Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia

The objective of this article is to design a proposal to strengthen research training in the Business Administration program of the Universidad de la Amazonia, Colombia. The research is descriptive and propositional. A sample of 389 students was determined by simple random sampling. The study used c...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6660
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10379
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10379
Palabra clave:
correlation analysis
research lines
formative research
research seedlings
análisis de correlación
líneas de investigación
investigación formativa
, semilleros de investigación
Rights
License
Derechos de autor 2022 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación
id REPOUPTC2_15df86e0b963cd4bbe28050d6cc06ea2
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10379
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2022-02-152024-07-05T18:04:12Z2024-07-05T18:04:12Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/1420610.19053/20278306.v12.n1.2022.14206https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10379The objective of this article is to design a proposal to strengthen research training in the Business Administration program of the Universidad de la Amazonia, Colombia. The research is descriptive and propositional. A sample of 389 students was determined by simple random sampling. The study used correlation analysis and the elaboration of a SWOT (Weaknesses, Opportunities, Strengths, Threats) matrix. The results indicate that for 70% of the students, research is a complex process and mentally unrelated to their professional training. It concludes with: the proposal of awareness-raising activities aimed at students, the identification of course units that include applied research, the promotion of participation in research groups and hotbeds, an increase in academic credits in the curriculum as support for the degree option and the restructuring of the research lines of the program.El objetivo de este artículo es diseñar una propuesta para fortalecer la formación investigativa en el programa Administración de Empresas de la Universidad de la Amazonia, Colombia. La investigación es de tipo descriptivo y propositivo.  Se determinó una muestra de 389 estudiantes por muestreo aleatorio simple. El estudio empleó análisis de correlación y la elaboración de una matriz DOFA (Debilidades, Oportunidades, Fortalezas, Amenazas). Los resultados indican que para el 70% de los estudiantes, la investigación es un proceso complejo y mentalmente desvinculado de su formación profesional. Se concluye con: la propuesta de actividades de sensibilización orientadas a los estudiantes, la identificación de unidades de curso que incluyan investigación aplicada, el fomento hacia la participación en grupos y semilleros de investigación, aumento de créditos académicos en la malla curricular como apoyo a la opción de grado y la restructuración de las líneas de investigación del programa.  application/pdftext/xmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206/11639https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206/12557Derechos de autor 2022 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovaciónhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf161http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 12 No. 1 (2022): Enero-Junio; 45-56Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Enero-Junio; 45-562389-94172027-8306correlation analysisresearch linesformative researchresearch seedlingsanálisis de correlaciónlíneas de investigacióninvestigación formativa, semilleros de investigaciónTowards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - ColombiaHacia una formación investigativa en el programa administración de empresas de la universidad de la Amazonia (2021–2028), Caquetá – Colombiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6660http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a244http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Pardo-Rozo, Yelly YamparliAndrade-Adaime, Milton CésarCorrea-Cruz, Lucelly001/10379oai:repositorio.uptc.edu.co:001/103792025-07-18 11:51:29.344metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia
dc.title.es-ES.fl_str_mv Hacia una formación investigativa en el programa administración de empresas de la universidad de la Amazonia (2021–2028), Caquetá – Colombia
title Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia
spellingShingle Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia
correlation analysis
research lines
formative research
research seedlings
análisis de correlación
líneas de investigación
investigación formativa
, semilleros de investigación
title_short Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia
title_full Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia
title_fullStr Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia
title_full_unstemmed Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia
title_sort Towards investigative training in the business administration programme of the universidad de la Amazonia (2021-2028), Caquetá - Colombia
dc.subject.en-US.fl_str_mv correlation analysis
research lines
formative research
research seedlings
topic correlation analysis
research lines
formative research
research seedlings
análisis de correlación
líneas de investigación
investigación formativa
, semilleros de investigación
dc.subject.es-ES.fl_str_mv análisis de correlación
líneas de investigación
investigación formativa
, semilleros de investigación
description The objective of this article is to design a proposal to strengthen research training in the Business Administration program of the Universidad de la Amazonia, Colombia. The research is descriptive and propositional. A sample of 389 students was determined by simple random sampling. The study used correlation analysis and the elaboration of a SWOT (Weaknesses, Opportunities, Strengths, Threats) matrix. The results indicate that for 70% of the students, research is a complex process and mentally unrelated to their professional training. It concludes with: the proposal of awareness-raising activities aimed at students, the identification of course units that include applied research, the promotion of participation in research groups and hotbeds, an increase in academic credits in the curriculum as support for the degree option and the restructuring of the research lines of the program.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:04:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:04:12Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6660
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a244
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6660
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206
10.19053/20278306.v12.n1.2022.14206
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10379
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10379
identifier_str_mv 10.19053/20278306.v12.n1.2022.14206
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206/11639
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14206/12557
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf161
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación
http://purl.org/coar/access_right/c_abf161
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 12 No. 1 (2022): Enero-Junio; 45-56
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Enero-Junio; 45-56
dc.source.none.fl_str_mv 2389-9417
2027-8306
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633836972965888