Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia
The objective of this article is to design a proposal to strengthen research training in the Business Administration program of the Universidad de la Amazonia, Colombia. The research is descriptive and propositional. A sample of 389 students was determined by simple random sampling. The study used c...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6660
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10379
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10379
- Palabra clave:
- correlation analysis
research lines
formative research
research seedlings
análisis de correlación
líneas de investigación
investigación formativa
, semilleros de investigación
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación
id |
REPOUPTC2_15df86e0b963cd4bbe28050d6cc06ea2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10379 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2022-02-152024-07-05T18:04:12Z2024-07-05T18:04:12Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/1420610.19053/20278306.v12.n1.2022.14206https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10379The objective of this article is to design a proposal to strengthen research training in the Business Administration program of the Universidad de la Amazonia, Colombia. The research is descriptive and propositional. A sample of 389 students was determined by simple random sampling. The study used correlation analysis and the elaboration of a SWOT (Weaknesses, Opportunities, Strengths, Threats) matrix. The results indicate that for 70% of the students, research is a complex process and mentally unrelated to their professional training. It concludes with: the proposal of awareness-raising activities aimed at students, the identification of course units that include applied research, the promotion of participation in research groups and hotbeds, an increase in academic credits in the curriculum as support for the degree option and the restructuring of the research lines of the program.El objetivo de este artículo es diseñar una propuesta para fortalecer la formación investigativa en el programa Administración de Empresas de la Universidad de la Amazonia, Colombia. La investigación es de tipo descriptivo y propositivo. Se determinó una muestra de 389 estudiantes por muestreo aleatorio simple. El estudio empleó análisis de correlación y la elaboración de una matriz DOFA (Debilidades, Oportunidades, Fortalezas, Amenazas). Los resultados indican que para el 70% de los estudiantes, la investigación es un proceso complejo y mentalmente desvinculado de su formación profesional. Se concluye con: la propuesta de actividades de sensibilización orientadas a los estudiantes, la identificación de unidades de curso que incluyan investigación aplicada, el fomento hacia la participación en grupos y semilleros de investigación, aumento de créditos académicos en la malla curricular como apoyo a la opción de grado y la restructuración de las líneas de investigación del programa. application/pdftext/xmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206/11639https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206/12557Derechos de autor 2022 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovaciónhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf161http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 12 No. 1 (2022): Enero-Junio; 45-56Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Enero-Junio; 45-562389-94172027-8306correlation analysisresearch linesformative researchresearch seedlingsanálisis de correlaciónlíneas de investigacióninvestigación formativa, semilleros de investigaciónTowards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - ColombiaHacia una formación investigativa en el programa administración de empresas de la universidad de la Amazonia (2021–2028), Caquetá – Colombiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6660http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a244http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Pardo-Rozo, Yelly YamparliAndrade-Adaime, Milton CésarCorrea-Cruz, Lucelly001/10379oai:repositorio.uptc.edu.co:001/103792025-07-18 11:51:29.344metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Hacia una formación investigativa en el programa administración de empresas de la universidad de la Amazonia (2021–2028), Caquetá – Colombia |
title |
Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia |
spellingShingle |
Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia correlation analysis research lines formative research research seedlings análisis de correlación líneas de investigación investigación formativa , semilleros de investigación |
title_short |
Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia |
title_full |
Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia |
title_fullStr |
Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia |
title_full_unstemmed |
Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia |
title_sort |
Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
correlation analysis research lines formative research research seedlings |
topic |
correlation analysis research lines formative research research seedlings análisis de correlación líneas de investigación investigación formativa , semilleros de investigación |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
análisis de correlación líneas de investigación investigación formativa , semilleros de investigación |
description |
The objective of this article is to design a proposal to strengthen research training in the Business Administration program of the Universidad de la Amazonia, Colombia. The research is descriptive and propositional. A sample of 389 students was determined by simple random sampling. The study used correlation analysis and the elaboration of a SWOT (Weaknesses, Opportunities, Strengths, Threats) matrix. The results indicate that for 70% of the students, research is a complex process and mentally unrelated to their professional training. It concludes with: the proposal of awareness-raising activities aimed at students, the identification of course units that include applied research, the promotion of participation in research groups and hotbeds, an increase in academic credits in the curriculum as support for the degree option and the restructuring of the research lines of the program. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:04:12Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:04:12Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6660 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a244 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6660 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206 10.19053/20278306.v12.n1.2022.14206 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10379 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10379 |
identifier_str_mv |
10.19053/20278306.v12.n1.2022.14206 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206/11639 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206/12557 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf161 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación http://purl.org/coar/access_right/c_abf161 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 12 No. 1 (2022): Enero-Junio; 45-56 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Enero-Junio; 45-56 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2389-9417 2027-8306 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633836972965888 |