teacher educationbasic researchsocial representationformación docenteinvestigación básicarepresentación socialformation des enseignantsrecherche élémentairereprésentation socialeSocial representations of Ondas Program teac hers about researchRepresentaciones sociales de docentes del Programa Ondas en relación a la investigaciónReprésentations sociales des enseignants du Programme Ondas en ce qui concerne la rechercheinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6741http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a325http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf242http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Norato Quevedo, Nancy PaolaPedraza Jiménez, Yamile001/13392oai:repositorio.uptc.edu.co:001/133922025-07-18 11:44:03.193metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Social representations of Ondas Program teac hers about research |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Representaciones sociales de docentes del Programa Ondas en relación a la investigación |
dc.title.fr-FR.fl_str_mv |
Représentations sociales des enseignants du Programme Ondas en ce qui concerne la recherche |
title |
Social representations of Ondas Program teac hers about research |
spellingShingle |
Social representations of Ondas Program teac hers about research teacher education basic research social representation formación docente investigación básica representación social formation des enseignants recherche élémentaire représentation sociale |
title_short |
Social representations of Ondas Program teac hers about research |
title_full |
Social representations of Ondas Program teac hers about research |
title_fullStr |
Social representations of Ondas Program teac hers about research |
title_full_unstemmed |
Social representations of Ondas Program teac hers about research |
title_sort |
Social representations of Ondas Program teac hers about research |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
teacher education basic research social representation |
topic |
teacher education basic research social representation formación docente investigación básica representación social formation des enseignants recherche élémentaire représentation sociale |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
formación docente investigación básica representación social |
dc.subject.fr-FR.fl_str_mv |
formation des enseignants recherche élémentaire représentation sociale |
description |
This article makes known the results of the research on the social representations (SR) regarding the opinion and the stereotype teachers from the central province of Boyacá, belonging to Ondas program, have about the term research. The method used was a case study, and the in-depth interview validated by experts was the instrument. The interviewee’s experiences, which reveal the social representations built about research, are considered in the results. This paper describes, analyzes, and interprets the results of the teacher’s SR and their possible implications when researching on education processes. |
publishDate |
2015 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T19:04:09Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T19:04:09Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6741 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a325 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6741 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578 10.19053/22160159.3578 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13392 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13392 |
identifier_str_mv |
10.19053/22160159.3578 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/3536 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3578/html |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf242 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf242 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Praxis & Saber; Vol. 6 No. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Praxis & Saber; Vol. 6 Núm. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 |
dc.source.fr-FR.fl_str_mv |
Praxis & Saber; Vol. 6 No 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 |
dc.source.it-IT.fl_str_mv |
Praxis & Saber; V. 6 N. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
Praxis & Saber; v. 6 n. 11 (2015): Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS; 139 - 169 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2462-8603 2216-0159 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633869999964160 |