Eros, Psyqué y Manía: Los recursos de la inspiración filosófica según Platón.

El Eros en el Fedro es ético y filosófico, pero también Manía, irracionalidad. Su locura la procura el dios del que se está poseso en la procesión celeste de las almas, pero también la origina su fuerza pasional por desear la belleza presente en “este mundo”, y la nostalgia y deseo de la belleza que...

Full description

Autores:
Carlos Julio Pájaro M.; Universidad del Norte
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/2750
Acceso en línea:
http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/1433
http://hdl.handle.net/10584/2750
Palabra clave:
Enthusiasmós; inspiración; irracionalidad;
Enthusiasmos; inspiration; irrationality;
Rights
License
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Eros, psyche and mania: The sources of philosophical inspiration according to Plato. [Spanish]
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description El Eros en el Fedro es ético y filosófico, pero también Manía, irracionalidad. Su locura la procura el dios del que se está poseso en la procesión celeste de las almas, pero también la origina su fuerza pasional por desear la belleza presente en “este mundo”, y la nostalgia y deseo de la belleza que el alma gozó en su anterior vida inmortal y trascendente. Es Eros entonces quien empuja a Psyqué a la readquisición de sus alas, cuando aparece ante ella la belleza terrenal del amado. Esto constituye un alto autocrítico de Platón en el Fedro, quien en otros diálogos sólo atribuía las emociones y los deseos al cuerpo. El Eros del Fedro, el mismo por cuya naturaleza el filósofo asciende hasta las sublimes Ideas, es también la causa del importante valor que ahora adquieren los sentimientos, las pasiones y el amor personal, introduciendo Platón, concomitantemente, una nueva concepción sobre la locura (erótica).
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El Eros del Fedro, el mismo por cuya naturaleza el filósofo asciende hasta las sublimes Ideas, es también la causa del importante valor que ahora adquieren los sentimientos, las pasiones y el amor personal, introduciendo Platón, concomitantemente, una nueva concepción sobre la locura (erótica).Eros in Phaedro is ethical and philosophical but it’s also Mania and irrationality. Its madness is given both by the god from whom one is possessed in the celestial never ending stream of souls and by its passionate strength originating from the beauty present in “this world” desire, along with the homesickness and desire of beauty the soul enjoyed in its previous mortal and transcendent life. Therefore, is Eros who pushes Psyqué to reacquire her wings when the beloved earthly beauty appears to her. In Phaedro, this is a constitutive stop of Plato’s self critic, who in other dialogs only gave desire and emotions to the body. Eros in Phaedro, the same through whose nature the philosopher rises to sublime ideas is also the cause of the important value passions, feelings and self love acquire now, concomitantly Plato introduces a new conception of madness (eroticism).application/pdfspaUniversidad del NorteEidos; No 9: Jul-Dec, 2008; 134-164Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons 3.0 License Attribution-NonCommercial 3.0 Unported CC BY-NC 3.0, or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;4. 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[Spanish]articlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110584/2750oai:172.16.14.36:10584/27502015-10-07 01:48:42.0Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.co